سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: هر گونه مداخله خارجی در امور افغانستان از نظر ما محکوم است.

چرا ورود پاکستان به خاک افغانستان محکوم است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت در افغانستان مبهم است؛ از یک سو گفته می‌شود نیروهای پاکستان وارد خاک این کشور شده‌اند و طالبان را در مقابله با نیروهای پنجشیر همراهی می‌کنند، از سوی دیگر گفته می‌شود که پنجشیر سقوط کرده است و از دیگر سو نیروهای پنجشیر این موضوع را تکذیب می‌کنند.

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه درباره اخباری که از پنجشیر می‌رسد ابراز نگرانی کرد. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی‌اش ضمن محکوم‌کردن حملات به این منطقه البته بار دیگر راه‌حل مسئله را سیاسی دانست. خطیب‌زاده گفت: «اخباری که از پنجشیر می‌رسد اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و دخالت خارجی که شما اشاره کردید باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم». سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تاریخ افغانستان نشان داده است که دخالت مستقیم و غیرمستقیم نیروهای خارجی در امور افغانستان جز شکست برای نیروهای متجاوز نتیجه دیگری نداشته است، تصریح کرد: «مردم افغانستان مردم استقلال‌طلب و غیور هستند و هر گونه مداخله خارجی در امور افغانستان از نظر ما محکوم است».

سخنگوی وزارت خارجه البته بار دیگر تأکید کرد موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو و با وساطت و حضور بزرگان افغانستان حل‌وفصل شود، بدون اینکه مشخص باشد منظور سخنگو از آنچه «حل‌وفصل» پنجشیر می‌خواند چیست. وی ادامه داد: «هیچ طرفی نباید اجازه دهد که این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان باید به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین‌الملل پایبند باشد. گرسنگی‌دادن به مردم پنجشیر، قطعی آب و برق آنها و محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی و تأسف است. باید حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل در این منطقه رعایت شود. ایران تمام مساعی خود را به کار می‌برد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند». وی در ادامه گفت: «نهادهای بین‌المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه جدی دارند که صلح و آرامش در افغانستان را تضمین کنند و ما نیز ان‌شاءالله تلاش خواهیم کرد که با کمک تمام گروه‌های افغانستانی روند تحول صلح و امنیت در این کشور را تسهیل کنیم». وی ادامه داد: «رفتار دولت آتی و گروهی که قدرت را در افغانستان دست می‌گیرد، نوع رفتار جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بین‌الملل را مشخص می‌کند و هر چقدر این دولت مسئولانه‌تر رفتار کند پاسخ مناسب‌تری دریافت می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند که ایران می‌توانست دیپلماسی فعال‌تری در مورد افغانستان به کار گیرد، اظهار کرد: «ایران به صورت آشکارا و غیرآشکارا تحولات افغانستان را در سطوح مختلف پیگیری کرده و می‌کند. با گروه‌های مختلف افغانستانی در سطوح مختلف در کشور در تماس هستیم. نماینده ویژه ما در امور افغانستان به صورت مستمر با طرف‌های افغانستانی و نمایندگان دیگر کشورها در امور افغانستان در تماس و رایزنی است. شب گذشته نیز وزیر امور خارجه با آقای عبدالله عبدالله صحبت کردند و گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد». وی با بیان اینکه مذاکرات مربوط به طرح ایران برای تحقق گفت‌وگوهای فراگیر افغانستانی یک دور در تهران برگزار شد، گفت: «آماده هستیم که دور دوم این گفت‌وگوها را با حضور گروه‌های مختلف افغانستانی برگزار کنیم تا به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین برسیم».

خطیب‌زاده افزود: «ما در مورد موضوع پنجشیر به صراحت موضع گرفتیم. تأکید کردیم که تنها راه‌حل برای پنجشیر راه‌حل سیاسی است. محاصره پنجشیر به هیچ وجه من‌الوجوه از نظر حقوق بین‌الملل و اصول حقوق بشردوستانه قابل قبول نیست. گزارشات دریافت‌شده در مورد پنجشیر نگران‌کننده است».

همان طور که خطیب هم اشاره کرد روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه جمهوری اسلامی افغانستان، گفت‌وگو کرده است و گویا در این گفت‌وگوی تلفنی  دو طرف ضرورت مبارزه با پدیده شوم تروریسم و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و طرف ها را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار دادند. همچنین دو طرف تاکید کردند که این‌ مردم افغانستان هستند که نهایتا باید درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

با این همه یک موضوع هنوز روشن نشده است؛ آنکه پاکستان به عنوان دولتی خارجی با چه مجوزی وارد خاک افغانستان شده است؟ می‌دانیم ورود یک دولت خارجی صرفا با اجازه دولت مرکزی یا خواست جمعی مردم آن کشور میسر است و همان‌طور که از موضع رسمی ایران نیز برمی‌آید، حتما چنین مداخلاتی محکوم است و باعث بیشتر شدن تنش در افغانستان خواهد شد.