لیست وزرای پیشنهادی به ایستگاه بهارستان رسید اما رونمایی از این لیست خیلی نیز با استقبال مواجه نشد، اگر تا دیروز اصلاح‌طلبان اظهار دغدغه و نگرانی می‌کردند اما امروز فعالان حوزه زنان و خانواده و حتی قومیت‌ها نیز می‌گویند انتظارات‌شان برآورده نشده است. ضمن آنکه تعدادی از نمایندگان به صراحت گفتند روحانی باید فکر آنکه کل وزرای پیشنهادی‌اش از مجلس رای اعتماد بگیرند را از فکرش خارج کند. محمد قمی ‌عضو فراکسیون امید مجلس نیز معتقد است کابینه دوازدهم هم‌سطح کابینه یازدهم و حتی در برخی حوزه‌ها ضعیف‌تر است.

رحمانی فضلی رای می‌آورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور در نامه‌ای لیست 17 وزیر پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی داد، درباره کسانی که نامزد تصدی جایگاه وزارت شدند، تحلیل‌های مختلفی مطرح می‌شود، نظر شما چیست؟

   وزرایی که معرفی شدند، زندگی‌نامه و سابقه فعالیت اجرایی‌شان را مطالعه کردم، ان‌شاءالله که موجب تعالی و رشد در حوزه‌های مسئولیت خودشان شوند و در راه رفاه و حل مشکلات مردم تلاش و کوشش فراوانی انجام دهند ولی به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت دوازدهم خیلی قوی نیست. آنچه دغدغه امروز رهبری و مردم محسوب می‌شود بحث توجه به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است. با ترکیبی که تیم اقتصادی دولت دوازدهم خواهد داشت فکر نمی‌کنم تغییر ویژه و معناداری را با دولت یازدهم در این حوزه شاهد باشیم. ضمن آنکه لازم به یادآوری است برای وزارتخانه‌هایی مثل آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی فکر درست و درمانی نشده است و از این جهت هم ما برای مسائل فرهنگی کشور نگران هستیم. البته دولت و وزرا مسئولند اما مجلس هم مسئول است بنابراین همه کارها و تلاش‌ها برای انتخاب مناسب با این هدف انجام می‌شود که مردم امنیت، رفاه و آسایش داشته باشند. باز هم می‌گویم که دولت دوازدهم فرقی با دولت یازدهم نمی‌کند و حتی در بعضی موارد شاید ضعیف‌تر هم شده باشد.

شما به تیم اقتصادی دولت اشاره کردید، آقای طیب‌نیا دیگر در دولت آینده وزیر امور اقتصاد و دارایی نخواهد بود و جای خود را به آقای کرباسیان می‌دهد، به نظر شما آقای کرباسیان قوی‌تر از آقای طیب‌نیا خواهد بود یا آنکه بهتر می‌شد رئیس‌جمهور همان آقای طیب‌نیا را برای تصدی عالی‌ترین مقام این وزارتخانه معرفی می‌کرد؟

   آقای کرباسیان مجرب و با‌تجربه در کارهای اقتصادی است اما رشته تحصیلی او مرتبط با حوزه اقتصاد و دارایی نیست. درباره آقای طیب‌نیا همه می‌دانند او یک استاد برجسته دانشگاه در رشته علوم اقتصادی است و باتوجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر من او خوب کار کرد.

به‌نظر شما چرا آقای طیب‌نیا از تداوم حضور در دولت کنار گذاشته شد و به جای او آقای کرباسیان قرار است سکاندار وزارت اقتصاد و دارایی شود؟

   نمی‌دانم، این سوالی است که باید از آقای رئیس‌جمهور پرسیده شود.

برخی معتقدند آقای روحانی می‌خواست در دولت دوم خود تیم اقتصادی کابینه را هماهنگ‌تر کند چون مطرح می‌شود بین آقای طیب‌نیا و سیف به لحاظ دیدگاه‌های اقتصادی هماهنگی دیدگاه وجود ندارد، آیا هدف رئیس‌جمهور از تغییر وزیر اقتصاد و دارایی آن بود که اعضای تیم اقتصادی دولتش همسوتر عمل کنند؟

   همان‌طور که گفتم این مساله موضوعی است که خود رئیس‌جمهور باید درباره‌اش توضیح دهد.

پیش از آنکه رئیس‌جمهور، وزرای پیشنهادی خود را اعلام کند مطرح می‌شد که آقای نهاوندیان برای سکانداری وزارت اقتصاد و دارایی در نظر گرفته شده است، آیا او بهتر بود یا آقای کرباسیان؟

   حالا که نیامده است پس نباید درباره او صحبت کنیم.

شما در حوزه مسائل فرهنگی نیز اظهار دغدغه و نگرانی کردید، آقای صالحی‌امیری 9 ماه پیش از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت اما به‌طور غیرمنتظره‌ای دیگر به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی نشد، به نظر شما مدیریت آقای عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به آقای صالحی‌امیری تفاوتی خواهد داشت چون رویکرد سیاسی آقای عباس صالحی آنطور که می‌گویند نزدیک به اصولگرایی است اما آقای صالحی‌امیری مشی اصلاح‌طلبی دارد؟

   به هر جهت آقای عباس صالحی معاون آقای صالحی امیری بود، بنابراین در سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکر نمی‌کنم تغییری حاصل شود. حالا اینکه چرا آقای امیری را برداشتند و اینکه آیا فشاری وجود داشته یا خیر، من اطلاع ندارم ولی فکر نمی‌کنم تغییر محسوسی در مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آید ولی در مجموع آنچه من درباره مسائل فرهنگی اعلام دغدغه کردم مربوط به وزارتخانه‌های آموزش‌‌و‌پرورش و علوم بود.

آقای بیطرف هم به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به جمع اعضای کابینه اضافه شد، باتوجه به رویکرد اصلاح‌طلبی و عملکردی که در گذشته داشت بفرمایید نسبت به آقای چیت‌چیان چگونه عمل خواهد کرد؟

   آقای ‌بیطرف، مدیر مطمئن و مجربی است. البته آقای چیت‌چیان هم وزیر مجربی بود اما مثل اینکه خود او نخواست که در دولت بماند. آقای ‌بیطرف باتوجه به تجربه وزارت و اینکه رشته تحصیلی‌اش هم نسبت با حوزه کاری‌اش تناسب دارد به نظر می‌آید که تغییر مهمی ‌در مدیریت وزارت نیرو ایجاد نمی‌شود.

به نظر می‌آید در حوزه اقتصادی دولت همین آقایان ‌بیطرف و کرباسیان نماد اصلاح‌طلبی محسوب می‌شود، آیا این سطح حضور در تیم اقتصادی برای اصلاح‌طلبان تأمین رضایت می‌کند؟

   بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست باید وزرا مشکلات مردم را حل کنند.

در توصیف کابینه دولت آینده از تعابیر مختلفی استفاده می‌شود، ائتلافی، فراجنایی و ملی؛ شما کدام تعبیر را برای توصیف دولت دوم آقای روحانی مناسب می‌دانید؟

   سیاست و شعارهای آقای روحانی بر پایه اعتدال است پس دولت او هم اعتدالی است.

آیا استفاده از تعبیر ائتلافی را برای دولت دوازدهم قبول دارید؟

   خیر، من اعتدال را قبول دارم.

چرا معتقدید دولت دوم آقای روحانی اعتدالی نیست؟

   چون هم از این طرفی‌ها و هم از آن طرفی‌ها در کابینه خود افرادی را گذاشته است. یعنی می‌خواهد معتدل باشد.

به نظر شما مجلس درباره این وزرایی که معرفی شدند با چه نگاهی بررسی و ارزیابی می‌شود؟

   وزرای پیشنهادی تازه زندگی‌نامه و برنامه‌های‌شان را ارائه دادند اما کم‌کم فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها مشغول مطالعه می‌شوند به نظر من بعد از مطالعه باید به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری رسید.

آقای عبدالرضا رحمانی فضلی دوباره برای وزارت کشور معرفی شد، خیلی از نمایندگان معتقدند آقای رحمانی‌فضلی عملکرد خوبی در حوزه انتخاب استانداران و برگزاری انتخابات نداشته است، آیا بهتر بود شخص دیگری معرفی می‌شد؟

   با این سیاست‌های آقای روحانی، آقای رحمانی فضلی گزینه خوبی است.

اما نایب رئیس فراکسیون مستقلان گفته اگر قرار باشد سه وزیر پیشنهادی بیفتد یکی از آنها رحمانی‌فضلی خواهد بود، احتمال دارد آقای رحمانی فضلی از مجلس رای اعتماد نگیرد؟

   خیر بعید می‌دانم. رای اعتماد می‌گیرد.

این حمایتی که از آقای رحمانی فضلی می‌شود از جانب آقای لاریجانی خواهد بود یا از جانب هر سه فراکسیون سیاسی مجلس این حمایت انجام خواهد شد؟

   خیر، آقای روحانی خودش مستقل برای معرفی آقای رحمانی‌فضلی به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشور تصمیم گرفت. این مساله را نیز آقای لاریجانی اعلام کرد.

آخرین سوالم درباره انتخاب آقای محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، به نظر شما آیا این انتخاب مناسبی بود؟

   آقای شریعتمداری نیروی جوان‌تری است، انرژی و توان بیشتری دارد. ضمن آنکه براساس مواضع صریحش اصلاح‌طلب محسوب می‌شود. در مجموع سابقه فعالیت اجرایی‌اش نیز موفق بوده است. البته آقای نعمت‌زاده نیز مجرب است، اما باتوجه به افزایش سن در مسئولیت مشاور بهتر می‌تواند نقش ایفا کند.