محمود واعظی در یادداشتی نوشت: مردم عزیز ایران! می‌دانم روزهای سختی بر شما گذشت. به خوبی درک می‌کنم که در سه سال و نیم گذشته، متاثر از تحریم‌های آمریکا، سفره شما کوچک‌تر و زندگی شما سخت‌تر شد. به سهم خود، از صمیم قلب و با نهایت خضوع و تواضع از شما عذرخواهی و طلب حلالیت می‌کنم.

عذرخواهی دیرهنگام واعظی از ملت ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت دوازدهم، در یادداشتی که در روزنامه سازندگی منتشر شده است، نوشت: 

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو، یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو...

از روزی که برای اولین بار در قامت وزیر ارتباطاات و فناوری اطلاعات در اولین جلسه هیات وزیران دولت تدبیر و امید شرکت کردم، تا روزی که در مسئولیت رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در آخرین جلسه هیات دولت تدبیر و امید شرکت کردم، هشت سال گذشت. هشت سالی که از قضا به سرعت برق و باد نگذشت و بعضی روزهایش، از حیث دشواری‌های اداره کشور و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و کینه‌توزی بدخواهان خارجی و حوادث اندوهبار طبیعی، بسیار به کندی و سختی گذشت. چه آنکه در ۱۸ ماه گذشته بلای خانمان‌سوز کرونا هم به این موارد افزوده شد و شاید دشوارترین چالش تاریخ معاصر ایران را در امر حکمرانی، پیش‌روی این دولت قرار داد.

با این همه دوران مسئولیت دولت تدبیر و امید با همه فراز و فرودهایی پایان یافت، دورانی که با غم‌ها و شادی‌های بسیاری آمیخته بود. دولت تدبیر و امید کشور را در شرایط سخت تحریمی و بنیان‌های اقتصادی آسیب‌دیده تحویل گرفت اما چندان طول نکشید که با همراهی امیدوارانه مردم، تدبیر مسئولین نظام، توانست بر مشکلات فائق آید. مسئله هسته‌ای پس از سالیان دراز مذاکره و تلاش ناموفق، سرانجام به نتیجه رسید و جهان حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را در قالب برجام به رسمیت شناخت. پرونده ابعاد احتمالی نظامی هسته‌ای بسته و قطعنامه‌های تحریمی متعدد ضدایرانی لغو شد و نهایتا پرونده ایران از فصل هفتم منشور ملل متحد بیرون آمد. در حوزه اقتصاد تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رکوردهایی بی‌سابقه ثبت شد. شاخص تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی مثبت گردید و شاخص‌هایی مثل سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی نیز در کارنامه دولت نقاط درخشانی را ثبت نمود.

از زمان خروج غیرقانونی آمریکا از برجام اما شدیدترین رژیم تحریمی تاریخ معاصر جهان، علیه ایران اعمال شد. این تحریم‌ها که در یک سال و نیم گذشته با بیماری فراگیر کرونا نیز عجین گردید، اقتصاد ملی را به شدت تحت فشار قرار داد و ملت و دولت را دچار رنج و مرارت فراوان کرد. به یقین کمتر کشوری می‌توانست زیر بار این فشار سنگین و طاقت‌فرسا کمر راست کند. ایران اما اگرچه با رنج و سختی، اما به برکت مقاومت درخشان و تاریخی مردم توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید.

تاب‌آوری در مقابل تحریم‌هایی که به خیال خام توطئه‌گران، قرار بود در عرض چند ماه بنیان‌های اقتصادی کشور را به مرز فروپاشی برساند، از جمله برگ‌های زرینی است که به نام ملت ایران ثبت و در تاریخ ماندگار شد. تحریم‌های غیرانسانی و ناجوانمردانه غرب، اگرچه اثرات کاملا روشنی بر زندگی مردم داشت اما روند توسعه کشور را متوقف نکرد. ۸۸ هفته افتتاح متوالی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی و تولیدی در کشور نشان داد که آرزوی فروپاشی اقتصاد ایران از سوی تحریم‌گران تا چه اندازه خام‌اندیشانه بوده است. این دستاورد مهم البته جز با همراهی و صبوری و کوشش مردمی که نشان داده‌اند،‌ زیر بار حرف زور نمی‌روند، به دست نمی‌آمد.

مردم عزیز ایران!

می‌دانم روزهای سختی بر شما گذشت. به خوبی درک می‌کنم که در سه سال و نیم گذشته، متاثر از تحریم‌های آمریکا، سفره شما کوچک‌تر و زندگی شما سخت‌تر شد. به سهم خود، از صمیم قلب و با نهایت خضوع و تواضع از شما عذرخواهی و طلب حلالیت می‌کنم. دوست دارم این را بدانید که ما هم در دولت حتی لحظه‌ای از غم‌ها و رنج‌های شما فارغ نبودیم و تمامی هم و غم و کوشش دولت بر کاستن از آلام شما مصروف گردیده است. می‌دانم برخلاف تبلیغات ناجوانمردانه برخی از تریبون‌های جناحی و ضدملی، شما عامل این مشکلات را به خوبی می‌شناسید و برخلاف افرادی که در هنگامه نبرد سخت با دشمن، به سربازان خودی از پشت خنجر می‌زدند، شما با سربازان و خدمتگزاران خود همدل بودید. بسیار تلاش کردیم که در طول سال‌های مسئولیت دولت تدبیر و امید، مطالبات شما را پیگیری کنیم و در برابر فشارهای خارجی و بعضا داخلی که زندگی شما را هدف گرفته بودند، بایستیم. در مواردی موفق و در موراد دیگری موفق نبودیم. در سخت‌ترین نبرد اقتصادی قرن، دولت متحمل شدیدترین هجمه تبلیغاتی داخلی هم بود، با این حال ما همه کوشیدیم کار ملت و ملک به بگومگوهای سیاسی گره نخورد و دود رقابت‌های ناموجه و اختلافات بی‌مورد سیاسی به چشم ملت نرود.

دولت‌ها و دولتمردان می‌روند و افراد دیگری به مصداق آیه شریفه «تلک‌الایام نداولها بین‌الناس» جایگزین آنها می‌شوند ولی آنچه می‌ماند ایران عزیز است، برای حقیر،‌ تجربه شیرین مصاحبت و ارتباط مستمر با شما از طریق شبکه‌های اجتماعی، از خاطرات خوب خدمتم در دولت تدبیر و امید است. این ارتباط بی‌شک ادامه خواهد داشت و انشاءالله پس از فراغت از مسئولیت اجرایی، فرصت بیشتری را برای معاشرت و گفت‌وگو با شما خواهم داشت و از این بابت خوشحالم. برای یکایک شما آرزوی موفقیت و بهروزی می‌کنم و برای ایران عزیزمان، آرزوی آبادانی و بالندگی و پیشرفت دارم.