سید جلال ساداتیان گفت: طالبان قابل اعتماد نیست و به هیچ‌وجه نمی‌شود به این سخن که رویکرد و رفتار طالبان تغییر کرده است، اعتماد کرد.

طالبان به اندازه غنی تحت نفوذ آمریکاست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حضور پاکستان در افغانستان و حمله هوایی این کشور در حمایت از طالبان به منطقه پنجشیر با واکنش‌های منفی زیادی به همراه بود؛ از جمله وزارت خارجه ایران که چنین اقدامی را به شدت محکوم کرد. وضعیت افغانستان مبهم است و روشن نیست آیا به این زودی‌ها این کشور روی ثبات را به خود می‌بیند یا خیر؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره شرایط حاکم بر افغانستان به «مثلث‌آنلاین» گفت: «من از حدود سه ماه قبل مدام گفتم که باید جبهه مقاومت افغانستان تقویت شود و پیشنهاد دادم که گروه فاطمیون در افغانستان حضور یابند. این حرف اصلا به معنی ورود مستقیم و نظامی ایران به افغانستان نبود و نیست اما فاطمیون باتوجه به تجربه خوبی که دارند می‌توانستند جبهه شمال افغانستان را تقویت کنند».

او ادامه داد: «واقعیت این است که طالبان قابل اعتماد نیست و به هیچ‌وجه نمی‌شود به این سخن که رویکرد و رفتار طالبان تغییر کرده است، اعتماد کرد. طالبان همین حالا که هنوز دولت تشکیل نداده، خشونت می‌ورزد، زنان را محدود می‌کند و شبیه به همان 20سال پیش عمل می‌کند؛ بنابراین نمی‌شود گفت که طالبان امروز با گذشته تفاوتی دارد. تحلیل نادرستی میان برخی مسئولان ایرانی وجود داشت مبنی بر اینکه صرف رفتنِ غنی که وابسته به آمریکاست کفایت می‌کند و من می‌گویم طالبان به اندازه اشرف غنی تحت نفوذ آمریکاست».

این سفیر پیشین ایران درباره دخالت‌های پاکستان در افغانستان هم بیان کرد: «امروز احمد مسعود در پنجشیر مقاومت می‌کند و متأسفانه پاکستان آشکارا برای حمله به نیروهای پنجشیر به خاک افغانستان تجاوز می‌کند. در گذشته شاهد بودیم که پاکستان دخالت‌های گسترده در افغانستان می‌کرد اما حالا این کشور تمام خطوط قرمز را در هم شکسته است. البته خوشبخانه وزارت خارجه ایران در برابر این اقدام پاکستان موضع قاطعی اتخاذ کرد».

او در پاسخ به این پرسش که در مقطع کنونی چه راهی برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان بهترین کار است، اظهار کرد: «افغانستان باید با دولتی ائتلافی اداره شود تا گروه‌های مختلف در این کشور یکدیگر را کنترل کنند. باید جبهه شمال این کشور تقویت شود».

ساداتیان در پایان گفت: «ریشه اصلی طالبان و گروه‌های افراطی در منطقه در آمریکاست. تردید نکنید که تمام آنها در راستای اهداف آمریکا قدم بر می‌دارند.از طالبان که شروع می‌کنیم به القاعده، بوکوحرام، جبهه النصره و داعش می‌رسم که تمام اینها زایده آمریکاست و از سوی کشورهایی مانند عربستان و امارات حمایت شده‌اند و می‌شوند. حتما گروهی به نام طالبان که یکی از حامیانش اماراتی است که با اسرائیل ارتباط دارد، کاملا برای ایران خطرناک است».