مهمانپرست:هیچ کشوری قبول نمی‌کند که نیروی نظامی رسمی کشورش که در ردیف‌های اصلی قرار دارد و دفاع از استقلال و حفظ امنیت آن کشور را دنبال کرده است تسلیم شود و قدرت انجام وظیفه ی خودش را هم نداشته باشد. صد در صد همین است و ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که بخواهند چنین شرط و شروطی را در کشور ما برای ما بگذارند.

آمریکا به توافق برگردد ایران هم برمی گردد / در مورد سپاه کوتاه نمی آییم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اخبار ضد و نقیض برجام در حالی مخابره می شود که چندروز پیش سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد پیشنویس برجام آماده است و موضوع مورد اختلاف میان ایران و آمریکا مرتبط با موضوعات توافق هسته ای نیست ، سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران نیز در این میان تاکید دارد که تنها مخل امروز احیای برجام زیاده خواهی های آمریکا است. حال آنکه دقیقا چه گره ای در کار است که به فاصله پایان دولت قبل و آغاز دولت سیزدهم هنوز برجام میان کشورها پاسکاری می شود. در همین رابطه رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته که مشروح آن را در ادامه می خوانید با گسترش نیوز همراه باشید.

زیاده خواهی آمریکایی ها؛ مانع اصلی برجام

مهمانپرست با تاکید براینکه آمریکا مخل اصلی برجام است؛ اظهار کرد: مسئله اصلی دسترسی به توافق برجام، زیاده‌خواهی طرف‌های غربی است. شاید اشتباهی که در محاسبات خود داشته‌اند یا بعد از یک دوره‌ای فشار حداکثری که ترامپ ادعا کرده بود و فکر می‌کردند با خروج از برجام، می‌تواند کشور ما را مجبور به پذیرش خواسته‌های خارج از محدوده ی برجام بکند ولی وقتی دیدند که علاوه بر این که نتیجه مورد نظرشان حاصل نشد در بحث هسته‌ای هم ما به خوبی برنامه‌های صلح آمیز خودمان را دنبال کردیم. امروز می‌خواهند دوباره به این توافق برگردند ولی همچنان چشم و امیدشان به این است که ما بخاطر بعضی از مشکلات اقتصادی مجبور به پذیرش خواسته هایشان که هیچ ارتباطی با برجام ندارد؛ شویم.

وی افزود: دو ادعایی که همیشه آمریکایی ها مطرح می‌کنند و سنگ اندازی در راه برجام است؛ یکی محدود کردن فعالیت‌های موشکی ما است که از طرف مسئولان ما قطعا قابل قبول نیست. بخاطر این که موضوع به مسائل دفاعی کشور برمی گردد و به امنیت ما برمی گردد و اصولا جنبه بازدارندگی دارد. یعنی وقتی که ما قوی باشیم اتفاقات و درگیری کمتر می‌شود و منطقه در صلح و امنیت بیشتری قرار خواهد داشت. مسئله دوم، بخاطر محدود شدن ما در فعالیت‌های منطقه‌ای است که این هم به هیچ وجه قابل قبول نیست. چون هر کشوری برای این که ثبات و امنیت خود را تضمین کند دوست دارد در منطقه ثبات و امنیت برقرار شود. چون امنیت کشور‌های منطقه کاملا به هم مرتبط است. همانطور که از طریق همکاری‌های جمعی می‌توان منابع مشترکی برای همدیگر دنبال کرد. کشوری مثل ایران که بسیار قدرتمند و با نفوذ است با یک گذشته و تاریخ و تمدن بسیار قوی مگر می‌شود در تحولات منطقه نقش نداشته باشد و مسائلی که با دخالت خارجی می‌خواهد در منطقه طراحی شود و به اصطلاح پایه‌های ثبات را در کشور‌های مختلف از جمله ایران سست کنند و ما بی‌تفاوت باشیم و هیچ اقدامی انجام ندهیم این خواسته‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و هیچ ربطی به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کشور ما ندارد.

طرف های غربی منطقی باشند؛ توافق حاصل می شود

مهمانپرست ادامه داد: هر کشوری که عضو سازمان بین‌المللی انرژی اتمی باشد در قبال تعهدی که برای صلح آمیز کردن فعالیت‌های هسته‌ای خودش دارد حتما باید در جهت پیشرفت در این زمینه هم از کمک‌های کشور‌های عضو این سازمان بهره‌مند شود که متاسفانه نه تنها این اقدام را انجام نداده‌اند بلکه اقدامات واهی هم دارند و آن خواسته‌های خارج از فعالیت‌های هسته‌ای را هم دنبال می کنند. این‌ها قابل قبول و قابل پذیرش نیست. هر موقع طرف‌های غربی منطقی برخورد کنند و حقوق ملت ما را محترم بشمارند من فکر می‌کنم‌خیلی سریع توافق حاصل می‌شود و منطقه امن تر می‌شود پیشرفت کشور‌های منطقه در سایه ی استفاده از دانش روز حتما سریعتر خواهد بود.

هیچ کشوری قبول نمی کند که نیروی نظامی اش تحریم باشد

او در رابطه با محدودیت هایی که طرف های غربی برای سپاه پاسداران در نظر دارند گفت: هیچ کشوری قبول نمی‌کند که  نیروی نظامی رسمی کشورش که در ردیف‌های اصلی قرار دارد و دفاع از استقلال و حفظ امنیت آن کشور را دنبال کرده است تسلیم شود و قدرت انجام وظیفه ی خودش را هم نداشته باشد. صد در صد همین است و ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که بخواهند چنین شرط و شروطی را در کشور ما برای ما بگذارند و از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

 سخنگوی اسبق وزارت خارجه ادامه داد: تا وقتی که ما واقعا دل ببندیم به یک توافق و همه ی برنامه هایمان با سناریوی به اصطلاح توافق برجام و رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها گره بزنیم و برنامه‌ها همه به توافق بسته شده باشد، این‌ها احساس می‌کنند ما نیازمند رسیدن به این توافق به هر قیمتی هستیم و هر روز خواسته هایشان را افزایش می‌دهند. اگر ما شرایط کشور را به‌سمتی ببریم که پایه‌های اقتصاد کشور تقویت شود. رفاه در بین مردم افزایش پیدا کند ساخته‌های اقتصادی قبلی اصلاح شوند و ما دائما شاهد رشد توسعه کشور باشیم خود به خود این فضا نشان دهنده ی این خواهد بود که چه توافق برجام صورت بگیرد و حق ما را به رسمیت بشناسند و چه بخواهند به نا حق حقوق ملت ما را زیر پا بگذارند ما برنامه‌های هدفمند داریم و با سرعت ممکن در حرکت هستیم و کمتر به‌خاطر تحریم‌ها دچار مشکل خواهیم شد. 

وی تاکید کرد: اگر طرف های غربی احساس کنند ما برنامه‌ریزی هایمان به گونه‌ای است که متوقف به برجام نشده آنها هم حتما مجبور می‌شوند حقوق ما را به رسمیت بشناسند چون ما یک ظرفیت هایی داریم که آنها هم به کشور ما نیاز دارند. ولی اگر احساس بکنند ما خیلی وابسته به این مسئله هستیم. دست به سینه نشسته‌ایم تا اول تکلیف این موضوع روشن بشود. طبیعتا آنها از این موضوع سو استفاده می‌کنند. و مسائل و موضوعاتی را به ما تحمیل می‌کنند که این‌ها در شان ملت ما نیست.

توافق کاملا امکان پذیر است

او درپایان گفت: از نظر ما این توافق کاملا امکان‌پذیر است به دلیل این که ما اصطلاحا این توافق را انجام داده بودیم و به تعهد هایمان عمل می‌کردیم. آن کسی که برجام را بهم زد و خارج شد ویک سیاست مخالف موضوع حقوق بین‌الملل را برای کشور ما و مردم ما اعمال کرد امریکا بود. این امریکا بود که رفتار نامناسب در قبال ما داشت.ما که توافق را قبلا انجام داده بودیم و بر اساس آن به تعهدهایمان عمل کردیم. پس آن کسی که امروز باید تصمیم نهایی خودش را بگیرد و به توافق برگردد و به تعهدهایش عمل کند کشور‌های غربی و امریکاست. از نظر ما اگر آنها به توافق‌های خود برگردند توافق حتما انجام می‌شود.