اما واقعیت‌ها وقتی روشن خواهد شد که ما کابینه را ببینیم که اینها چه کسانی هستند و چه کار می‌خواهند بکنند. ضمن اینکه باید برنامه‌ها و عملکردشان دیده شود. ان شاءالله در راستایی باشد که مشکلات کشور و مشکلات معیشت مردم را حل کنند.

روحانی الان نباید کار سیاسی بکند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امید کرمانی‌ها

در فضایی که اصلاح‌طلبان از نوع چینش کابینه اظهار نارضایتی می‌کنند و می‌گویند صدای 24 میلیون رای دهنده به روحانی از کابینه دولت آینده او شنیده نمی‌شود اما دولتی‌ها معتقدند اولویت برای رئیس‌جمهور رسیدگی به مطالبات جامعه 80 میلیون نفری ایران است نه ورود به بده بستان‌های سیاسی. حسین ابراهیمی‌عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفتگو با هفته نامه مثلث دیدگاه دولت را تایید می‌کند.

****

 اصلاح‌طلبان از اخباری که درباره کابینه به گوششان می‌رسد اظهار نگرانی و نارضایتی می‌کنند. به نظر شما این رویکرد آنها چه علتی می‌تواند داشته باشد؟

من نمی‌دانم و از پس پرده خبر نداریم که چه تصمیماتی گرفته شده و گرفته می‌شود. اجمالا از فحوای سخنان بعضی از عناصر اصلاح‌طلب از جمله آقای ابطحی که در صداوسیما هم صحبت کرد، متوجه عدم رضایتشان می‌شویم، آنها معتقدند آقای روحانی از پشتوانه‌ای که برای انتخاب شدن بهره برد، کمتر استفاده می‌کند ولی ما هم از آن طرف اطلاع نداریم که چه کسانی را برای حضور در کابینه دوازدهم انتخاب کردند تا بتوان متوجه شد چرا اصلاح‌طلبان ناراضی هستند. اما اجمالا باید گفت که شاید بعضی از عناصر اصلاح‌طلب نظرشان این باشد که باید همه وزرا یکدست مطابق با تفکر و اندیشه اصلاح‌طلبی انتخاب شوند و چون این اتفاق نیفتاده بنابراین نگران هستند اما واقعیت این است که ما اطلاعات لازم در این رابطه نداریم.

به نظر شما این توجیه منطقی است که اصلاح‌طلبان می‌گویند ما از آقای روحانی حمایت کردیم و ایشان باید نعل به نعل آنچه انتظارات ما در چینش کابینه است را برآورده کند؟

تقریبا می‌توان گفت بخشی از اظهاراتشان این را نشان می‌دهد اما به هر حال تا اطلاعات لازم در اختیار نباشد اظهارنظر کردن درست نیست.

 آیا 24 میلیون رایی که آقای روحانی آورد پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان بود؟

نه، اینطور نیست. تحلیل‌هایی که حتی خود عناصر اصلاح‌طلب کردند، نشان می‌دهد که بخشی از جامعه اصولگرا، بخشی اصلاح‌طلب و بخشی به تعبیر سیاسیون خاکستری هستند یعنی افرادی که وابسته به هیچ جناحی نیستند. این قشرخاکستری خودشان تصمیم می‌گیرند و بنا به شعارهای انتخاباتی به یک نامزد تمایل پیدا می‌کنند، در واقع آرمان‌ها و خواسته‌هایشان را در آن می‌بینند و رای می‌دهند بنابراین اینها نه اصلاح‌طلب هستند و نه اصولگرا بلکه افرادی در جامعه هستند که بخشی از آنها استقلال فکری دارند و تابع هیچ جریانی نیستند. بخش دیگر هم افرادی هستند که به هر حال شعارها و آرمانهایشان را در آنچه کاندیداها مطرح می‌کنند، می‌بیننند و به آن رای می‌دهند بنابراین اصلاح‌طلبان اینقدر نیستند همانطور که اصولگرایان اینقدر نیستند. این را باید توجه داشته باشیم که نه اصلاح‌طلبان 24 میلیون رای دارند و نه اصولگرایان.

 به نظر شما آقای روحانی از چه جهت تمام انتظارات اصلاح‌طلبان را برآورده نمی‌کند؟ سخنگوی دولت اعلام کرد «آقای رئیس‌جمهور به این می‌اندیشد که چطور می‌تواند کابینه‌ای را انتخاب کند تا پاسخگوی مطالبات مردم و وعده‌هایی باشد که در انتخابات مطرح کرد». به نظر شما علت همین است که آقای روحانی تمام انتظارات اصلاح‌طلبان را برآورده نکرد؟

من معتقدم که آقای روحانی به هر حال می‌خواهد اندیشه و خواسته‌های خودش را پیاده کند. یعنی می‌خواهد مدیریت کند و هر کسی را که به نظرش در این مدیریت می‌تواند کمک کند و همراه و همگام او باشد انتخاب خواهد کرد. از طرف دیگر جامعه 80 میلیون نفر است و کسانی که در انتخابات شرکت کردند بیش از 40 میلیون نفر بودند. وقتی این جمعیت شرکت کردند، خواسته‌ها هم مختلف است و همه خواسته‌ها، خواسته‌های اصلاح‌طلبی نیست. همانطور که همه خواسته‌ها، خواسته‌های اصولگرایی نیست. بنابراین کسی که می‌خواهد جامعه را اداره کند باید همه را پوشش دهد و هم افزایی داشته باشد و بعد هم با مشکلاتی که الان در کشور وجود دارد، اگر کسی دارای تدبیر، تعقل و تفکر باشد، حتما باید همه مردم را به نحوی تحت پوشش قرار دهد و اگر این طور نباشد در اداره کشور با مشکل برخورد می‌کند.

 اینکه اصلاح‌طلبان تحلیل می‌کنند کابینه دوازدهم برعکس آنچه فکر می‌کردند اصلاح‌طلب‌تر شود، آیا یک کابینه محافظه‌کارتر و اصولگراتر خواهد بود؟

باز هم نمی‌دانیم. من معتقدم آنچه را که آقای روحانی باید انتخاب کند در چارچوب اصول تعقلی و تفکری است. مقام معظم رهبری راهنمایی کردند و شاخص‌ها را مشخص فرمودند. اعضای کابینه باید دارای اعتقادات، رفتار، اخلاق خوب و حکیم باشند. اگر این 4 ویژگی و شاخص در آنها وجود داشته باشد چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا فرق نمی‌کند. مهم آن است که رئیس‌جمهور انسان‌هایی را انتخاب کند که اعتقادات و اخلاقیات سالم و رفتار و عمل درست داشته باشند و از طرف دیگر حکیمانه کار کنند. این بهترین شاخص‌هایی است که بیان فرموده‌اند و اگر از این شاخصها استفاده شود چه تفکرشان اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا یا از جامعه فراگیر یا مستقلین باشد. از هر طیفی باشد، ارزشمند است. 

 برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند از آنجا که لیدر و بزرگان جریان اصلاحات نجیب هستند و آقای روحانی و اطرافیانش می‌پندارند که ما در هر صورت آنها را همراهی خواهیم کرد، بنابراین بهتر دانستند در چینش کابینه مخالفان و منتقدان دولت را که عموما اصولگرایان هستند راضی کنند. اما این راه به جایی نخواهد برد و این راهبردی که دنبال می‌کنند، نتیجه نخواهد داد. نظر شما چیست؟

به هر حال هر کسی از ظن خود شد یار من! هرکسی چیزی می‌گوید اما واقعیت‌ها وقتی روشن خواهد شد که ما کابینه را ببینیم که اینها چه کسانی هستند و چه کار می‌خواهند بکنند. ضمن اینکه باید برنامه‌ها و عملکردشان دیده شود. ان شاءالله در راستایی باشد که مشکلات کشور و مشکلات معیشت مردم را حل کنند.

 اما اصلاح‌طلبان به نحوی فرافکنی می‌کنند و توپ را در زمین اصولگرایان می‌اندازند.

الان واقعیت امر این است که اصولگراها در صحنه حضور ندارند.

 

 یعنی جامعه روحانیت درباره کابینه دولت آینده با آقای روحانی صحبت نکرده است؟

بنا بر این نیست. ما چه کار داریم؟ رئیس‌جمهور انتخاب شده و اختیار دست خودش است و هرکسی می‌خواهد را انتخاب کند. مجلس هم یا تائید می‌کند یا نمی‌کند. روال کار قانون دارد و طبق قانون، رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دهد و مجلس هم یا می‌پذیرد یا رد می‌کند. این پروسه نه دست اصولگرایان و نه دست اصلاح‌طلبان است. در مجلس هم همه اقشار وجود دارند؛ هم اصولگرا هست و هم اصلاح‌طلب. تبلور اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در مجلس دیده خواهد شد.

 ظاهرا آقای روحانی هم در انتخاب اعضای کابینه دنباله رو آقای هاشمی است چون آقای هاشمی نیز در دولت دوم خود بیشتر به سمت جناح راست رفت برعکس دولت اولش که بیشتر سمت جناح چپ بود. خودتان به‌عنوان فعال سیاسی چنین برداشتی دارید؟

معتقدم آقای روحانی الان مشکلات کشور را درک می‌کند. در واقع مشکلات را لمس می‌کند. به هر حال در این فکر است که آدم‌هایی را بیاورد که مشکلات کشور را حل کند. من فکر می‌کنم قطعا آقای روحانی الان نباید کار سیاسی بکند بلکه باید کاری کند که این وضعیت کشور سامان درستی پیدا کند بنابراین از افراد کارآمد چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا بهره ببرد. معتقدم دولت دوازدهم مسئولیت سنگین‌تری از دولت یازدهم دارد پس باید بتوانند این بار سنگین را به دوش بکشد، بنابراین کسانی را بیاورند که بتوانند این راه و قله را با قدرت و قوت ان‌شاءالله طی کنند. واقعا وظیفه همه اقشار چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب این است که حمایت کنند تا دولت بتواند این راه را با موفقیت طی کند و به قله برسد.

پس شما به یک کابینه فراجناحی معتقدید.

من اعتقادم به کابینه کارآمد است. از هر جناحی باشند فرق نمی‌کند مهم این است که بتوانند کار کنند و مشکلات مردم را حل کنند.

 برخی معتقدند که کابینه فراجناحی کارامدی لازم را ندارد. چراکه اختلافات سیاسی مانع از موفقیت دولت می‌شود.

بنده معتقدم اگر شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری بیان کردند در افراد باشد چه اصلاح‌طلب باشد و چه اصولگرا، چه مستقل فرقی نمی‌کند. مهم آن است که عقاید و ارزش‌های اسلامی و انقلابی را قبول داشته باشد و رعایت بایدها و نبایدها، اخلاق، تقوا و شئونات را بکند ضمن اینکه حکیم باشد و سیاسی کاری نکند. اگر این شاخصها در افراد وجود داشته باشد معتقدم افراد موفقی خواهند بود.

 به نظر شما آقای روحانی در پایان دوره چهار سال دوم خود موفق خواهد بود؟

معتقدم اگر هم احساس می‌کنیم که ناموفق است باید موفقش کنیم. یعنی همه باید کمک و تلاش کنند تا آقای روحانی موفق شود. چون موفقیت آقای روحانی، موفقیت نظام است و اگر کسی واقعا دولت را تضعیف کند به نظام ضربه زده است. بنابراین اگر کسی واقعا مسلمان، معتقد و ایرانی است و همیت ایرانی و دینی دارد و عزت، اقتدار و امنیت کشور را طلب می‌کند، باید کمک کند تا دولت موفق شود.