مخالفان حسین باغگلی در مجلس باور دارند که او در حوزه مدیریت اجرایی از تجربه لازم برخوردار نیست.

همه چالش‌های وزیر جوان پیشنهادی آموزش و پرورش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته نخستین جلسه بررسی کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان به نقدهای کلی پرداختند تا در روزهای بعد بر سر هریک از وزرای پیشنهادی به بحث بنشینند اما در این میان بیشترین انتقادها به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود، فردی به نام حسین باغ گلی. اما چرا حواشی او بیش از دیگران است؟

حسین باغ‌گلی متولد سال ۱۳۵۷ و دارای دکترای علوم‌تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد است و هم اکنون هم عضو هیئت علمی این دانشگاه است. از سوابق اجرایی وی می توان به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی از سال ۱۳۹۷ تا کنون اشاره کرد. او در ‌سال ۹۷ از سوی رئیسی به این عنوان منصوب شد.  از دیگر فعالیت های باغ‌‌گلی می‌توان به عضویت در هیئت‌مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی و عضویت در هیات اندیشه‌ورز کودک و ‌نوجوان حرم مطهر اشاره کرد. منتقدان باغ‌گلی می‌گویند که او از تجربه لازم برای تصدی مسئولیت سنگین و خطیر وزارت آموزش و پرورش برخوردار نیست. چنانکه چند روز پیش علی بابایی، نایب‌رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» از قطعی بودن رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر آموزش تا امروز خبر داد و گفت: «من پیش از این هم درباره کابینه گفتم که در مورد دو یا سه وزیر بحث‌های جدی وجود دارد. این مطلبی که عرض می‌کنم گمانه‌زنی امروز است و ممکن است تا روز آخر شرایط تغییر کند، اما به شدت تحت نظر هستند و مجلس به دقت در حال بررسی است. البته امیدوارم که ان‌شاءالله حتی این سه وزیر هم با رأی عدم اعتماد از سوی مجلس مواجه نشوند؛ چراکه ما زمان برای از دست دادن پیگیری مطالبات مردم نداریم اما یک وزیر قطعا می‌افتد و نمی‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد و آن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است».

دیروز هم در نخستین جلسه بررسی کابینه در مجلس، صلاحیت باغ‌گلی بررسی شد و برخی نمایندگان به معرفی او به وزیر آموزش و پرورش انتقاد کردند. در ابتدای این بررسی، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را درباره حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت کرد که در آن آمده بود: «با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالشهای اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند. بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می‌داند».

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با او با اشاره به برخی مشکلات وزارت آموزش و پرورش از جمله کمبود بودجه، کمبود 300 هزار معلم در انتهای سال 1403، عدم استقلال دانشگاه فرهنگیان و تغییر نگاه از یک وزارتخانه انسان‌ساز به یک دستگاه مصرف‌گرا، تاکید کرد: «انتظار این بود که برای حل این مشکلات بزرگ و گسترده، فردی بزرگ و صاحب تجربه و از بدنه آموزش و پرورش معرفی می‌شد که سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده و به چالش‌های آموزش و پرورش تسلط کافی داشته باشد. آقای باغگلی جوانی انقلابی،‌ تحول‌خواه، دلسوز و خوش اخلاق است، اما این ویژگی‌ها برای اداره وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش کافی نیست. ایشان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است به شرطی که در جای خودش و در جایگاه خودش به کار گرفته شود».

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی  هم در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم، با بیان اینکه جامعه ما بی‌صبرانه چشم انتظار تغییرات سریع در حوزه‌های مختلف است، اظهار کرد: «آقای باغگلی جوانی خوشفکر و دانشمند است، اما سابقه اجرایی در حد مدیریت خُرد دولتی هم ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کرد».

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، گفت: «مخالفت ما با جوان بودن حسین باغگلی نیست و در بین وزرای پیشنهادی دیگر هم افراد جوان دیده می‌شود که ما با آنان مخالفتی نداریم؛ ما می‌خواهیم برای دولت بهترین اتفاق بیفتد و فرهنگ و اقتصاد کشور اصلاح شود. مردم در شرایط فعلی این فرصت را آخرین فرصت و امید برای خودشان می‌دانند و باز هم تأکید می‌کنم که مجلس هیچ مخالفتی با وزیر جوان ندارد. خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و ما حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز و دو میلیون معلم داریم. برای فرهنگ کشور باید جایگاه ویژه‌تری در نظر گرفته شود و لازم است از افراد باتجربه و پخته در این وزارتخانه استفاده کرد و نباید از فردی استفاده شود که از بدنه این وزارتخانه نیست. این کشتی بزرگ که فرهنگیان در آن نشسته‌اند یک ناخدای باتجربه می‌خواهد درحالی‌که باغگلی حتی سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی را ندارد».

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «آقای باغگلی در دانشگاه دارای رتبه استادیاری است و حتی نتوانسته طی چند سال گذشته پایه سنواتی خود را بگیرد چطور می‌تواند ادعا کند که در تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد».

البته باغ‌گلی موافقانی هم داشت؛ برای مثال جعفر راستی، نماینده مردم شبستر در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «به جرئت می‌توانم بگویم در هیچ دوره‌ای فرزندان راستین انقلاب در متن حکومت نبودند، کمتر زمانی قوه مجریه، مقننه و قضائیه قریب به اتفاقشان انقلابی و جهادی بودند. خواهش من از نمایندگان این است که مجلس انقلابی گل به دروازه خود نزند و مراقب باشد. امتیازات کابینه آیت‌الله رئیسی جوان بودن، غیرجناحی بودن، جهادی و پاکدست و انقلابی و ولایی بودن و آشنایی با مشکلات کشور است».

عبدالجلال ایری نماینده مردم بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی  هم به عنوان یکی دیگر از موافقان اظهار داشت: لازم است فکر، دیدگاه و رویکردی جدید توام با تحول و تغییر ایجاد شود که در حوزه زیرساخت و اقتصاد نیز به آن رسیده ایم و نیازمند تغییر اساسی هستیم که این امر به دست جوانانی صورت می گیرد که وارد کار می شوند. تاکنون در هیچ مقطعی شخص رئیس جمهور اعلام حمایت از وزیر خود نکرده و نگفته است که در شورای عالی فرهنگیان حضور می یابد که این حاکی از حمایت تام وی از وزیر پیشنهادی است که باید به این انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم. رسالت ما تبعیت از رهبری و قدم برداشتن در مسیر گام دوم انقلاب است و ما باید این فرصت را به وزیر پیشنهادی بدهیم».

خود باغ‌گلی هم بعد از این اظهارنظرها پشت تریبون مجلس ایستاد و گفت: «انتخاب آقای رئیس جمهور نشان داد که ایشان به دنبال تحول هستند و تا دقایق دیگر نشان خواهم داد که به دنبال تحول خواهند بود. از همه مخالفین تشکر جدی می‌کنم اما خواهش می‌کنم صحبت‌های مرا دقیق گوش کنید. در حوزه پیش دبستانی یک مدلی دارم در مورد آن ادعا هم دارم. من یک مدلی در پیش دبستانی امام رضا(ع) اجرا کردم که مدل خاصی است که والدین را درگیر می‌کند. ما در گام دوم باید یک کار مهم انجام دهیم و اینکار را باید به آدم‌های مهم و توانمند واگذار کنیم. ما در یک شرایط پیچیده در آموزش و پرورش روبرو هستیم و برای حل مشکل باید جرات وارد شدن به روش های جدید را داشته باشیم. من جرات مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف را دارم. اصلی ترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنم. از تمام سخنان دوستان این را تصور می‌کنم که آقای باغگلی جوان و کم تجربه است. وزیر باید کار تیمی انجام دهد و باید حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند. همه ما می‌د‌انیم که اتفاقاً در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین مهارت‌‌های فردی نیاز است و در سطوح بالا مهارت ‌های ادراکی نیاز است. ادامه روندهای موجود را ۴۰ سال است داریم اجرایی می‌کنیم بگذارید وارد وضع جدیدی شویم. ما با نوع مدیریتی که انجام دادیم انگیزه را از مدیران گرفته‌ایم. باورم این است که ما در حوزه تعلیم تربیت حرف‌های بسیار زیادی برای دنیای پرچالش از لحاظ دینی داریم. کیفیت آموزش در جامعه ما پائین آمده است. امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست. امروز تصمیم گیری‌های ما در آموزش و پرورش جنس مردانه دارد. با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم. مدرسه غیر دولتی زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است».