اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا با استعفای نجفی به عنوان شهردار تهران مخالفت کردند.

نجفی شهردار تهران باقی ماند + متن و حاشیه جلسه امروز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین / اعضای شورای شهر تهران با رای اکثریت آرا به ماندن نجفی در سمت شهرداری رای مثبت دادند.نجفی با 16 رای موافق و 4 رای مخالف شهردار ماند

همه آنچه در جلسه بررسی استعفای شهردار تهران گذشت؛
نجفی شهردار ماند و اعضای شورای شهر به استعفای او رای موافق ندادند. محمد علی نجفی که با رای 21 عضو شورای شهر به بهشت رفته بود امروز با اصرار 16 عضو شورا در سمت خود ماندنی شد. در این رای گیری 20 عضو شورا حاضر بودند که 16 نفر با استعفا مخالفت کردند و 4 نفر نیز موافق استعفا بودند.
اعضای شورای شهر تهران امروز اولین جلسه رسمی و احتمالا مهم ترین جلسه را برگزار کردند تا تکلیف استعفای محمد علی نجفی شهردار تهران روشن شود. شهرداری که با تعبیر شهربانو امانی با لشکری از مدیران و معاونان در جلسه حاضر شده بود تا هر طور شده موافقت شورایی ها را بگیرد.

 

 شورای شهری ها تهران مثل روز اول مخالف بودند و اصرار کردند که نجفی بماند. به نظر آن ها بیماری دلیل کافی برای استعفا نبود. از همین رو یا مثل صدراعظم نوری می گفتند نجفی نیز مثل دیگر رجل سیاسی دارای این بیماری به کار خود ادامه دهد یا مثل الویری تاکید می کردند که دلیل استعفا روشن شده و با مردیم صریح سخن گفته شود.

 

محسن هاشمی: همگن با خواسته مردم عمل کنیم

 

جلسه امروز صبح شورای شهر تهران با حرف های محسن هاشمی رئیس شورا آغاز شد. او بعد از اعلام دستور جلسه که همان رسیدگی به موضوع استعفای نجفی بود، گفت: « متاسفانه در فضای مجازی نکات و مسائلی مطرح شد که همه قابل احترام هستند اما دو نکته مهم وجود دارد که جزو تلقی‌های اشتباه محسوب می‌شود. اولین نکته عدم حمایت از نجفی توسط شورا است. شورا از همان روز اولی که به نجفی رای داد تا امروز از حمایت خود دریغ نکرده است و خود شهردار نیز در جلسات مختلف به این مساله اذعان داشتند».

 

هاشمی نکته دومی که در فضای مجازی به آن پرداخته شده را بن بست در مدیریت شهری با استعفای نجفی دانست و گفت: «اینکه برخی تصور می‌کنند که استعفای نجفی به معنای بن بست برای مدیریت شهری است یک تلقی منفی محسوب می‌شود همان طور که امام خمینی فرمودند مجلس در راس امور است و شورا نیز در راس مدیریت امور شهری به وظایف خود به خوبی عمل خواهد کرد».

 

وی در انتها خاطرنشان کرد: رای و خواسته مردم برای ما همیشه در اولویت بوده و باید مواظب باشیم با نظرات و خواسته مردم همگن عمل کنیم.

 

نجفی: از هر کرانه تیر جفا کردند روانه

 

محمد علی نجفی شهردار تهران بعد از سخنان رئیس شورا پشت تریبون رفت و متن استعفای خود را قرائت کرد. او با بیان اینکه در وهله اول از حمایت‌ها و الطاف شورای شهر چه در روزهای اخیر و چه در هفت ماه فعالیتم و همچنین از حمایت‌های شهروندان و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم، گفت:« تیمی در این مدیریت شهری بود که با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد و توانست کارنامه موفقی داشته باشد».

 

نجفی به آخرین اقدامات شهرداری تهران مثل نوروزگاه اشاره کرد و  در ادامه با بیان اینکه بهترین تیم مدیریت شهری در این مدت انتخاب شد، تصریح کرد: «شورا در این هفت ماه و نیم حمایت‌های خوبی از شهرداری داشته و تاکید می‌کنم که هر چه در تهران انجام شده کار مشترک شورا و شهرداری بوده است».

 

وی با بیان اینکه کارنامه این مدت ما قابل دفاع است و قابل مقایسه با هیچ دوره‌ای نیست، گفت: نگاه کنید به مدیریت بودجه در سال 96 که با وجود انحرافات و ضعف‌های زیاد توانستیم با مدیریت الویری و اعضای شورای شهر و سه نقطه بودجه را به بهترین نحو اجرایی کنیم؛ به گونه‌ای که در بخش نقدی 95 درصد بودجه محقق شد».

 

وی با بیان اینکه حاضریم با افرادی که مدعی مدیریت بد ما هستند بحث کنیم، اظهارکرد: «دقت داشته باشید که در سال 95 شهرداری وقت 5000 میلیارد تومان از بانک وام گرفت تا کار خود را پیش ببرد اما این اتفاقات در دوره ما رخ نداد هر چند که از همان روزهای اول افراد و مراکزی در صدد تخریب شهرداری بودند».

 

شهردارتهران با بیان اینکه تیتر یک رسانه ملی سفره هفت سین 14 میلیون تومانی شورا بود در حالیکه این اتفاق رخ نداده بود و این در حالیست که به بدهی 52 هزار میلیارد تومانی پرداخته نشده است گفت: «منشاء این بدهی‌ها نیز جای سوال است و در این میان مرا بیشتر مورد عنایت قرار می‌دادند و "از هر کرانه تیر جفا کردند روانه" که نهایتا یکی به هدف خورد».

 

پیشنهاد نجفی برای انتخاب شهردار بعدی

 

نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح دلایل استعفای خود پرداخت و افزود: «مسئله‌ای که موجب طرح این استعفا شد خارج از اداره من و مبتنی بر تقدیر الهی بود به شکلی که یک ماه قبل بر اساس اعلام پزشکان من مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان آن سخت است و هم پس از آن دوره‌ای طویل و طولانی را به همراه دارد. لذا استعفای خود را به شورای شهر تهران ارائه کردم. البته افرادی که از روز اول پیش بینی پیغمبرگونه‌ای برای استیضاح و رفتن من داشتند، خیلی از این رفتن ابراز خوشحالی نکنند. چرا که در آن زمان این افراد عنوان می‌کردند که نجفی مریض است و نمی‌تواند در این مسئولیت بماند. در حالیکه در آن زمان مریض نبودم و اصلا بیماری قلب من مطرح نبود و بیماری که امروز به خاطر آن استعفا داده‌ام مسئله‌ای‌است که ظرف یک ماه گذشته عارض شده و من از آن مطلع شده‌ام».

 

وی ادامه داد:«بی تردید درمان من برای این بیماری بخش عمده‌ای از انرژی من را می‌گیرد و برای رتق و فتق امور شهرداری انرژی باقی نمی‌گذارد. لذا از اعضای شورا درخواست می‌کنم که اجازه دهند این بار را بر دوش برادر یا خواهر دیگری بگذارند. حفظ این مسئولیت با این بیماری خیانتی است بر امانتی که مردم به شورا سپرده‌اند و آنها نیز بخش اعظمی از آن را بر دوش من گذاشته‌اند. درخواست می‌کنم موضوع استعفای من را به مسائل سیاسی و محیطی و اطراف آن ارتباط ندهند. اصلی‌ترین علت این استعفا همین بیماری است که قابل جمع کردن نیست. البته عوامل مشدد همیشه وجود دارد. لذا پیشنهادها و توصیه‌هایی که در این مدت مبنی بر تعیین قائم مقام و یا اخذ مرخصی به من شده است برای من قابل قبول نیست».

 

نجفی تاکید کرد: «خوشبختانه در بین افرادی که در قالب رویکرد شورا قابل پذیرش هستند افراد شایسته و توانمند بسیاری وجود دارند و حتی در میان معاونین فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند بهتر از من مدیریت شهری را بر عهده بگیرند. به هر ترتیب اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موجب وارد شدن لطمه به شهر و مدیریت شهری می‌شود و برخی فعالیت‌ها دچار سستی و رخوت خواهد شد».

 

نجفی باقیماندن خود در پست شهرداری تهران را متحمل وارد شدن لطمه‌هایی به شهر و خودش دانست و افزود:«به من از دو جهت لطمه وارد می‌شود از یک سو به دلیل سیر درمان بیماری، قطعا به مدیریت شهری نمی‌توانم به درستی بپردازم و در نهایت کارنامه ضعیفی از من به جای می‌گذارد و از سوی دیگر سیر معالجه من هم با لطمه‌هایی مواجه می‌شود».

 

با مردم صریح صحبت کنید

 

اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران با استعفای نجفی مخالف بودند و هر یک به نحوی سعی کردند که آقای شهردار را راضی به ماندن کنند. مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید داشت که علت این استعفا هنوز برای او محرز نشده و نمی تواند بیماری باشد. او با بیان اینکه تغییر مدیریت در تهران مسئله ساده‌ای نیست، گفت: من تجربه تلخ شورای شهر اول را به یاد دارم که در آن زمان به علت اختلاف جدی بین شورا و شهرداری به عنوان شهردار استعفا دادم.

 

وی با بیان اینکه من به اعضای شورای شهر گفتم که اگر اعضا به این جمع بندی برسند من شهردار نباشم حتی برای یک لحظه هم نمی‌مانم، گفت: حجاریان امضاء هشت نفره از اعضای 15 نفره شورا آورد که بر روی انتخاب ملک مدنی به عنوان شهردار تهران نظر مثبت داشتند که همان جا بر روی برگه A4 استعفا دادم و بعد با خبر شدم که با استعفای من موافقت شده است.

 

الویری با بیان اینکه این اتفاقات سبب لطمه خوردن شهر و اصلاح طلبان شد، تصریح کرد: لذا باید دقت کنیم و به راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم چرا که تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.

 

وی با بیان اینکه شما اگر سوار یک دوچرخه باشید سریع می‌توانید تغییر مسیر بدهید؛ اما تغییر جهت یک کشتی بزرگ چند مایل زمان می‌برد، گفت: اساس را بر این می‌گذاریم که نباید مدیری عوض شود و در مورد نجفی نیز باید بگویم که عملکرد وی خوب بوده و یکی از شاهکارهای وی مبارزه با فساد و سرلوحه قرار دادن پاکدستی است که تداوم این مسیر لازم است. همچنین نجفی یک شخصیت برنامه ریز است و ما در آستانه تدوین برنامه سوم قرار داریم و در حال حاضر در میانه راه هستیم و نباید این مسئله رها شود.

 

وی با اشاره به تعامل و رابطه خوب نجفی با دولت و مجلس افزود: این رابطه خوب بسیاری از مشکلات را حل کرده به گونه‌ای که برای اولین بار تبصره‌هایی مخصوص به شهرداری‌ها در بودجه 97 ایجاد شده است.

 

الویری با بیان اینکه برای من به عنوان عضو شورای شهر محرز نیست که علت استعفای نجفی فقط بیماری است گفت: باید با مردم صریح صحبت کنیم تا دقیقا بدانند علت استعفا چیست؟ نه اینکه نهایتا بگویند شورا به فشارها تمکین کرده و من با استعفا مخالف هستم.

 

بیماری رجل سیاسی

 

زهرا صدر اعظم نوری در مخالفت با استعفای شهردار تهران گفت: نجفی بیماری را عامل استعفای خود گفته است و بنده در یک خانواده‌ای زندگی می‌کنم که این بیماری را دارند و درک می‌کنم وقتی این  شرایط حاصل می‌شود شرایط روحی و جسمی نامناسب می‌شود و قطعا تصمیماتی گرفته می‌شود که بر اساس لطمات روحی است.

 

وی افزود: خیلی از رجال سیاسی با این بیماری مبارزه کرده اند و به مسئولیت خویش ادامه داده اند. با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه اخیر رخ داده است بنده بیماری را دلیل کافی برای استعفا نمی‌بینم و این طبیعی است که هر فردی دچار بیماری می‌شود.

 

عضو شورای شهر تهران افزود: بنده اعتقاد دارم که نجفی با تیم مدیریتی جدید کار را 7 ماه و نیم ادامه داده است و به صلاح شهروندان است که این مسیر همچنان ادامه پیدا کند و به خدمات ارزنده خود ادامه بدهد.

 

این عضو شورای شهر تهران گفت: با حمایت شورا، شهرداری شرایطی را ایجاد کرده که از سوی افرادی برتابیده نمی شود.

 

نجفی زمینه را مهیا کرد تا نظریه شهری در تهران لحاظ شود

 

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز یکی دیگر مخالفان استعفای نجفی بود و گفت: نجفی انتخاب شورای شهری بود که با حساسیت و بررسی مسائل مختلف و با اکثریت آراء منتخب شد. بنده ندیده‌ام که نجفی دچار اضطراب شود و این اعتماد به نفس موجب روحیه دادن به دیگر افراد مدیریت شهری شده بود.

 

مسجدجامعی  خاطرنشان کرد: در حوزه اخلاقی نجفی به دور از بزرگ‌نمایی بوده و واقع‌گرا محسوب می‌شود ولی بعضی از مدیران اقداماتی را که انجام می‌دهند را بزرگ‌نمایی می‌کنند. بنده از رویکردهای سخت‌افزاری نجفی بارها گفته‌ام و اقدامات ارزشمندی در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه در این مدت اتفاق افتاده است.

 

وی خاطرنشان کرد: فضای فعالیت نوروز خیلی بی‌حاشیه و با تصمیم‌گیری‌های درست در ایام نوروز برگزار شد. بنده خاطرم است در یکی از مراسمات قرآن را با دف و نوازندگی آوردند که خاطر خیلی از اهالی قرآن را آزرده کرد و بنده خاطر ندارم که در آن زمان دستگاه‌های اجرایی در این خصوص اظهارنظر و بررسی کرده باشند.

 

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: ما بارها سهم مشارکت مردم در فعالیت‌ها را مطرح کرده‌ایم ولی آیا به این مسئله به درستی پرداخته‌ایم. باید بپذیریم که نظر مردم در اقدامات و فعالیت‌ها لحاظ شود.نجفی زمینه این را مهیا کرد تا نظریه شهری در شهر تهران لحاظ شود.

 

جای خالی شما در طول درمان خللی ایجاد نمی کند

 

ناهدی خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران خطاب به شهردار تهران گفت: من مخالف استعفا هستم، چرا که  شما دلیل اصلی استعفای خود را بیماری عنوان کردید و این توجیه پذیر نیست. در کشور ما بیماری‌های مدیران پیش از این هم وجود داشته و آن‌ها پس از درمان دوباره به کار مشغول شدند.

 

وی در ادامه افزود: درمان این بیماری یک ماه وقت شما را می‌گیرد و فکر نکنم در طول درمان جای خالی شما در شهرداری خللی ایجاد کند. به یاد داریم برخی قهر کردند و کشور را رها کردند، اما شما بایستید و کار را ادامه دهید. من خواهش می‌کنم درمان را شروع کنید و بعد از درمان اگر دیدید از نظر جسمی شرایط ندارید، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

 

رسولی : ابتدائا گفتیم که تا آخر کار با ما بمانید

 

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تمام 21 عضو شورا به شهرداری نجفی رای داده اند ، گفت: «شهردار تهران هم‌رده با سران قوا است ما به فردی همچون نجفی نیازمند هستیم که از شرایط فعلی و گذشته شهر برون‌رفت داشته باشیم. ای کاش نجفی امروز در راستای سند تحویل و تحول گزارش‌های جدیدی را ارائه می‌دادند و می‌گفتند دستگاه‌های نظارتی چه اقدامی انجام داده‌اند».

 

رسولی بیان کرد: نفر دوم شهرداری تهران در مدیریت شهری گذشته همچنان در زندان است و ما از پرونده آن اطلاع دقیقی نداریم.
وی ادامه داد:« ما ابتدائاً عرض کردیم که قلب شما کار می‌کند و شما اعلام کردید که مانند یک مرد 45 ساله کار می‌کند و دومین مورد نیز این بود که تا آخر با ما کار بکنید و قصد رفتن به پاستور نداشته باشید».

 

موافقت فخاری با استعفای نجفی

 

الهام فخاری عضو شورای شهر از معدود موافقان جلسه دیروز بود و تنها از این استعفا ابراز تاسف کرد. او با بیان اینکه « شهری به جامانده از انحصارطلبی را تحویل گرفتیم» گفت: « شهری که از زیر زمین تا هوای آن پیش فروش شده. شهری که گذشته و آینده آن به فروش رفته است. مردم با حضور میلیونی تغییر در این روند را برگزیدند.مردم شاهد تغییر در مدیریت شهری بودند. مثل مناسبت نوروز و نوروزگاه ها که موجب شادی و رضایت مردم بود».

 

وی ادامه داد: « با توجه به شناخت از آقای نجفی اصل بر صداقت و احترام به تشخیص ایشان است. می توانیم استعفای ایشان را به معنای کناره گیری از مدیریت شهری تلقی نکنیم.من استعفای ایشان را به منزله باور ایشان به حق مردم بر شهر می دانم».

 

بلاتکلیفی تهران جایز نیست

 

محمد جواد حق شناس از دیگر موافقان استعفای نجفی بود و در جلسه امروز گفت: « شورای 21 نفره نزدیک به سه ماه وقت داشت که درباره بزرگ‌ترین تصمیم خود مشورت کند. در آن 90 روز به این جمع‌بندی رسید که نجفی به عنوان یکی از توانمندترین افرادی که در آن مقطع می‌تواند به کار بگیرد دعوت کند و با 21 رأی نجفی در جایگاه شهرداری قرار گرفت».

 

وی ادامه داد:‌»عملکرد 7 ماهه نجفی نشان می‌دهد که شورا تصمیم درستی گرفته است و ما در یک فضایی شهرداری را تحویل گرفتیم که 60 هزار میلیارد تومان بدهی داشت و در ماه‌های آخر 6 تا 7 هزار نفر به مجموعه مدیریت شهری اضافه شده بود».

 

حق‌شناس گفت: « نجفی با انتخاب بهترین نیروهای توانمند شهرداری را مدیریت کرده است. در ماه 550 میلیارد تومان حقوق می‌دادیم در صورتی که در خزانه 13 میلیارد تومان پول بوده است. در این مدت توانستیم 6 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کنیم. نجفی با سابقه و صداقتی که دارد باید تصمیم وی را بپذیریم و نجفی با این تصمیم قطعاً هم خدا را در نظر داشته هم شورا را و هم مردم را. ما باید بدانیم که نجفی به تمام این مسائل نگاه کرده و به این تصمیم سخت رسیده است».

 

وی با بیان اینکه «بنده از تصمیم نجفی دلخور و گلایه‌مند هستم» گفت: « ما نباید تعهدمان را به مردم فراموش کنیم. 30 میلیون رأی پشت 21 نفر عضو شورای شهر تهران است و ما نمی‌توانیم شهر را بدون مدیر رها کنیم. امروز نجفی به این نقطه رسیده است که نمی‌تواند ادامه بدهد و ما باید تصمیم بگیریم به این روند نگاه و تحولی که به مردم قولش را داده‌ایم. یک ساعت بلاتکلیفی برای شهر تهران حتی جایز نیست».

 

عضو شورای شهر تهران افزود: «ما در این 4 سال علیرغم اداره شهر باید به 60 هزار میلیارد تومان بدهی نیز توجه کنیم لذا خواهش می‌کنم دوستان شورا با توجه به شناختی که از نجفی دارند به تصمیم نجفی احترام بگذارند و این همراهی را داشته باشند».

 

پرده آخر؛ نجفی شهردار ماند

 

بعد از بیان نظرات موافقان و مخالفان استعفای نجفی، آقای شهردار از جلسه خارج و رای گیری آغاز شد. پیشنهاد ناهید خداکرمی این بود که برای شفاف سازی از رأی گیری کاغذی استفاده نشود« چرا که مردم باید بدانند چه کسانی رأی مخالف می‌دهند». این پیشنهاد پذیرفته نشد و امینی نایب رئیس شورای شهر عنوان کرد که در آئین‌نامه پیش بینی شده است که رأی برای استعفا و استیضاح با برگه و پنهانی باشد و بهتر است این آئین‌نامه را رعایت کنیم و اعضای شورا نمی‌توانند بر خلاف آئین‌نامه تصمیم گیری کنند. 

 

به هر ترتیب رای گیری انجام شد و 16 نفر از 20 عضو حاضر در جلسه با استعفای نجفی مخالفت کردند. به این ترتیب او در سمت خود ابقا شد.
منبع/ نامه نیوز