جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم با بحث‌های پرحاشیه‌ای همراه شد که جزئیات آن را در این گزارش می‌خوانید.

از حوادث 88 و کوی دانشگاه تا ادعای ارتباط با خاتمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جلسه بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری صبح دیروز در مجلس شورای اسلامی با صحبت‌های نمایندگان موافق‌ و مخالف و در پایان با صحبت‌های وزیر پیشنهادی به اتمام رسید که بی‌حاشیه نبود. در این جلسه در ابتدا چهار نماینده موافق و چهار نماینده توضیحات خود را ارائه دادند و در پایان زلفی‌گل با پاسخ به مخالفان، برنامه‌های خود را مطرح کرد.

مخالفان

سیدعلی یزدی‌خواه به عنوان مخالف زلفی‌گل گفت: «مأموریت برخی وزارت‌خانه‌ها برای مسائل فعلی کشور است، برخی وزارتخانه‌ها آینده‌ساز هستند که مشخص شد از این‌ها وزیر آموزش و پرورش برنامه خوبی ندارد، درباره وزارت علوم هم باید بگوییم محدوده عمل و تجربه آقای زلفی‌گلی دانشگاه همدان بوده است.روز اول که در صندلی وزارت می‌نشینند چگونه می‌خواهند بدون تجربه قبلی با نام شوراها مواجه بشوند؟در برنامه ایشان افقی ندیدم و به برخی از بخش‌ها مثل علوم انسانی توجه نکردند. در بخش کنکور هم ایشان برنامه‌ای نداشتند در حالی که مجلس دو مصوبه در این رابطه داشته است. بحث اصلی من بحث‌های سیاسی ایشان است، در هشت سالی که اساتید ما تحت فشار بودند هیچ جمله انتقادی از ایشان نشنیدیم. آقای زلفی‌گلی درباره فرار نخبه‌ها می‌گویند دنیا دهکده جهانی است. تفکراتشان شبیه وزیر خارجی دولت قبلی است. ایشان درباره فتنه که می‌خواهند صحبت کنند زود عصبانی می‌شوند، ما خواستار نظر شفافی هستیم. سال ۱۳۸۴ آقای دکتر معین در دانشگاه همدان سخنرانی کردند و خیر مقدم را آقای زلفی‌گلی گفتند بعد با استقرار دولت آقای احمدی‌نژاد ایشان از معاونت استعفا دادند. آقای زلفی‌گلی علاقه ویژه‌ای به آقای خاتمی دارد اگر اینطور نیست بگوید هیچ مناسبتی با اهالی فتنه ندارد. همین که اعلام شد ایشان وزیر پیشنهادی است، اصلاح‌طلبان خوشحال شدند.خدایی نکرده اگر بحرانی مثل کوی دانشگاه ایجاد شود ایشان مرد میدان برای مدیریت هستند؟ این وزارت خانه‌ کلیدی است و سرنوشت آینده کشور است؛ نباید در این رابطه مماشات کنیم».

همچنین روح‌الله ایزدخواه هم به عنوان مخالف گفت: «وزارت علوم وزارت تخصص‌هاست، نماینده پیشنهادی استاد تمام شیمی هستند. اما وزارت علوم چه نسبتی با سنتز ترکیبات آلی دارد؟ ما در دنیا رشته سیاست‌گذاری علم و فناوری داریم و هزار دانش‌آموخته در این رابطه در کشور داشتیم. انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری در ایران وجود دارد. من شاگرد آقای دکتر زلفی‌گل هستم، اما ایشان چه نسبتی به وزارت علوم دارند؟  بحث جوانگرایی هم وجود دارد، سیاست مسکن مهر در دهه ۸۰ توسط چند جوان طراحی شد. آقایی که ۳۶ سال سابقه مدیریت و معاونت دارد چرا باید دوباره وزیر شود؟ اگر این طور است زنگنه‌ها خدای وزارت هستند. کی می‌خواهیم این مدار بسته مدیریت و سیاست‌گذاری را بشکنیم؟ نیمی از وزرای ما از جمله آقای زلفی‌گلی برنامه تحول ندارند. آقای رییسی کابینه را اصلاح کنید و به سمت دولت جوان حزب‌اللهی بروید».

مهرداد ویس کرمی هم به عنوان مخالفی دیگر مطرح کرد: «من در سال‌های بی‌کسی آقای رییسی، رییس ستادشان بودم، البته تقدیر شده که فقط در مواردی که به عنوان مخالف صحبت کنم انتخاب شوم.سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر است، اما تک بعدی بودن ایشان مانع از نگاه به همه رشته‌ها می‌شود. قرار نیست وضع موجود ادامه پیدا کند و تربیت بی‌هدف دانشجو ادامه داشته باشد بلکه باید گام‌های موثری در راستای گام دوم انقلاب برداشته شود. ریز و دقیق شدن آقای دکتر زلفی‌گل باعث شده است که حتی در برنامه‌نویسی هم به برخی موارد توجه نداشته باشند. ما به نواندیشی دینی در دانشگاه‌ها نیاز داریم و اثری از این موضوع در برنامه دیده نمی‌شود. تحول جوامع غربی از تحول در علوم انسانی آغاز شد، گفته می‌شود ایده ساخت کامپیوتر ابتدا در ذهن یک فیلسوف بوده است، فقدان برنامه‌های عملیاتی درباره نظریه پردازی، عدم اعلام راهکار برای کارآمدسازی رساله‌های دکتری، فقدان برنامه در خانواده‌محوری، فقدان برنامه در ایجاد تعامل جدی و انتقادی، فقدان برنامه برای ارتباط موثر با نخبگان خارج از دانشگاه، نبود برنامه درباره ایجاد علوم میان‌رشته‌ای و ... از مشکلات این برنامه است. نبود برنامه برای مبارزه با فساد و جذب دانشجو از کشورهای دیگر برای توریج فرهنگ ایران هم از دیگر مشکلات است.در حکم کارمندهای وزارت علوم نوشته شده است که غیرهیئت علمی، این کار توهین است. برنامه در تامین خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین، عدم ارائه برنامه برای حمایت از دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد هم وجود ندارد. اجازه بدهید آقای زلفی‌گل در همان رشته شیمی به تربیت دانشجو برسند و در رشد علمی کشور وظیفه خود را انجام بدهند».

حسین رجایی هم به عنوان مخالف گفت: «برنامه‌ها بسیار خوب نوشته شدند اما کلی هستند. ایشان وضع موجود را نشان ندادند و بازه زمانی برای برنامه خود ارائه ندادند و از برخی موضوعات غافل است.بحث تامین اعضای هیئت علمی و موضوع مهم تعارض منافع در برنامه غافل است. در این برنامه یک نگاه سنتی وجود دارد و سیستم آموزش و پژوهش در دنیا به سمت نوآوری و کارآفرینی رفته است اما ما این را نمی‌دانیم. ایشان دانشمند هستند و صدها مقاله دارند، اما در شرایط کنونی این مقاله‌ها در سمت نوآوری و کارآفرینی نبوده است. آقای زلفی‌گل، شما عضو شورای مرکزی بورس بودید و آن ظلم بزرگ در خصوص دانشجویان بورسیه کاملا حل نشده است.منظومه فکری آقای وزیر در مسائل کشور منسجم نیست و جریان سیاسی ایشان نامشخص است. جریانی که از ایشان حمایت می‌کند جای بحث دارد. آقای دکتر وزارت علوم باید برای تربیت نیروهای انقلابی باشد، این وزارتخانه نیاز به وزیری با گفتمان انقلابی ندارد؟ دیدگاه‌های خود را در این زمینه اعلام کنید».

موافقان

محمد خدابخشی به عنوان نماینده موافق زلفی‌گل گفت: «وزارت یک امانت خیلی مهم است که باید آن را به اهلش سپرد. وزیر علوم پیشنهادی توانایی جسمی کافی را برای وزارت علوم دارد و صدها مقاله ایشان نشان‌دهنده توانایی ذهنیشان است.تخصص ایشان از نظر علمی و تخصصی مشخص است، تمام مقاطع تخصیلی از دبستان تا دکترا ایشان تدریس کردند.وزیری که به آن رای می‌دهیم باید مسئولیت‌پذیر باشد، مردم از دانشگاه‌ها انتظار دارند به مشکلاتشان مثل اشتغال و محیط‌زیست کمک کند، وزیر پیشنهادی این روحیه را دارد. همین که بیش از ۱۲۶ نماینده برای صحبت به عنوان موافق اعلام آمادگی کردند، نشان دهنده تعامل خوب نماینده مجلس است.این که برای آقای رییسی ستاد زدند یعنی نوع نگاه دولت را قبول دارند.دانشگاه مبدا تحولات کشور است و صرفا یک مکان برای آموزش موضوعات تخصصی نیست. همه این موضوعات جزو برنامه وزیر پیشنهادی هست.وزیر پیشنهادی شخصیت انقلابی دارد و در دوره فتنه ۸۸ کارنامه خوبی در دانشگاه بوعلی داشتند و به شکل مدبرانه نیروی انقلابی و بسیجی در دانشگاه تزریق کردند. از نماینده‌ها می‌خواهم که از این دانشمند جانباز وطن استقبال با شکوهی داشته باشند و یکی از بالاترین رای‌های مجلس را به وزیر علوم بدهند».

عبدالناصر درخشان هم به عنوان موافق بیان کرد: «امروز مجلس با حمایت از اندیشمندی فرهیخته این پیام را می‌دهد که نگاه مجلس در راه اقتدار ملی کشور است. بزرگترین چالش دانشگاه تولید علمی است که منجر به فناوری و کارآفرینی می‌شود، این موضوع در برنامه‌های آقای دکتر زلفی‌گل وجود دارد. از مقالات علمی ایشان در سرتاسر دنیا استفاده شده و به اختراع تبدیل شده است. جامعه علمی ایشان را نخبه‌ای علمی می‌داند و جامعه فرهنگی ایشان را به عنوان فرهنگمدار می‌شناسد. در برنامه ایشان افقی ندیدم و به برخی از بخش‌ها مثل علوم انسانی توجه نکردند. در بخش کنکور هم ایشان برنامه‌ای نداشتند در حالی که مجلس دو مصوبه در این رابطه داشته است.بحث اصلی من بحث‌های سیاسی ایشان است، در هشت سالی که اساتید ما تحت فشار بودند هیچ جمله انتقادی از ایشان نشنیدیم.آقای زلفی‌گل درباره فرار نخبه‌ها می‌گویند دنیا دهکده جهانی است. تفکراتشان شبیه وزیر خارجی دولت قبلی است. ایشان درباره فتنه که می‌خواهند صحبت کنند زود عصبانی می‌شوند، ما خواستار نظر شفافی هستیم. سال ۱۳۸۴ آقای دکتر معین در دانشگاه همدان سخنرانی کردند و خیر مقدم را آقای زلفی‌گل گفتند بعد با استقرار دولت آقای احمدی‌نژاد ایشان از معاونت استعفا دادند. آقای زلفی‌گل چالش‌های وزارت علو را به خوبی می‌شناسد و شناخت مسئله مهمترین گام برای حل مسئله است. موجی از شادی در کل جامعه دانشگاهی حتی در بلوچستان به وجود آمده و این نشان می‌دهد این شخص چهره‌ای انقلابی است که تمام وجودش با نظام حل شده است.  چهره‌ای دانشمند قرار است به جایگاه وزیر علوم برسد، مگر وزرای گذشته ما سابقه وزارت داشتند؟ کارنامه مدیریت ایشان را با وزرای قبلی مقایسه کنید. وزیر پیشنهادی جوایز بین‌المللی داشته است و زبان من برای صحبت درباره ایشان قاصر است».

بهزاد رحیمی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: «انتقاد کردند که ایشان از دانشگاه همدان معرفی شده است، یقینا اداره دانشگاه همدان کار کمتری از مدیریت وزارت علوم نیست. برخی دیگر انتقاد کردند که ایشان مرجعیت علمی ندارند، نمی‌دانم این را چطور می‌گویند. مگر بیشتر از این سابقه چه می‌خواهیم؟  مخالفین محترم شما چه مدیری غیر از این را پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم در بحث‌های بعدی بگویید که مدیر مورد نظر شما چیست. نخستین معیار در انتخاب این است که شخصیت فرد در چهارچوب نظام شکل گرفته باشد، معیار دوم این است که ایشان تمام دوره‌های تحصیل را داخل کشور طی کردند و ماندن در ایران را ترجیح دادند. پشتوانه عبور از بحران‌های کشور در نتیجه درگیر کردن دانشمندان با مسائل کشور است. در این دوره زمانی وزارت علوم می‌تواند برای حل مسائل کشور برنامه‌های خود را ارائه بدهند.یقین دارم در بسیاری از جلسات و ملاقات‌ها دیدید که ایشان همه عزیزان را قانع کردند. شجاعت ایشان در ایجاد روش‌های آموزشی جدید برای ما انتخابی عالی است. طرح ایشان برای ارتباط دانشگاه و صنعت، کارآمد است و می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد. من از همکاران می‌خواهم با یک انتخاب ایده‌آل تحولی را در وزارت علوم رقم بزنند.

احمد نادری هم به عنوان موافق بیان کرد: «آقای زلفی‌گل از افتخارات علمی کشور در دنیا هستند و یک افتخار برای کابینه هستند. دریافت نشان پژوهش از رییس جمهور وقت، انتخاب به عنوان مدیر جهادی و انقلابی، ایشان را لایق این کرده است که در همدان یک خیابان به نامشان کنند.وجهه انقلابی باعث شده تا به عنوان دبیر مجمع بسیج اساتید استان انتخاب بشوند. آقای دکتر زلفی‌گل در محضر حضرت آقا سخنرانی کردند و این منجر به ایجاد ایده بنیاد ملی نخبگان شد.آقای یزدی‌خواه می‌گویند ایشان سابقه و تجربه ندارد، ایده‌پردازی بنیاد ملی نخبگان و رییس دانشگاه همدان بودن تجربه این‌هاست. ایشان ۱۱ سال هم سابقه معلمی در آموزش و پرورش دارند.آقای زلفی‌گل یک شخصیت کاملا تحولی و جامع دارند. هم انقلابی هستند، هم مدیریت داشته و هم یک فرد کاملا تحولی هستند. از انقلابیان همدان بپرسید که آیا ایشان انقلابی هستند یا نه. سال۸۸ آقای دکتر زلفی‌گل در دانشگاه را روی فتنه‌گران بست. دوستان می‌پرسند چرا برخی افراد حمایت می‌کنند، آقای زلفی‌گل می‌گویند برخی از این‌ها را اصلا ندیدند.چرا نمی‌گویید که برخی از انقلابیون مثل آقای کامران دانشجو از ایشان حمایت نمی‌کنند؟ برنامه ارائه شده جامع است و دوستان باید یک بار دیگر آن را بخوانند. بحث ایشان در برنامه هدفمند کردن آموزش و فناوری در کشور است. همکاران عزیز، شهادت می‌دهم حرف‌های مطرح شده در رسانه‌ها درباره آقای زلفی‌گل ناروا است. آقای دکتر مجلس از شما حمایت می‌کند به شرط این که آن چهره انقلابی قدیم خود را داشته باشید».

سخنان زلفی‌گل

در ادامه محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر سطحی اگر در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت به خیر نمی‌شود. الگوی خودم را شهدای هسته‌ای، شهید چمران و شهدای هسته‌ای می‌دانم که عاقبت به خیر می‌شوند، این افراد خادم ملت بودند. مردم ایران سردار سلیمانی را از خودشان می‌دانستند».

او افزود: «از شما نمایندگان تشکر می‌کنم که با روی باز وزیران پیشنهادی را در حضور خود پذیرفتید. عزیزان سوالات بسیار مناسبی پرسیدند. اولین حکم ریاست دانشگاه را استاد زاهدی در ۴۲ سالگی برای بنده صادر کرد، بخشی از ریاست در دوران فتنه ۸۸ بود. دانشگاه‌ بوعلی سینا یکی از سیاسی‎ترین دانشگاه‌های کشور است و به لطف خدا در آن، فتنه ۸۸ را به گونه‌ای مدیریت کردیم که هیچ کسی آسیب ندید».

وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرد: «همه می‌دانند فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی شد و دشمن نسبت به براندازی نظام امیدوار شد. چگونه می‌توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام زدند در یک خط باشیم؟ چگونه با کسانی که از نظام و انقلاب دفاع نمی‌کنند هم خط باشیم؟ به شفافیت می‌گویم، سیاست‌مداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه این، قطع دستشان از این منطقه است».

او همچنین گفت: «ایران به عنوان برج تولید علم در منطقه خودنمایی می‌کند. در برخی سال‌ها رشد علمی ایران ۱۳ برابر رشد علمی دنیا بوده است. قدر دانشمندانمان که این افتخار را رقم زدند بدانیم. مقام معظم رهبری بارها این موضوعات را افتخار کشور دانستند. هم علم، هم فناوری و هم تکنولوژی خوب است. اما باید بدانیم زیربنای تکنولوژی علم است. به همین دلیل خواهش می‌کنم قدردان زحمات دانشمندانمان باشیم. آثار تولید علم باید در جامعه ظهور پیدا کند، اما این اتفاق رخ نداده است چراکه تمام قوانین ما برای تحقیقات بنیادی بوده است، اگر می‌خواهیم نقش دانشگاه در جامعه بیشتر شود باید برای سطح دوم تحقیقات برنامه‌ریزی شود و نظام‌های انگیزشی شایسته ایجاد شود. با افتخار می‌گویم برای این کار برنامه دارم. دانشگاه‌های ما هیچ مقصر نیستند، قوانین و مقررات آن‌ها را نسبت به تحقیقات بنیادی تشویق کرده است.برای برنامه کاربردی باید کاری کنیم که سرمایه‌های کشور هم افزایی داشته باشند، بعد کاری کنیم آیندگان برای حل نیازهایشان با مشکل مواجه نشوند و علاوه بر مزیت نسبی به مزیت ایجابی هم توجه بشود و همچنین به محیط زیست مادی، فرهنگی، معنوی و اجتماعی آسیبی نرسد».

زلفی‌گل بیان کرد: «خیلی‌ها سوالاتی از برنامه پرسیدند و فکر کنم علت آن عدم مطالعه برنامه تفضیلی است. این دانشگاه‌ها هستند که باعث تحقق آرمان‌های یک جامعه می‌شوند. به همین دلیل دانشگاه‌ها مورد توجه ویژه هستند. برای این که دانشگاه‌ها بتوانند آرمان‌ها را محقق کنند باید براساس اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و سند دانشگاه اسلامی حرکت کنند».

او افزود: «مجلس شورای اسلامی قدرت بی‌نظیری به دانشگاه‌ها داده است، دانشگاه‌های ما استقلال خاصی دارند و دانشگاه‌ها باید از این اعتماد به بهترین شکل استفاده کند. در حال حاضر بیشتر از ظرفیت قانون گذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود، اگر شما به من اعتماد کنید من بخش نظارتی این هیئت‌ها را هم فراهم می‌کنم. همه ما می‌دانیم که علم نور و شفافیت است، ما چون وزارت علوم هستیم باید از علم یاد بگیریم و شفافیت را توضیح بدهیم تا از پلشتی‌ها پیشگیری شود. به جای توسعه فرهنگ مچ‌گیری باید فرهنگ پیشگیری را دنبال کنیم».

زلفی‌گل توضیح داد: «باید از تعامل هم‌افزا با شما نمایندگان محترم مجلس هم بهره ببریم، اگر یک وزیر تعامل مناسب با شما عزیزان و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد می‌تواند از ظرفیت این‌ها برای ارتباط دانشگاه و صنعت نهایت استفاده را بکند. در بخش آموزشی مشکلی که وجود دارد، عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف است. استعدادهای برتر ما به طور متناسب پخش نمی‌شوند. برای رشته‌های علوم پایه و انسانی تقاضا کمتر شده است، در حالی که این‌ها پایه و اساس علم هستند. حل این مسئله نیاز به سیاست‌های فرابخشی نیاز دارد، این مسئله فقط در اختیار وزارت علوم نیست».

او عنوان کرد: «از جمله مشکلات دیگر بروز نبودن سرفصل‌ها و نادیده گرفتن مهارت‌هاست. باید آموزش‌های مهارتی را جدی بگیریم. ما به تکنسین و آموزش مهارت نیاز داریم. خوشبختانه می‌توان دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای را در کل کشور توسعه داد. یکی دیگر از مسائل عدم رصد دانش‌آموختگان است. بعد از این که دانشجو دانش‌آموخته شد او را رها می‌کنیم، در صورتی که جزو برنامه‌های من تعریف ماموریت جدید برای دانشجویان است».

زلفی‌گل در پایان گفت: «وزیر پیشنهادی گفت: متاسفانه در کشورمان از دانش آمار و مهندسی آمار به خوبی استفاده نمی‌کنیم. یکی دیگر از مشکلات توجه ناشایست به تحقیقات بین رشته‌ای است، برای این کار سیاست‌گذاری خاصی باید صورت بگیرد. از طریق این تحقیقات می‌توانیم فرهنگ کار تیمی را توسعه بدهیم. مشکل جدی دیگر نماینده‌های مخالف این بود که نقش دانشگاه‎ها در جامعه کمتر است. از پتانسیل پایگاه استاندی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده می‌کنیم. ما برای رشته‌ها ماموریت عام و خاص تعریف نکردیم تا به مرجعیت علمی برسند و در دنیا همچون خورشید بدرخشند.  خوشبختانه پارک‌های علم و فناوری به خوبی توسعه پیدا کردند، اما قوانین فعلی ما خیلی کارآمد نیست. نهایت تلاش را می‌کنیم تا خلاءهای قانونی را از بین ببریم یکی از مشکلات در زمینه فناوری این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان را احراز صلاحیت می‌کند، در حالی که ما نیاز داریم از شرکت‌های در حال رشد هم حمایت کنیم.علم و فناوری جدید همراه با خود فرهنگ جدیدی ایجاد می‌کند، فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت، فناوری اطلاعات فرهنگ خاص خود را خواهد داشت، برای پویش فرهنگی باید روی علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم».