غیبی پور:ما در مکاتب اقتصادی بحثی در مورد تعادل بودجه داریم. باید همان اندازه دولت هزینه کند که مالیات گرفته می شود. اما تا رسیدن به این موضوع آرمانی فاصله داریم. اگر طرح اخذ مالیات از خانه های خالی،‌خودروهای لوکس و... گرفته شود می توانند کمک کند تا سبد بودجه را با مالیات پر کنیم.

سبد بودجه با مالیات پر می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
قانون مالیات برعایدی سرمایه از سال ۱۳۶۰ در کشور ایران، مطرح و تا حدودی اجرایی شد. اما این نوع مالیات را بخاطر مخالفت های بسیار و خلأهای قانونی فراوان، فساد در دستگاه مالیاتی و سایر دستگاه های مربوطه، دیگر دریافت نکردند. دولت بخاطر افزایش تورم در بازار مسکن و سود کلانی دلالان، ناگزیر به اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و فراگیری عدالت مالیاتی در جامعه شده است. دولت به دلیل افزایش تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی در سال های اخیر، به این شیوه دریافت مالیات متمایل شده و در پی اینست که درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد. چندین مرتبه قانون مالیات بر عایدی سرمایه، در مجلس مورد بررسی قرار گرفت ولی درنهایت موافقت ها و مخالفت های فراوانی برای آن ارائه شد. اخیرا طرح مالیات بر عایدی سرمایه با پیگیری های نهادهای مسئول به مرحله ی اجرایی شدن، رسیده است.

اخیرا و به دنبال کسری بودجه دولت،‌ بحث اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مجدد بر سر زبان ها افتاده است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس امور مالیاتی، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:


غیبی-پور

 

اخذ مالیات از فعالیت های اقتصادی که تجمیع نمی شود

سیاوش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با گسترش نیوز درباره تاثیر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بر اقتصاد کشور اظهار کرد: مالیات بر عایدی بر سرمایه از فعالیت های اقتصادی که تجمیع نمی شود اخذ می شود یعنی از افرادی که چند منبع درآمدی،‌ همانند درامد از ارز و املاک دارند، تجمیع و مالیات از آنها گرفته می شود.

وی افزود: اما این قانون بخشی از جمع درآمد افراد است. قبلا یک ماده قانونی در سازمان مالیاتی داشتیم به عنوان مالیات جمع درآمد. به سبب اینکه سازوکار این قانون در ایران وجود نداشت. در نتیجه مالیات جمع درآمد در قانون ایران حذف شد. اکنون بحث عایدی بر سرمایه، چند مصداق دارد که از تجمیع ثروت و تجمیع درآمد ممانعت می کند. هدف دیگر این طرح تنظیم بازار خواهد بود.

رسیدن به اهداف با پیاده سازی مالیات بر عایدی سرمایه

غیبی پور افزود: این طرح شاید در سالهای اولیه نتواند بخشی از کاستی های نظام مالیاتی را حل کند. زیرا که پیاده سازی قوانین برای مردم کشور تا شناسایی و پیاده سازی بسیار زمان بر است. اما وقتی این قانون حاکم شد. می توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. اهدافی نظیر توزیع ثروت و عدالت مالیاتی. منظور از عدالت مالیاتی این است که شخصی درآمد جزئی دارد اما مالیات هم می دهد. اما آن شخصی که خودرو خرید و فروش می کند با پرداخت مالیاتی اندک به سود زیادی دست پیدا می کند. اجرای این طرح می تواند به نفع کشور باشد.

جبران کسری بودجه با اخذ مالیات

این کارشناس مالیاتی در مورد جبران کسری بودجه با اخذ مالیات اظهار کرد: ما در مکاتب اقتصادی بحثی در مورد تعادل بودجه داریم.  باید همان اندازه دولت هزینه کند که مالیات گرفته می شود. اما ما تا رسیدن به این موضوع آرمانی فاصله داریم. اما اگر طرح اخذ مالیات از خانه های خالی،‌خودروهای لوکس و... گرفته شود. می توانند کمک کنند تا سبد بودجه را با مالیات پر کنیم.

غیبی پور در مورد تاثیر معافیت های مالیاتی که برخی از خصولتی ها شامل آن شده اند اظهار کرد: قرار بر این بود که معافیت های مالیاتی شناسایی شوند. اکنون خیلی از معافیت های مالیاتی زمانش گذشته. همچنین معافیت های مالیاتی در کشور پراکنده است و بخشنامه های متعددی در این مورد وجود دارد. بزرگترین چالش معافیت های مالیاتی در کشور این است تاثیر بسزایی در روند تولید خواهند گذاشت. مالیاتی هدفمند و هوشمند است که بتواند تولید را به حرکت در بیاورد. در نتیجه باید دولت اقداماتی را انجام دهد.