معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت:‌ از آنجا که دولت از ابتدا به رفتارهای آمریکا اعتماد نداشته، تحرکات هیئت حاکمه این کشور اعم از دولت و کنگره را در قبال ایران بدقت رصد می‌کند.

امیری: دولت از ابتدا به آمریکا اعتماد نداشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات روز جمعه رئیس جمهور آمریکا، گفت: سیاست‌های منطقی و تعامل خوب دولت یازدهم و دوازدهم با جامعه بین‌المللی، دولت آمریکا را عصبانی کرده و به همین دلیل دونالد ترامپ تلاش می‌کند با فحاشی و اتهامات بی‌اساس ایران را نیز عصبانی کند.

وی اظهارداشت: ملت ایران برای مقابله با توطئه‌های آمریکا متحد هستند و اینگونه توهین‌ها فقط باعث تقویت این اتحاد برای دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و نهادهای مردمی و انقلابی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: سخنان ترامپ همچنین نشان داد که برجام دستاوردهای خوبی برای جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی داشته و یک توافق برد- برد بوده است. ما بخشی از اهمیت برجام را در واکنش سریع و یکپارچه جهانی علیه سخنان رئیس جمهور آمریکا مشاهده کردیم و همین مساله نشان می‌دهد که دولت آمریکا بیش از همیشه در صحنه جهانی منزوی شده است.

امیری تصریح کرد: برجام یک سند حقوقی و بین‌المللی است و نقض آن توسط آمریکا، این کشور را نزد جامعه جهانی بی اعتبار می‌کند. از آنجا که دولت از ابتدا به رفتارهای آمریکا اعتماد نداشته، تحرکات هیات حاکمه این کشور اعم از دولت و کنگره را در قبال جمهوری اسلامی ایران بدقت رصد می‌کند و پیش‌بینی‌های لازم را برای مواجهه با بدعهدی‌های واشنگتن انجام داده است.

وی تاکید کرد: از نظر حقوقی برجام یک سند حقوقی چند جانبه است که با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به یک سند بین المللی تبدیل شده است. علاوه بر ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز از طرف‌های اصلی این سند حقوقی بین‌المللی هستند. درباره اینکه برجام یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست در بین حقوقدانان و سیاستمداران جهان اجماع وجود دارد، چرا که این توافق بین ایران و 1+5 و اتحادیه اروپا حاصل شده و شورای امنیت نیز در قطعنامه شماره 2231 خود این موضوع را تایید کرده است.

امیری با اشاره به ضرورت واکنش قاطع و کارشناسی کشورمان به اقدامات اخیر آمریکا، گفت: قاعدتا باید اتحادیه اروپا، چین و روسیه و حتی سازمان ملل متحد به عنوان تصویب و تایید کننده برجام نیز واکنش قاطعی را در قبال کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکا نشان دهند که بعضا این کار را کرده‌اند.

وی گفت: نقض برجام توسط آمریکا، علاوه بر بی‌اعتبار کردن آن کشور در عرصه بین المللی، به اعتبار طرفهای دیگر نیز به عنوان تایید کننده برجام اگر در مقابل ترامپ سکوت کنند، لطمه می‌زند و مطمئنا هیچ کس حاضر نیست این موضوع را تحمل کند.

امیری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت گزینه‌های مختلفی را که برای تامین منافع ملی خود در چنین شرایطی در نظر گرفته است، اجرا می کند و مطمئنا در این فرآیند این آمریکا است که بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: هر اتفاقی برای برجام بیفتد، رژیم تحریم ها فروپاشیده و قابل بازگشت نمی باشد و آمریکا هیچ گونه اعتباری برای ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اتهامات ضدایرانی ترامپ را از جمله ادعای حمایت ایران از القاعده و داعش، چنان مضحک و بی‌ربط خواند که حتی در داخل آمریکا نیز پیشتیبانی پیدا نکرد، چرا که اعتراف صریح خود ترامپ به این واقعیت که دولت آمریکا القاعده و داعش را تاسیس کرده است، هنوز از یادها نرفته است.

وی گفت: برای رئیس جمهور آمریکا باید مایه شرمساری باشد که فقط یک رژیم جعلی مثل اسراییل و تروریست هایی نظیر منافقین از سخنان او استقبال کرده‌اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور متهم کردن ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حمایت از تروریسم و همچنین به کار بردن الفاظ جعلی در مورد خلیج همیشه فارس را از دیگری مواردی خواند که دروغ و بی‌اساس بودن آنها حتی قبل از پایان سخنان ترامپ برای همه روش بود و همین مساله واکنش‌های یکپارچه‌ای را در میان همه اقشار ملت ایران و جناح های سیاسی مختلف حتی دیگر ملت های مسلمان علیه آمریکا برانگیخت.

امیری در پایان اظهارداشت: همان گونه که آقای دکتر روحانی در پاسخ قاطع خود به لفاظی های ترامپ اعلام کردند، رئیس جمهور آمریکا به جای فحاشی به یک ملت بزرگ و فرهیخته، بهتر است کمی تاریخ، جغرافیا، حقوق و ادب و اخلاق بیاموزد.