احمد کریمی اصفهانی گفت: اکثر سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا قرار دارند و سعی می‌کنند منافع این کشور را تأمین کنند.

ایران برای رفع مناقشه به مذاکرات وین می‌رود نه برای امتیازدهی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چند ماهی بیشتر به دور تازه مذاکرات هسته‌ای وین باقی نمانده است و غربی‌ها فشارهای خود بر ایران را تشدید کرده‌اند؛ نمونه‌اش گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره محدسازی دسترسی به سایت‌های هسته‌ای از سوی ایران است. هرچند روز گذشته گروسی،  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرد و این دیدار را مثبت ارزیابی کرد اما همچنان این نگرانی وجود دارد که غربی‌ها تا مذاکرات وین چه سیاست‌هایی را در قبال ایران پیش می‌گیرند و ایران چه باید انجام دهد؟

احمد کریمی اصفهانی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ما یک مطلب را باید در نظر داشته باشیم که ایران عجله‌ای برای احیای برجام ندارد. متأسفانه در دولت آقای روحانی ایران عجله کرد و به سرعت تمام تعهداتش را اجرا کرد اما طرفین غربی از انجام تعهداتشان سر باز زدند و حتی آمریکا از برجام خارج شد. حتما دیگر چنین تجربه نادرستی را تکرار نمی‌کنیم».

او ادامه داد: «ما آمریکا و اروپایی‌ها را می‌شناسیم، آنها همیشه بدعهد بوده‌اند؛ به خصوص درباره آمریکا کمتر سراغ داریم که به تعهدی پایبند بوده باشد. من از برخی سیاستمداران ایرانی تعجب می‌کنم که هنوز به غربی‌ها و به‌خصوص آمریکا خوش‌بین هستند. ما در مذاکرات آتی وین نباید فراموش کنیم که خوی درندگی آمریکا عوض نشده است».

این فعال سیاسی درباره موضع اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال ایران بیان کرد: «اکثر سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا قرار دارند و سعی می‌کنند منافع این کشور را تأمین کنند اما اقتدار ایران می‌تواند زور گویی آنها را خنثی کند. اکنون دولت ایران هم اهل رعایت عزت و اقتدار ملی است و می‌بینیم که علاوه بر مجلس و قوه قضائیه هم همین رویکرد را دارند و امروز هر سه قوه گوش به فرمان رهبری هستند و در جهت حفظ شأن ایران گام می‌دارند؛ به همین دلیل امیدواری‌های زیادی وجود دارد».

او همچنین تصریح کرد: «سازمان‌ها و دولت‌های غربی هم متوجه شده‌اند که ایران امروز، ایران چندسال پیش نیست و آقای رئیسی و دولتش محکم پای منافع ملی خواهند ایستاد. غرب باید بداند که زمان زورگویی تمام شده است و ایران برای رفع مناقشه پای میز مذاکره حاضر می‌شود نه برای امتیازدهی».

کریمی اصفهانی در پایان گفت: «موضع ایران مشخص است و باید همه تحریم‌ها بدون هیچ قید و شرطی رفع شود و هیچ مذاکره‌ای هم درباره مفاد برجام در بین نخواهد بود. این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این اروپایی‌ها بودند که تعهدات خودشان را رعایت نکردند؛ به همین دلیل حالا وقت اعتمادسازی از سوی آنهاست».