جعبه های کارتنی و مقوایی که برای بسته بندی انواع محصولات و کالاها کاربرد دارند، جزء پرکاربردترین و پرطرفدارترین پک ها هستند. محبوبیت و تقاضا بالا برای خرید و سفارش این جعبه های بسته بندی از جهات مختلفی قابل بررسی است. برای مثال دغدغه های زیست محیطی و هزینه خرید مناسب این جعبه ها باعث شده است که تولید کنندگان محصولات مختلف برای پک کردن محصولات شان از این جنس بسته بندی استقبال کنند.

چرا در جهان به بسته بندی های مقوایی، کارتن سبز گفته می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

چرا به بسته بندی های مقوایی، کارتن سبز گفته می شود؟

بسته بندی های مقوایی و کارتنی از متریال کاملاً بازیافت پذیر و سازگار با محیط زیست تولید می شوند. بنابراین محصولاتی که از دل طبیعت و از مواد اولیه طبیعی ساخته شده باشند، طبیعی است که در کوتاه ترین زمان ممکن امکان بازگشت آن ها به طبیعت وجود خواهد داشت.

انواع جعبه از جنس کارتن و مقوا به دلیل این که بافت مناسبی دارند، به راحتی در طبیعت جذب شده و در عین حال آسیب چندانی به بهداشت زیست محیطی وارد نمی کنند یا حداقل می توان گفت آسیب های آن نسبت به سایر متریال از جمله پلاستیک و یا چوب بسیار کمتر خواهد بود.

تاثیر انتخاب کارتن بسته بندی و جعبه مقوایی بر میزان فروش

شاید برایتان جالب باشد که در تمامی کشورهای پیشرفته و صنعتی گروه های فعال در زمینه بهداشت زیست محیطی تجمع های بسیاری دارند. آن ها دائماً در خصوص فعالیت های تخصصی در حوزه حفظ سلامت محیط زیست بیانیه صادر می کنند و سمینارهای مختلفی تشکیل می دهند.

در این راستا بسیاری از افراد هستند که جذب این گروه ها شده و می خواهند سهم کوچکی در این فعالیت ها و اقدامات داشته باشند.

برای مثال آن ها در طبیعت زباله را رها نکرده و از مواد اولیه ای مثل پلاستیک کمترین استفاده را می کنند. در نتیجه با ارگان ها و کمپانی هایی که فعالیت های غیر مسئولانه نسبت به طبیعت دارند بسیار خصمانه رفتار می کنند.

کارتن های بسته بندی و جعبه های مقوایی به دلیل این که دوست و سازگار با محیط زیست هستند، از سوی فعالان زیست محیطی بسیار مورد توجه هستند. به همین دلیل است که به آن ها کارتن سبز یا بسته بندی سبز گفته می شود.

2

انواع کارتن و جعبه مقوایی

جعبه هایی که از جنس کارتن لایه دار هستند از جهت نوع ورق مصرفی متفاوت می باشند. انواع ورق کارتن شامل موارد زیر هستند:

  • کارتن دو لایه یا نام دیگر آن سینگل فیس
  • کارتن سه لایه
  • کارتن چهار لایه
  • کارتن پنج لایه
  • کارتن هفت لایه

 

این کارتن ها هر چقدر دارای تعداد لایه بیشتری باشند، طبعاً مقاومت بالاتری نیز نسبت به ضربه و فشار از خود نشان خواهند داد. در نتیجه در روند تولید جعبه هر ورق کارتن به نسبت وزن محصول، انتخاب و به کار گرفته می شود.

اما مقواها لایه دار نمی باشند. بلکه آن ها به طور کلی دارای یک لایه هستند که تفاوت آن ها به نوع ترکیبات و مواد اولیه و همچنین به میزان گرماژ یا ضخامت آن لایه، باز می گردد.

مقواهایی که در صنعت کارتن سازی و یا کارخانه های جعبه سازی مورد استفاده قرار می گیرند شامل، مقوا گلاسه، ایندربرد، کرافت، پشت طوسی و ... می شوند.

مقواهایی که از مواد اولیه بهداشتی و ویرجین تولید شده باشند، بهترین گزینه برای تولید جعبه های بسته بندی انواع محصولات غذایی، خوراکی و دارویی _ بهداشتی می باشند.

اما اگر مقواها در ساخت جعبه کالاهایی مثل تجهیزات و انواع ابزارها استفاده گردند نیازی نیست که لزوماً بهداشتی باشند. در این موارد از مقوای پشت طوسی استفاده می گردد.

انواع مدل کارتن بسته بندی

مدل هایی که در هنگام تولید انواع جعبه کارتنی اعمال می گردد، جعبه کیبوردی، جعبه تلسکوپی یا زیره و رویه، جعبه کارتن کشویی، کارتن چهار درب، کارتن سبدی و کارتن دسته دار هستند.

برای مثال انواع میوه و صیفی جات در جعبه کارتن مدل سبدی قرار داده می شوند و به عنوان کارتن صادراتی یا در مصارف داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

یا این که کارتن مادر کالاها و محصولات در اغلب موارد به شکل کارتن چهار درب تولید می گردد تا نحوه قرار دادن بچه جعبه ها داخل آن با سهولت بیشتری انجام پذیرد.

به طور کلی هر مدل جعبه متناسب با محصول انتخاب می شود تا کارایی بیشتری در جهت حفظ کیفیت و سلامت محصول داشته باشد.

انواع برش کارتن و مقوا

انواع کارتن و مقوا را به شیوه های مختلف برش می زنند تا ساختار کلی آن به یک جعبه تبدیل گردد. برش خط و چاک در تولید کارتن های فلکسویی رواج بیشتری دارد. از سوی دیگر کارتن های لمینتی و دایکاتی را با برش دایکاتی تولید می نمایند. برش دایکاتی را به کمک قالب هایی از جنس فلز بر روی یک سطح چوبی تولید می کنند و دستگاه دایکات (دستگاه برش فکی) در این روند به کار گرفته خواهد شد.

طراحی چاپ کارتن و جعبه

طراحی هایی که برای انواع بسته بندی های کارتنی و مقوایی انجام می شود، کاملاً متناسب با برند و نوع محصولی که قرار است داخل بسته بندی قرار گیرد، پیش خواهد رفت. از سوی دیگر نکاتی که خود مشتریان هنگام ثبت سفارش کارتن در جلسه ابتدایی مطرح می کنند نیز در روند طراحی اثر گذار خواهد بود. بنابراین در خواست مشتریان در کنار اصول فنی طراحی ترکیب خواهند شد تا بهترین خروجی حاصل گردد.

خاتمه

در این مقاله در خصوص علت صدا زدن بسته بندی های مقوایی با نام کارتن سبز صحبت کردیم. روشن گردید که این جعبه ها تا چه حد برای محیط زیست و زندگی ما می توانند اهمیت داشته باشند. علاوه بر آن نیز در بخش های مختلف، اطلاعات کلی در خصوص انواع کارتن و جعبه در اختیارتان قرار دادیم. امیدواریم که بعد از مطالعه این مقاله نگاه شما نسبت به نقاط مثبت و مفید این جعبه بسته بندی تغییر کرده باشد و از آن ها برای بسته بندی محصولات مختلف خودتان استفاده نمایید. استفاده بیشتر از این متریال به نوعی کمک به حفظ محیط زیست برای آیندگان است.