ناصر قوامی گفت: بهتر است اصلاح‌طلبان هم کارهای خوب دولت رئیسی را ببینند و هم به نقد خطاهای احتمالی دولت بپردازند.

ناصر قوامی: تشکیل دولت در سایه از سوی اصلاح‌طلبان بی‌معناست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مناسبت اصلاح‌طلبان با دولت سیزدهم مبهم است؛ اینکه قرار است آنها چه نقشی ایفا کنند؟ آیا منتقد دولت می‌‎شوند یا همراه دولت؟ از سوی دیگر آنها وضعیت تشکیلاتی خود را چگونه سروسامان می‌دهند و آیا می‌توانند به وحدت و انسجامی مؤثر دست یابند؟

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوعات به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تشکیل دولت در سایه از سوی اصلاح‌طلبان معنای خاصی ندارد زیرا یک جناح سیاسی باید ابزارهایی در اختیار داشته باشد تا بتواند دولت در سایه باشد و اصلاح‌طلبان هیچ ابزاری در اختیار ندارند. آنها باید در استان‌ها و شهرستان‌ها از انسجامی لازم برخوردار شوند و بتوانند به بازسازی تشکیلاتی بپردازند نه آنکه وقت خود را صرف موضوعی غیر عملی به نام دولت در سایه کنند».

او درباره نسبت اصلاح‌طلبان با دولت سید ابراهیم رئیسی بیان کرد: «بهتر است که اصلاح‌طلبان منتقدانی منصف باشند؛ یعنی هم کارهای خوب احتمالی دولت را ببینند و بگویند و هم به نقد خطاهای احتمالی دولت بپردازند. البته همه اینها بستگی به آن دارد که دولت چه عملکردی داشته باشد. اگر رفاه و آسایش را برای مردم ایجاد کند، تورم را مهار کند، بیکاری را کاهش دهد و بتواند روابطی منطقی با دنیا برقرار کند و برجام را به سرانجامی خوب برساند، طبیعی است که اصلاح‌طلبان و مردم قضاوتی مثبت درباره دولت خواهند داشت اما اگر همه اینها محقق نشود، حتما اصلاح‌طلبان منتقد دولت خواهند بود».

او در پاسخ به این پرسش که آیا بازهم شاهد اختلافات درون‌جناحی اصلاح‌طلبان خواهیم بود یا خیر، اظهار کرد: «در دوران آقای روحانی مسئولیت‌ها به اصلاح‌طلبان واقعی واگذار نشد و عده‌ای فرصت‌طلب که نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشیدند به سِمت‌های دولتی رسیدند. در چنین شرایطی آن عده از اصلاح‌طلبان که در مسئولیت نبودند می‌گفتند چرا چنین افرادی به نام اصلاح‌طلبی در دولت حضور دارند. این موضوع منشأ اختلاف بود که بعد از این دیگر نه دولتی در اختیار اصلاح‌طلبان است نه هیچ نهاد دیگری و زمینه اختلافی هم وجود ندارد».

این فعال سیاسی درباره چشم‌اندازی که نسبت به دولت رئیسی وجود دارد اظهار کرد: «آقای رئیسی باید تلاش کند تا به مطالبات عمومی پاسخ مثبتی بدهد و این پاسخ مثبت نه فقد در کلام بلکه در عمل باشد و افزون بر حل مشکلات اقتصادی سعی کند آزادی بیان، آزادی قلم و آزادی اعتراضات را به ارمغان آورد».

قوامی در پایان گفت: «حتما موضوع برجام یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در دولت آقای رئیسی به سرانجام برسد و اگر این مسئله حل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که بسیاری از مسائل دیگر حل شود».