حسین کنعانی‌مقدم گفت: از مهم‌ترین چالش‌های دولت آقای رئیسی می‌توان به موضوعاتی چون کرونا، معیشت عمومی، گرانی، تورم، ارتباط با منطقه و حل و فصل مشکلات بین‌المللی اشاره کرد که باید بسیاری از اینها در کوتاه‌مدت رفع و رجوع شود.

حسین کنعانی‌مقدم: تعامل نمایندگان با دولت به معنای تساهل و تسامح نیست/ دو-سه نفر از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نمی‌گیرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته نخستین جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و حالا باید دید که چیدمان کابینه دولت رئیسی چگونه خواهد شد؟

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «برخلاف آنچه گفته می‌شود نمایندگان مجلس یک‌سره به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می‌دهند، من تصور می‌کنم آنها جلسات پر چالشی خواهند داشت و با دقت رأی اعتماد می‌دهند یا نمی‌دهند. مجلس با دولت تعامل می‌کند و چوب لای چرخ آقای رئیسی نمی‌گذارد اما این تعامل به معنای تسهال و تسامح نخواهد بود».

او ادامه داد: «انتقادهایی به ترکیب کابینه پیشنهادی وجود دارد. وزرا نباید به صورت جزیره‌ای تصمیم بگیرند و برنامه‌ریزی کنند زیرا قرار بود همه وزرا در راستای برنامه‌های کلی رئیس‌جمهور کار کنند و رئیس‌جمهور باید برنامه‌ای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه می‌داد تا هر وزیر بداند قرار است در چه چارچوبی حرکت کند».

این فعال سیاسی درباره عدم حضور زنان در کابینه بیان کرد: «نکته دیگر آنکه متأسفانه وزیر زنی در کابینه مشاهده نمی‌کنیم یا وزیر اهل سنت در کابینه آقای رئیسی نمی‌بینیم و این در حالی است که به تازگی رهبر معظم انقلاب، دریادار شهرام ایرانی که از شهروندان اهل سنت محسوب می‌شود را به سِمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی منصوب کردند. از طرفی حداقل یک یا دو چهره که اعتبار بین‌المللی دارند در کابینه قرار می‌داد. دولت فراجناحی یعنی همه در آن باشند نه اینکه هیچ کس در آن نباشد و اکنون می‌بنیم که احزاب و تشکل‌های سیاسی در دولت جایی ندارند».

او در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس به چه تعداد از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می‌دهند، اظهار کرد: «به نظرم به دو-سه نقر رأی اعتماد نمی‌دهند».

او در خصوص اینکه محمد مخبر به عنوان هماهنگ‌کننده امور اقتصادی می‌تواند مؤثر باشد یا نه، تصریح کرد: «هنوز وزیر اقتصاد و دیگر وزرایی که کارشان به امور اقتصادی مربوط است رأی اعتماد نگرفته‌اند اما اگر آقای مخبر در معرفی آنها نقش داشته است حتما می‌تواند یک هماهنگی قابل قبولی ایجاد کند».

کنعانی‌مقدم همچنین درباره حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه هم خاطرنشان کرد: «من آقای امیرعبداللهیان را بیش از 30 سال است که می‌شناسم. او فردی متخصص در امور منطقه و خاورمیانه است و مقاومت را قبول دارد. حتما اگر او وزیر خارجه شود با کشورهای منطقه ارتباطی سازنده برقرار می‌شود. درباره مذاکره با کشورهای غربی و برجام نیز در صورت رسیدن به وزارت باید تیمی قوی و مجرب تشکیل دهد تا بتواند سیاست کلی جمهوری اسلامی را به بهترین شکل پیش ببرد».

او در پایان درخصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت رئیسی گفت: «از مهم‌ترین چالش‌های دولت آقای رئیسی می‌توان به موضوعاتی چون کرونا، معیشت عمومی، گرانی، تورم، ارتباط با منطقه و حل و فصل مشکلات بین‌المللی اشاره کرد که باید بسیاری از اینها در کوتاه‌مدت رفع و رجوع شود و اگر نشود احتمالا آقای رئیسی هم بعد از چهارسال خواهد گفت که حلالم کنید».