عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای تنظیم بازار خودرو چاره ای جز واردات نداریم و متاسفانه امروز قطعه سازان، به خودروسازی ورود کرده و حتی گاوداری دارند.

فروش خودروی خارجی با ۸ برابر قیمت در ایران!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: اگر بخواهیم در عرصه خودرو سازی رو به جلو برویم چاره ای نداریم که یک خودرو ارزان قیمت و رقابت پذیر و صادرت محور تولید کنیم و اگر نتوانیم جا می مانیم و خودروی ما جایگاه واقعی خود را پیدا نمی کنند. مردم و خودروساز ناراضی هستند و کسی نیست که از شرایط کنونی راضی باشند.

وی ادامه داد: نقدینگی جامعه به سمت دلالی رفته و بورس از دست رفته است. یک روز طلا و سکه و یک روز مسکن و امروز نیز خودرو محل سرمایه گذاری می شود. انحصار خودروسازان رقابت را بی معنا کرده و کیفیت پایین آمده و قیمت هم در دستان خودروسازان است. در این شرایط قیمتگذاری دستوری کمی توانسته قیمت را به نفع مشتری کنترل کند امابا فشار خودروسازان دوباره قیمت خودرو ۱۸ درصد افزایش یافت.

​عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: دولت بنگاه دار نیست. باید سیاستگذار باشد و تعرفه واردات بهترین عامل برای سیاستگذاری دولت در عرصه خودرو است. هرجا خودرساز داخلی به مردم اجحاف کند دولت می تواند با تعرفه پایین، واردات را آزاد کند و هرجا خودروی با کیفیت و ارزان قیمت داشتیم دولت می تواند تعرفه را بالا ببرد. این پایه و اساسی است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد اما امروز در کشور ما عکس این ماجرا رخ می دهد.

حجت الاسلام حسینی کیا تاکید کرد: امروز عرضه و تقاضا در بازار تنظیم نیست و همین امر، باعث گرانی خودرو شده و برای تنظیم خودرو چاره ای جز واردات خودرو نیست از اینرو مجلس باید در این بخش ورود کند؛ نه از این باب که خودروسازی را زمین بزنیم بلکه عرضه و تقاضای ما در این بخش برابر نیست. همچنین وقتی واردات صورت بگیرد خودروساز قیمتش را متعادل می کند و کیفیت را افزایش می دهد.

به گفته وی، خودروی خارجی با ۸ برابر قیمت واقعی در کشور به فروش می رسد و با واردات این روند تصحیح می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی دوستان پشت دوربین قرار می گیرند می گویند خودرو بومی و داخلی است؛ اگر داخلی است پس تحریم روی قیمت آن نباید اثر داشته باشد. همچنین در هیچ جای دنیا قطعه ساز خودروساز نمی شود امروز برخی قطعه سازان خودرو ساز هستند و این خودرو را دیر می آورد و گران می فروشد و جلوتر از همه پولش را نیز می گیرد و هرجا بخواهد التهاب در بازار ایجاد کند قطعه را سر وقت تحویل نمی دهد.

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: در قطعه سازی نیز انحصار داریم و این هم عالمی دارد و البته برخی قطعه سازان نیز تا ۶ ماه دریافتی ندارند. سازمان بازرسی به ماجرای خودروسازان ورود کرده و نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو کف پارکینگ ها خوابیده است که ورود این خودروها به بازار التهاب را می خواباند.

وی یادآور شد: از طرفی همین قطعه ساز خودش سهام دار است و سود خودش را هم می برد. در کجای دنیا دیدید که خودروساز گاوداری بزند؟ یا واردات چای داشته باشد؟ از این نمونه ها زیاد است. این گروه ها اگر زیان ده هستند چرا دارایی های مازاد خود را نمی فروشند و چرا با خودروسازان بزرگ دنیا همراه نمی شوند؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوران نعمت زاده وزیر وقت، اعلام کردیم در همکاری با رنو بندی را بیاورید که ۲۰ درصد از تولیدات مشترک در فرانسه به فروش برسد و خواهیم دید کیفیت ما چقدر ارتقا پیدا می کند. متاسفانه قراردادهای ما ترکمنچای است.

حجت الاسلام حسینی کیا عنوان کرد: در مجلس جلسات مستمری داریم و خودروسازان در کمیسیون صنایع حضور پیدا می کنند و کمیسیون صنایع ندای مردم است به خودروسازان و حاکمیت. در یک گام کمیسیون صنایع واردات خودرو را برای تنظیم بازار پیگیری کرده و اکنون نیز در قانع نشدیم چرا این طرح رفته و برگشته است. امیدواریم در مجمع برای تنظیم بازار به میزان محدودی خودرو وارد کشور شود و قیمت بالای خودرو بشکند.

وی تاکید کرد: طرح دیگری نیز داریم که خودرو را در بخش کیفیت ستاره دار کنیم. این ستاره را مشتری به خودرو بدهد کسی که از آن استفاه می کند. هرکسی که ۵ هزار خودرو در سال می خواهد تولید کند باید از مشتریانش ارزیابی شود و هرمحصولی که ستاره بیشتری گرفت اجازه شماره گذاری پیدا کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دیگر این است که برای دلالان نیز برنامه ریزی کنیم. برای این کسانی که بازار را ملتهب می کنند مالیات ۵۰ درصدی درنظر بگیریم و این رقم را به حمل و نقل عمومی و زیرساخت و پلیس و بیمه تزریق کنیم. این طرح ها در مراحل نهایی شدن است و امیدواریم به نتیجه برسد.