غلامرضا نیک‌پی شهرد با کمک هویدا توانست نظر انجمن را به دست آورد و به شهرداری راه یابد. اما در دوران تصدی‌گری بر این پست فساد مالی و اخلاقی بسیاری مرتکب و بعد از انقلاب اعدام شد.

دلیل اصلی اعدام شدن شهردار تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس تاریخ: متاسفانه با توجه به فسادهای مالی اخیر در کشور دشمنان ایران و انقلاب از همه ابزارها استفاده کرده تا از این قضیه نهایت سوء استفاده را ببرند، و در این راه برخی‌ها درصدد تطهیر و آرمانی جلوه دادن برخی شخصیت ها برآمده‌اند که کارنامه سیاه آنها در تاریخ ثبت شده که جای هیچ شبهه و سوالی باقی نمی‌گذارد.

2. در رابطه فسادهای مالی در کشور باید بیان نمود هیچ کس آن را تایید نکرده و بالعکس عزم عمومی بر محاکمه این اشخاص و همچنین برگرداندن دارایی ها و مجازات مطابق با قانون است، اگر چه در چند سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته ولی کافی نبوده و نقدهایی نیز برآن وارد است.

3. دو بند بالا بطور کلی بیان گردید - یعنی هر کسی در هر پست و مقامی اگر از موقعیت خود سوء استفاده کند مردود است، و ما در این موارد ذکر شده به هیچ وجه نگاهمان به فرد یا سازمان خاصی نبوده است - اگرچه هدف نویسنده متن شبهه با ذکر نام یکی از سمت ها معلوم گردید، و این خود بر افکار شوم نویسنده متن دلالت دارد.

اگر چه نویسنده متن قصد تخریب داشته ، ولی ما برای آشنایی بیشتر با شخصیت نیک پی و چرایی حکم اعدام او دو بخش زیر را بیان میکنیم

بخش دوم (غلامرضا نیک‌پی- فساد اخلاقی - مالی)

1. انتخاب شهردار تهران به واسطه انجمن تهران انجام می‌پذیرفت و نیک‌پی با کمک هویدا توانست نظر انجمن را به دست آورد و به شهرداری راه یابد.

2. در مورد فساد اخلاقی شهردار تهران مطالبی ذکر شده است که در این جا به نقل قول مرحوم اللهیاری از دوران هویدا درباره وی بسنده می‌شود: «غلامرضا نیک‌پی شهردار تهران موجودی بشدت فاسد و زنباره بود و این صفت مذموم را حتی در کارهای اداری و گزینش همکارانش در شهرداری تسری داده بود. به طوری که در زمانی که او شهردار تهران بود، برخی از زنان صاحب موقعیت ممتازی در شهرداری بودند. در شمار این‌گونه زنان می‌توان از مدیرکل زیباسازی شهر تهران و چند زن دیگر که نه به خاطر تخصص و لیاقتشان بلکه به سبب مناسبات خاص با نیک پی داشتند، به این مقام‌ها رسیده بودند.»
(مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، رجال عصر پهلوی (غلامرضا نیک‌پی) به روایت اسناد ساواک، ص8، تهران، چاپ اول، 1385)

3. درباره فساد مالی وی و خاندانش مطالب بسیاری ذکر شده است، که به ذکر چند مورد از آن بسنده می‌کنیم؛

- دلالی در برخی معاملات شهرداری: وی با شخص دلالی به نام «صبی» که در سفارت انگلیس در تهران دلالی می‌کرد، ملاقات نموده و از وی حدود هفت میلیون تومان چک گرفته بود.

نیک‌پی این معامله را با آن شرکت، فقط به جهت اخذ دلالی می‌خواست، انجام دهد. این طرح انگلیسی‌ها حدود هفتاد میلیون تومان تمام می‌شد؛ در حالیکه در گزارش آمده است که همین طرح را برخی کمپانی‌های دیگر با 20 میلیون تومان انجام می‌دادند.
(مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، رجال عصر پهلوی (غلامرضا نیک‌پی) به روایت اسناد ساواک، ص142- 143)

- وی در دوران شهرداری خود، پنج میلیون دلار پول به نام پدرش در بانک سویس واریز کرد.
(همان، ص148)

- در گزارشی از ساواک به رشوه گرفتن وی از چند کلیمی‌ اشاره شده است. در این سند آمده است که «اخیرا نامه‌های بدون امضایی در مورد پرداخت مبلغ دویست میلیون تومان رشوه به شهردار تهران از طرف صاحبان اراضی غرب و شمال غرب، که اکثرا کلیمی‌ می‌باشند، جهت پاره‌ای از مقامات ارسال و در آن قید گردیده که صاحبان اراضی مزبور به منظور ترقی قیمت اراضی خود که در خارج از محدوده می‌باشد چنین پیشنهادی را به شهردار نموده‌اند و قصد دارند بدین وسیله اراضی موصوف را جزو محدوده تهران آورده و در نتیجه قیمت آن‌ها را بالا ببرند».
(همان، ص162 - همان، ص177- 183)

- و …

4. البته لازم بذکر است که غلامرضا نیک‌پی قبل از این پرونده‌ها - که چند مورد آن فقط بیان شد - نیز سابقه‌ای در امور مالی داشته که در اسناد ساواک معدوم شده بود.

5. پس از خروج غلامرضا نیک‌پی از سمت شهرداری در سال 1356ه. ش، در همان سال وی طی حکمی‌ از محمدرضا شاه پهلوی به نمایندگی از شهر اصفهان به دوره هفتم مجلس سنا راه یافت.
وی در مجلس سنا به مدت یک سال مشغول به کار بود که به جهت ماجرای دستگیری برخی از افراد سیاسی، وی نیز دستگیر شد و به زندان افتاد.

6. در طرح شاه برای عوام فریبی و جلب توجه در سال 1356ه.ش؛ شاه دستور داد که برخی از رجال سیاسی کشور دستگیر شده و به زندان انتقال یابند، که از جمله آن رجال سیاسی می‌توان به امیرعباس هویدا و غلامرضا نیک پی اشاره کرد، که در تاریخ 21/8/57 به زندان افتادند.
هدف سیاسی شاه از این اقدام، منحرف‌کردن نظر مردم از سمت شاه به این افراد بود تا به نوعی میزان نفرت مردم از دستگاه پهلوی کم شود.

7. در زمان پیروزی انقلاب اسلامی‌ در 22 بهمن 1357 نیک‌پی در زندان به سر می‌برد؛ پس از حمله مردم به زندان قصر، وی توانست از زندان فرار کند؛ ولی پس از فرار دستگیر شد و دوباره زندانی گردید.
(همان، ص302)
بخش سوم (محاکمه و اعدام)

با توجه به مطالب بیان شده معلوم می‌شود حکم اعدام او برای چه مسائلی بوده اگر چه نویسنده متن سعی داشت با آوردن یکی از اتهامات او جرایم اش را کوچک جلوه دهد؛ ازین رو ما برخی اتهامات وی را بیان می‌کیم.

در جلسه دادگاهی که برای وی تشکیل شده بود وی به جرم؛

- هم‌کاری با استعمار غرب
- هم‌کاری با رژیم پهلوی
- کم‌کاری فراوان در هنگام تصدی پست شهرداری از جمله حل نکردن معضل ترافیک
- اخذ رشوه فراوان در حین مسئولیت
- فساد مالی فراوان
- واگذاری مناقصه‌های دولتی به اشخاص به جهت منافع شخصی
- تغییر طرح جامع تهران
- ایجاد بازار برای فروش ابزار و ماشین‌های خارجی و جلوگیری از بورژوازی ملی و کاهش تولید ملی
- و…به اعدام محکوم شد و تیرباران گردید.

(روزنامه ‌اطلاعات، 27فروردین1358، مشروح‌ جلسات‌ دادگاه‌ نیک‌پی - عاقلی، باقر، شرح حال رجال سیاسی، ج3، ص1681)

منبع: مرکز پاسخوگویی به شبهات