با وجود رشد ۱۸ درصدی قیمت‌های اسمی مسکن، قیمت واقعی آن ۲۷ درصد کاهش یافت.

قیمت مسکن در استان تهران تغییر کرد!+جزییات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
به گزارش پایگاه خبری نامه نیوز: قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

قیمت مسکن چقدر در تهران تغییر کرد؟

با وجود رشد ۱۸ درصدی قیمت‌های اسمی مسکن، قیمت واقعی آن ۲۷ درصد کاهش یافت.

بازار مسکن شهر تهران  در مهرماه با تغییر محسوسی مواجه نشد؛  هرچند قیمتها به طور متوسط ۷۲ هزار تومان درهر متر مربع نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد و از متری ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان رسید که کاهش ۰.۲ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد معاملات نیز در مقایسه با آخرین ماه تابستان ۳۰ درصد افت کرد.

شاید از تغییرات نه چندان با اهمیت، قرار گرفتن منطقه ۲ از رتبه سوم به رتبه دوم تعداد معاملات و قرار گرفتن منطقه ۲۲ در جایگاه اول تورم ماهیانه باشد. قیمت هر متر خانه در منطقه ۲۲ از ۲۹.۶ میلیون در شهریورماه به ۳۳ میلیون تومان در مهرماه رسید. البته به دلیل پایین بودن تعداد معاملات در این منطقه، تحولات قیمتی آن چندان مهم نیست. در هر ماه معمولا تعداد قراردادهای خرید و فروش در منطقه ۲۲ کمتر از ۱۰۰ فقره است. در شهریورماه تعداد معاملات این منطقه ۱۱۸ فقره و در مهرماه ۷۰ فقره بود.

در مهرماه امسال از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران قیمت مسکن در ۱۳ منطقه با افزایش نسبت به شهریور مواجه شد که بیشترین رشد را به ترتیب مناطق ۲۲، ۱۶ و ۵ داشتند. از طرف دیگر نرخها نسبت به ماه گذشته در ۹ منطقه شامل مناطق  ۳، ۴، ۶،  ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ کاهش پیدا کرد.

نکته قابل توجه این است که تورم مسکن، هر ماه افت بیشتری را نسبت به تورم عمومی تجربه می‌کند. مهرماه امسال نرخ رشد سالیانه قیمت مسکن شهر تهران ۱۸ درصد بود؛ در حالی که تورم عمومی به ۴۵ درصد رسید. شهریورماه این اعداد ۳۰ درصد برای بازار مسکن تهران و ۴۵ درصد برای اقتصاد کشور بود. اما آمار مهرماه بدان معناست که قیمت واقعی مسکن ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

از طرف دیگر رشد قیمت مسکن در هفت ماه گذشته به صفر نزدیک بوده است. پایان سال ۱۳۹۹ قیمت هر متر خانه در تهران به طور متوسط ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان بوده که در مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۱ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان رسیده که رشد ۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش ۰.۲ درصدی قیمت در مهرماه نیز نشان داد که بازار کشش رشد سنگین قیمتها را ندارد.

قیمت مسکن

به نظر می‌رسد برنامه دولت برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی منجر به آرامش در بازار مسکن شده است. در شرایط فعلی عواملی مثل ثبات نرخ ارز، کاهش توان متقاضیان مسکن، نبود ظرفیت رشد قیمت ناشی از پرش قیمتی سالهای ۹۶ تا ۹۹، انتظار برای انجام مذاکرات هسته‌یی و آغاز فرآیند ثبت نام برای واحدهای نهضت ملی مسکن از عوامل کاهش انتظارات تورمی در بازار مسکن محسوب می‌شود.

در حال حاضر دو دیدگاه متفاوت نسبت به آینده بازار ملک وجود دارد؛ گروهی منتظر هستند تا با عرضه انبوه مسکن توسط دولت نرخها کاهش پیدا کند یا دست کم در محدوده فعلی باقی ماند. دسته دیگر معتقدند که به دلیل کف‌سازی بازار در نرخهای فعلی اگر دولت نتواند به اهداف خود در ساخت و ساز جامه عمل بپوشاند قیمت واحدهای موجود ظرفیت رشد را دارد؛ هرچند به دلیل جهش حدود ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن شهر تهران در چهار سال گذشته، رشد سنگین قیمت در نیمه دوم سال محال به نظر می‌رسد.

مجرد ها بخوانند / آخرین جزییات از ثبت نام طرح جهش تولید مسکن

وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای، شرایط مجرد‌ها برای ثبت‌نام در طرح جهش تولید مسکن را اعلام کرد.

وام+مسکن

در پی انتشار محتوایی به نقل از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر امکان ثبت‌نام مجرد‌ها در طرح جهش تولید مسکن به اطلاع می‌رساند محتوای اعلام شده صحت نداشته و در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد رفع موانع قانونی استفاده از تسهیلات دولتی بخش مسکن برای مجرد‌های فاقد شرایط سرپرست خانوار و شرایط مندرج در تبصره یک ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ را برای تصویب در شورای‌عالی مسکن و هیئت وزیران پیگیری می‌کند.

بر اساس تبصره یک ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، زنان خود سرپرست مشروط به داشتن حداقل سی‌وپنج (۳۵) سال سن، نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و افراد معلول جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور بدون ملاک‌عمل وضعیت تأهل آن‌ها هم می‌توانند در طرح جهش تولید مسکن شرکت کنند و محدودیتی برای مجرد بودن آن‌ها وجود ندارد.

همچنین قانون برای سرپرستان خانواده، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است.

یادآوری می‌شود، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی می‌شوند و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر تغییری در شرایط مجرد‌ها برای ثبت‌نام در طرح‌های مسکنی ایجاد نشده است و پیشنهاد امکان ثبت‌نام مجرد‌ها در طرح جهش تولید مسکن به شرط تاهل در زمان تحویل واحد مسکونی در دست پیگیری است.

بر اساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، " فاقدان مسکن" شامل افراد سرپرست خانواری می‌شود که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ اول فرودین ۱۳۸۴ (تاریخ اجرای قانون برنامه چهارم توسعه) فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهاد‌های عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی از متقاضیان مسکن درخواست کرد، پس از ورود به سامانه ثبت‌نام به آدرس https: //saman.mrud.ir در صفحه اصلی در ذیل عنوان شرایط متقاضیان جزئیات مربوط به شرایط ثبت‌نام را مطالعه کنند و به محتوا‌های غیرموثق که در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، توجهی نکنند.

قیمت رهن و اجاره در تهران سر به فلک کشید!

با عبور میانگین قیمت مسکن از متری ۳۱ میلیون تومان در تهران میانگین قیمت رهن و اجاره اتاق در پایتخت نیز سر به فلک کشیده است.

برسی های میدانی حاکی از رسیدن میانگین قیمت ودیعه اتاق در تهران به ۵ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲ تا ۳ و نیم میلیون تومان است؛ طبق بررسی های صورت گرفته در حال حاضر برای رهن اتاق ۲۰ متری در تهران باید ۵ میلیون تومان هزینه کرد و ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز اجاره داد.

هزینه اجاره روزانه اتاق در تهران اما به طور کلی بیشتر است؛ طبق بررسی های صورت گرفته اجاره اتاق روزانه در تهران ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول می خواهد و سکونت در این اتاق ها برای یک ماه نزدیک به ۶ میلیون تومان هزینه می برد.

 در این بین اما هزینه اجاره اتاق های اداری در تهران به مراتب بالاتر نیز می رود؛ طبق براوردهای صورت گرفته هزینه رهن اتاق های اداری در تهران در بازه قیمتی ۵ تا ۹۰ میلیون تومان متغیر است و هزینه اجاره این اتاق ها نیز در بازه قیمتی یک تا ۴ میلیون تومان متغیر است.

قیمت رهن و اجاره اتاق های اداری در تهران در جدول زیر آمده است:

قیمت مسکن

توصیه مهم به خریداران مسکن!

آمارها می‌گوید قیمت مسکن در ۹ منطقه تهران روند نزولی داشته است. اگرچه میزان افت قیمت مسکن، اندک بوده اما این چندمین ماهی است که قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران کاهش می‌یاید. با این مقدمه اکنون وقت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است؟

متوسط قیمت مسکن در تهران همچنان ۳۱ میلیون تومان است. اما قیمت خانه در مناطق ۳، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴ کمتر شده است.

پیش از این هم در ماه گذشته و ماه قبل از آن، روند صعودی قیمت در برخی از مناطق تهران متوقف شد و حتی قیمت‌ها در برخی از مناطق کمی افت داشت.

اما آیا الان زمان مناسبی برای خرید خانه است و سرمایه‌ گذاری روی مسکن سودآور است؟ جواب آمارها و کارشناسان به این سوال منفی است. چون آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بازدهی مسکن به یک پنجم رسیده است.

بر اساس آمارهای جدید بازار مسکن، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران همچنان ۳۱ میلیون تومان است و حتی قیمت مسکن در برخی از مناطق همچنان صعودی است. اما بازدهی بازار مسکن افت قابل توجهی داشته است. بازدهی مسکن در فرودین ۱۴۰۰ حدود ۹۲ درصد بوده است. اما در مهرماه امسال به ۱۸٫۵ درصد رسیده است.

این یعنی سوددهی بازار مسکن از فروردین سال گذشته تا امسال ۹۲ درصد بوده. اما اگر فردی مهر سال گذشته وارد بازار مسکن شده باشد، مهر امسال فقط ۱۸٫۵ درصد سود کرده است. یک پنجم نفر اول.

این آمار به تنهایی نشان می‌دهد که بازدهی بازار مسکن مانند دیگر بازارها کم شده است. کمتر از نرخ تورم.

قیمت مسکن

پارامتر مهم برای خرید خانه

اما نگاه کارشناسان به این ماجرا چیست؟ کارشناسان بازارها هم می‌گویند بازار مسکن دیر یا زود وارد دوره رکود می‌شود و چه بسا اکنون شده باشد.

مهدی سوری، کارشناس بازارها می‌گوید: درباره مسکن یک پارامتر ساده وجود دارد. پارامتری که نشان می‌ده چه زمان وقت ورود به بازار مسکن است.

به گفته این کارشناس هر زمان دیدید قشر متوسط و کارمند با گرفتن وامی که می‌توانند اقساط آن را از طریق حقوق خود بدهند در یک منطقه متوسط یک آپارتمان ۶۰ تا ۷۰ متری خریدند، آن دوره، زمان جهش همه جانبه قیمت مسکن است.

در این شرایط اگر فردی می‌خواهد یک واحد مسکونی برای استفاده خود و خانواده‌اش بخرد، بدون هیچ تردیدی باید اکنون در این دوره مسکن بخرد. حتی با فروش کل پس‌انداز و سرمایه خود.

اگر هم فردی می‌خواهد در بازار ملک سرمایه‌گذاری کند دقیقا باید به همین پارامتر توجه کند. اینکه اگر همه در حال خرید خانه‌اند، بهترین زمان خرید مسکن است و فرد باید در بازار مسکن سرمایه‌گذری کند.

با این گفته سوری، احتمالا بهترین زمان برای ورود به بازار مسکن، سال‌های ۹۵ و ۹۶ بود. زمانی که بسیاری از افراد می‌توانستند با گرفتن وام مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی حداقل نیمی از قیمت یک خانه در یک منطقه متوسط تهران را بپردازند.

اما بر اساس پارامتری که سوری عنوان می‌کند، اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مسکن نیست. حداقل به عنوان سرمایه‌گذاری.

به گفته این کارشناس، ممکن است در شرایط فعلی همچنان قیمت مسکن گران شود و کمی بالا برود، اما مساله مهم این است که بازدهی بازار مسکن مدتهاست که از نرخ تورم کمتر است و بازدهی بازار مسکن منفی است.

قیمت مسکن

علی سعدوندی، دیگر کارشناس اقتصادی هم می‌گوید اکنون مدتی است که قیمت مسکن در حال رسیدن به ثبات است. اما تا زمانی که قیمت مسکن به ثبات برسد، افزایش اندک قیمت‌ها طبیعی است.

سعدوندی می‌گوید بازار مسکن مدتی است که وارد دوره رکود شده است. این بار دوره رکود طولانی‌تر از دفعات قبل است. به گفته او در دوره‌های گذشته بازه رکود بخش مسکن، یک دوره دو تا سه ساله بود اما این بار احتمالا دوره رکود مسکن چهار تا پنج ساله است.

این کارشناس تاکید می‌کند که تقریبا تمام کارشناسان بازار مسکن معتقدند که بازار مسکن از سال ۹۹ وارد دوره رکود شده و قیمت ها اگر رشد می کند پس لرزه هایی است که طبیعی است. اما رشد مسکن از تورم جا مانده است.

قیمت خانه‌های زیر یک میلیارد تومان در تهران +جدول

در جنوب شهر تهران هنوز می‌توان خانه‌های زیر یک میلیارد تومان خریداری کرد. با این حال قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران متنوع است.

در جنوب شهر تهران هنوز می‌توان خانه‌هایی با قیمت زیر یک میلیارد تومان خریداری کرد. این خانه‌ها معمولا خانه‌هایی با قدمت بیشتر و متراژ کوچکتر هستند اما تقاضا برای این مناطق زیاد است. مشاوران املاک می‌گویند که کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار مسکن سبب شده است که تقاضا برای خانه‌های جنوب شهر تهران افزایش داشته باشد.

آنها می‌گویند که آپارتمان‌های کوچکتر در جنوب تهران به صورت فوری و آنی فروش می‌رود زیرا تعداد این خانه‌ها کم است و تقاضا برای آن بالاست. در ادامه تعدادی از آخرین آگهی‌های فروش مسکن در جنوب تهران را می‌بینید:

قیمت مسکن

شرایط ثبت‌نام تهرانی ها در طرح جدید مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران سهمیه این استان را در فاز اول طرح ملی مسکن ۱۴ هزار و ۴۸۸ اعلام کرد.

خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از شرایط ثبت‌نام جدید شهروندان تهرانی در طرح نهضت ملی مسکن در ۵ شهر پرند، پاکدشت، هشتگرد، ایوانکی و رباط‌کریم خبر داد.

وی گفت: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی سهمیه هر استان برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در فاز اول سال ۱۴۰۰ مشخص و سهم استان تهران ۱۴ هزار و ۴۸۸ واحد پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تاکنون که در روز پنجم هستیم بیش از ۸۹ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. وی پایان زمان ثبت‌نام‌ها را ۲۸ آبان ماه اعلام و اظهار کرد: پس از اتمام ثبت‌نام، پالایش متقاضیان آغاز خواهد شد.

جدول زیر به طور کلی، شامل اسامی شهرهایی است که در آنها می‌توان برای طرح جهش مسکن ثبت‌نام کرد. در این جدول مشخص شده که کدام متقاضیان طرح جهش مسکن می‌توانند در شهر خود برای طرح مسکن رئیسی ثبت‌نام کنند و کدام متقاضیان باید شهرهای مجاور را انتخاب کنند.

قیمت مسکن

چگونه می‌توان قیمت مسکن را کنترل کرد؟

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: افزایش تولید مسکن و کنترل تقاضا می تواند قیمت را کنترل کند.

آقای ابوالفضل نوروزی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: افزایش عرضه مسکن و کنترل تقاضا و ورود سرمایه به بازار مسکن دو رکن و دو بال موثر در قیمت مسکن هستند که البته باید همزمان شکل بگیرد.

او ادامه داد: ​ در حال حاضر، آماری که در خصوص خانه های خالی در کشور وجود دارد مربوط به سال های قبل است با این حال برخی از خانه های خالی به عنوان خانه دوم و تفرجگاه در حال استفاده است گرچه خانه های خالی در شمال تهران می تواند پس از اعمال مالیات و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، به صورت پلکانی قیمت خانه های دیگر سطوح کشور را نیز کاهش دهد.

محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: طبق آماری که در دست داریم در کشورمان حدود دو میلیون واحد خالی وجود دارد برای اینکه این واحدهای خالی در بازار مسکن جاری شوند به آنها مالیات بر خانه های خالی،​ اعمال کرده ایم البته این قانون در دولت قبلی هم وجود داشت اما به دلیل کم بودن مالیات، بازدارندگی چندانی در مورد ایجاد خانه های خالی ایجاد نکرد به همین دلیل در دولت فعلی،​ میزان مالیات ها افزایش یافت.

بیش از یک میلیون واحد مسکونی خالی

آقای رضائی کوچی از شناسایی بیش از یک میلیون واحد مسکونی خالی تا این لحظه خبر داد و افزود: پس از معرفی این تعداد واحد خالی به امور مالیاتی و ثبت مالیات برای این یک میلیون واحد شناسایی شده مالکین این خانه ها ترجیح خواهند داد املاک خود را یا بفروشند و یا اجاره دهند.

نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی، تامین منابع مالی جهت تولید مسکن را منوط به ایجاد صندوق ملی مسکن و چند راه دیگر دانست و افزود: این صندوق به طور مستقیم از بودجه استفاده نمی کند بلکه اقساط برگشتی مسکن مهر درآمدهای حاصل از فروش و واگذاری اجاره های ۹۹ ساله خانه و زمین و درآمد خاصله از جرائم مالیاتی بانک ها بخشی از درآمد این صندوق را تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: ​ با استفاده از ابزار موجود در سامانه سما می توانیم از نرخ هدر رفت تسهیلات نا سالم برخی بانک ها کم کنیم زیرا در مواردی مشاهده شده بود که یک بانک به فردی یا ارگان تسهیلات داده و آن فرد با تسهیلات بانکی در فرانسه اقدام به خرید ویلا کرده بود اگر این تسهیلات ناسالم کاهش یابد مسیر درست تسهیلات می تواند به سمت تولید مسکن باز شود.

مالیات برای خانه‌های بزرگ و لوکس

آقای رضائی کوچی رئیس عمران مجلس هم گفت: ​ تعداد زیادی از حدود دو میلیون خانه خالی موجود در کشور عمدتاً خانه های بزرگ و لوکس هستند که طبیعتاً، مخاطب ما نمی تواند از این خانه ها بهره مند شود هر چند اعمال مالیات بر این خانه ها به حرکت بازار مسکن کمک خواهد کرد.

آقای نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی هم با بیان اینکه اگر مشکل زمین حل شود مشکل مسکن هم حل خواهد شد گفت: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی آنقدر زمین خالی دارد که بتواند برای تولید حدود یک میلیون واحد در سال اول اجرای طرح افزایش و جهش تولید مسکن قدم بردارد اما برای باقی راه باید بانک ها و سایر ارگان ها پای کار بیایند و زمین های خود را به صورت تهاتر یا فروش در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

او ادامه داد: ما به دنبال شهرسازی هستیم و اگر ارگان ها، اقدام به ارائه زمین های خود کنند می توانیم در جاهای بهتری برای مردم خانه سازی کنیم.