پایگاه «دیلی بیست» به نقل از منابع آگاه نوشته است که اگر برجام از دستور کار ترامپ خارج شود، دیگر برای لغو آن تلاش نخواهد کرد.

دیلی‌بیست: مک‌مستر به نمایندگان گفته ترامپ می‌خواهد برجام جلوی چشمش نباشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه «دیلی بیست» به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا معتقد است که مهمترین مشکل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران این است که باید بر اساس مصوبه کنگره هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به این توافق را تائید کند.

بنا بر این گزارش، وی هفته گذشته در نشستی با حضور دموکرات‌های سنا، تلویحا گفته است که «اگر ترامپ مجبور نباشد مدام توافق هسته‌ای را ببیند، نمی‌تواند آن را از بین ببرد.»

یکی از دستیاران سناتورهای دموکرات می‌گوید پیام مک‌مستر این بود که ترامپ «می‌خواهد این [توافق] از جلوی چشمش برداشته شده و دیگر مشغله ذهنی‌اش نباشد.»

بر اساس قانونی که در سال 2015 در کنگره تصویب شد، رئیس‌جمهور موظف است هر سه ماه یکبار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و همسو بودن این توافق با منافع ملی آمریکا را تائید کند. ترامپ که برجام را «مایه شرمساری» خوانده، تاکنون دو بار چنین تائیدیه‌هایی صادر کرده است. اما گفته می‌شود که او از صدور تائیدیه بعدی خودداری کرده و پرونده توافق را به کنگره می‌فرستد تا نمایندگان در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

یکی از دستیاران سنا به دیلی‌بیست گفته است: «ترامپ نمی‌خواهد هر 90 روز یکبار شرمنده شود.»

به نوشته دیلی‌بیست، مک‌مستر که حامی حفظ توافق هسته‌ای است، به نمایندگان دموکرات گفته است که اگر کنگره تحریم‌های ایران را بازنگرداند، سپردن پرونده برجام به کنگره تحول بدی نیست.

او در عین حال، از نمایندگان کنگره خواسته الزام مربوط به گزارش‌دهی فصلی رئیس‌جمهور را حذف کنند.

یک منبع آگاه گفته است: «آنچه او تلاش می‌کرد به ما بگوید، این بود که اگر ما این مسئله را حل نکنیم، هر 90 روز یکبار این مشکل پیش می‌آید.»

گفته می‌شود که «باب کورکر» رئیس کمیته سیاست خارجی سنا و «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه هریک پیش‌نویس متممی را آماده کرده‌اند که وجه مشترک آن‌ها طولانی‌تر کردن دوره گزارش‌دهی دولت و گسترش مولفه‌های گزارش است.

بر این اساس، احتمالا دوره گزارش‌دهی دولت به کنگره در مورد برجام، به 6 ماه افزایش خواهد یافت و از این پس دولت به جای 4 بار در سال، باید دو بار در سال به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کند.