پیرمحمد ملازهی گفت: از نظر ایدئولوژیک داعش و طالبان هماهنگ هستند اما ممکن است بر سر تصرف افغانستان به مشکل بخورند. داعش برای آموزش‌های نظامی خود بخش‌هایی از افغانستان را می‌خواهد و طالبان می‌خواهد بر کل این کشور حکومت کند.

پیرمحمد ملازهی: ممکن است افغانستان به سمت تجزبه برود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت افغانستان مبهم است؛ هنوز طالبان به عنوان حکومت افغانستان مورد شناسایی دولت‌ها قرار نگرفته است و برخی از مردم نیز در پنجشیر برای مبارزه با طالبان دور هم جمع شده‌اند. در چنین شرایطی پرسش این است که چرا آمریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون کشید؟ و آیا در آینده شاهد نفوذ کشورهایی دیگر در افغانستان خواهیم بود؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که آمریکا در پی دو دهه حضورش در افغانستان به اهدافش نرسید و صرفا با زور و استفاده از نیروهای نظامی در عراق و افغانستان حضور داشت که شکست خورد و امروز هم با طالبان به نوعی معامله کرد. آمریکایی‌ها نمی‌خواستند بیش از این هزینه دهند و به همین دلیل نیروهای آمریکایی به طور کامل از افغانستان خارج شدند تا آمریکا دستِ‌کم شکستی مثل انگلیس در قرن 19 و شوروی در قرن 20 را تجربه نکند. در حقیقت شکست بزرگ‌تر برای آمریکایی‌ها شکست ایدئولوژیک بود».

او ادامه داد: «آنچیزی که رسما اعلام شده، این است که طالبان می‌خواهد بقیه گروه‌های قومی و مذهبی را در قدرت شریک کند اما به هر حال خواسته‌هایی در این 20سال در کشور افغانستان مانند حقوق بشر، حقوق زنان، دموکراسی و... به وجود آمده است که طالبان زیر بار آنها نمی‌رود. به نظرم آمریکا می‌خواهد از نیروهای مذهبی افراطی استفاده کند تا برای چین مانع ایجاد کند. از آن سمت هم روسیه و چین به طالبان نزدیک شده‌اند تا افغانستان را به صورت کامل از چنگ آمریکا در بیاورند تا حکومتی زیر نفوذ روسیه و چین تشکیل شود و در پی‌اش نفوذ خود در این کشور را تحکیم کنند. روسیه می‌خواهد به ذخایر زیرزمینی این کشور دست پیدا کنند و چین هم می‌خواهد آمریکا را عقب براند».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک در پاسخ به این پرسش که چه کشور یا کشورهایی در افغانستان قدرت می‌گیرند، گفت: «مشخص نیست که روسیه و چین پیروز می‌شوند یا آمریکا اما به احتمال زیاد این کشور درگیر یک جنگ داخلی می‌شود و حتی شاید افغانستان به تجزیه برسد».

او درباره حضور داعش در افغانستان و اینکه آیا داعش و طالبان اهدافی مشترک را دنبال می‌کنند یا خیر، اظهار کرد: «از نظر ایدئولوژیک داعش و طالبان هماهنگ هستند اما ممکن است بر سر تصرف افغانستان به مشکل بخورند. داعش برای آموزش‌های نظامی خود بخش‌هایی از افغانستان را می‌خواهد و طالبان می‌خواهد بر کل این کشور حکومت کند».

ملازهی در پایان گفت: «من تصور می‌کنم چین می‌خواهد آمریکا را از ابرقدرتی پایین بکشد و شاید تا یکی دو دهه دیگر در مقابل آمریکا عقب بنشیند اما برای آینده چنین برنامه‌ای دارد که قدرت خاورمیانه را در اختیار بگیرد و احتمالا نفوذ در افغانستان یکی از مراحل آن است».