عضو مجلس نمایندگان آمریکا که زاده پورتوریکو است، ضمن «شرم‌آور» خواندن اظهارنظر توئیتری دونالد ترامپ درباره پورتوریکو به او پیشنهاد کرد: «کمی درس‌های تاریخ بخواند».

نماینده کنگره آمریکا خطاب به ترامپ: کمی تاریخ بخوان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

توئیت‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره سیل و طوفان زدگان پورتوریکو، اعتراض شدید یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا را در پی داشته است .ماجرا از آنجا شروع شد که روز پنجشنبه ترامپ در چند توئیت درباره وضع پورتوریکو پس از طوفان اخیر، تاکید کرد که دولت آمریکا برای همیشه نمی‌تواند نیروهای خودش را برای کمک در اختیار این منطقه قرار دهد.

این اظهارنظری در حالی مطرح شده که پیشتر، برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی از ناکافی و دیر هنگام بودن کمک‌های دولت فدرال به طوفان‌زدگان پورتوریکویی خبر داده بودند.

پورتوریکو مجمع‌الجزایری واقع در شمال شرقی منطقه کارائیب است که از نواحی غیرضمیمه به خاک ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌آید که تحت حاکمیت سیاسی ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

پورتوریکو با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، پول رایج آن دلار آمریکا است و شهروندانش با گذرنامه آمریکایی سفر می‌کنند. البته پورتوریکو در سنای آمریکا سناتور ندارد و تنها یک «نماینده بدون حق رای» در کنگره دارد.

«نیدیا ولاسکس» نماینده دموکرات حوزه نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا که خود زاده پورتوریکو است، در جلسه کنگره به شدت مواضع ترامپ را به باد انتقاد گرفت.

او در جلسه‌ای که با حضور وزیر مسکن و شهرسازی آمریکا برگزار شد، اظهارات اخیر رئیس‌جمهور این کشور را «شرم آور» خواند.

این عضو گنگره که برای نخستین‌بار سال 1993 به‌عضویت مجلس نمایندگان درآمد، گفت: «تو سری زدن به هم وطنانت وقتی که آنها خودشان وضعیت بدی دارند، شرم آور است».

وی ادامه داد: «من تنها عضو مجلس نمایندگان هستم که شهروند آمریکایی-پورتوریکویی و عضو این کمیته(کمیته امور مسکن و شهرسازی مجلس نمایندگان) هستم. خوب از آنجایی که رئیس‌جمهور ترامپ اینجا نیست،‌ می‌خواهم که شما به او بگویید که چقدر توئیت‌های صبح امروز او شرم آور بود. چقدر به من به عنوان یک شهروند آمریکایی توهین و اهانت شد».

این نماینده کنگره آمریکایی،‌ از اشغال نظامی پورتوریکو توسط آمریکا و حمله این منطقه در امریکا سخن گفت.

وی گفت: «من پیشنهاد می‌دهم که رئیس‌جمهور(ترامپ) درباره روابط پورتوریکو و آمریکا،کمی درس‌های تاریخ بیاموزد. در سال 1898 نظامیان آمریکایی به پورتوریکو حمله کردند و بر پورتوریکو تسلط پیدا کردند. در نتیجه پورتوریکو نیروهای مسلح آمریکا را دعوت نکرده بود بلکه مورد حمله قرار گرفت. با این تجاوز نظامی،‌ مسئولیت هم می‌آید. در سال 1917 شهروندی آمریکایی بر پورتوریکویی‌ها تحمیل شد این کار به دلیل آن انجام شد که آنها در جنگ جهانی اول به نیروهای مسلح آمریکا بپیوندند».

عضو دموکرات کنگره افزود: ‌«آن توئیت‌ها،‌ مغایر با وظایف رئیس‌جمهور بودند. ابتدایی ترین مسئولیت رئیس‌جمهور آمریکا،‌رئیس‌جمهور قوی‌ترین کشور در جهان آن است که خودش را نشان دهد و کمک‌هایی که شهروندان آمریکایی به آن نیاز دارند را تامین کند. آنها به این نوع از اهانت‌ها نیازی ندارند. راستی چرا او همان توئیت‌ها را درباره تگزاس و فلوریدا نمی‌کند؟»

اشاره او به عملکرد ترامپ در قبال طوفان‌زدگان ایالت‌های تگزاس و فلوریدا و تداوم حمابت‌های دولت فدرال از آنها است.