عضو کمیسیون شوراها می گوید: قانون اساسی اجازه نقش آفرینی به زرتشتیان در امور ملی را داده است

چرا سپنتا نیکنام در دوره قبل شوراها عضو شورای شهر یزد بوده است/ استدلال شورای نگهبان برای لغو عضویت نیکنام صحیح نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگویی، در خصوص تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، اظهار داشت: دیوان عدالت اداری بنا به نظر شورای نگهبان، عضویت یکی از اعضای زرتشتی شورای شهر یزد را به حالت تعلیق درآورد که در این زمینه افرادی که تصمیم گیری می‌کنند باید به برخی موضوعات دقت داشته باشند.

نماینده زرتشتی مجلس در تصمیم گیری‌های ملی نقش مهم‌تری دارد

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون اساسی به حقوق اقلیت‌ها بسیار توجه شده است، به خصوص اینکه زرتشتی‌ها در مجلس شورای اسلامی یک نماینده دارند، بیان کرد: نماینده زرتشتی مجلس شورای اسلامی، به مراتب در تصمیم گیری‌های ملی، نقش مهم‌تری نسبت به عضو زرتشتی شورای شهر یزد را برعهده دارد.

وی افزود: قانون اساسی این اجازه را داده تا زرتشتی‌ها در تصمیم گیری‌های کلان مملکت که بعضی اوقات یک رای نیز بسیار موثر است، نقش آفرینی کنند.

سپنتا نیکنام در دوره چهارم عضو شورای شهر یزد بوده است

ابوترابی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم شخصی که در حال حاضر عضویت وی در شورای شهر یزد تعلیق شده، در دوره قبل، عضو شورای شهر یزد بوده است، متذکر شد: حضور در شورای شهر تاثیرگذاری فروانی ندارد و نباید کشور را درگیر مسائلی کنیم که اهمیت ندارند و از این جهت در مجامع بین‌المللی دچار مشکل شویم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ضمن طرح سوالی در خصوص سپنتا نیکنام، ادامه داد: پاسخ به این سوال اساسی، بسیار مهم است، که اگر عضویت این فرد خلاف قانون است، چرا در دوره قبل شورای شهر، همین فرد عضو شورای شهر یزد بوده است؟.

قانون اساسی اجازه نقش آفرینی به زرتشتیان در امور ملی را داده است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی اجازه داده که زرتشتی‌ها در بُعد ملی برای تصمیم گیری‌های کلان کشور بتوانند نقش آفرینی کنند و رای بدهند، گفت: در قانون اساسی نیز توجه ویژه‌ای به حقوق اقلیت‌های دینی شده است.

تمام مراحل قانونی برای انتخاب عضو زرتشتی شورای شهر یزد طی شده است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام مراحل قانونی برای انتخاب عضو زرتشتی شورای شهر یزد طی شده است، اظهار داشت: امیدواریم با تفسیرهایی که برای کشور مشکل ساز می‌شود، به اشتباه کشور را دچار بحران نکنیم و دیوان عدالت اداری نیز این اشتباه بزرگ را مرتکب نشود.

نظر فقهای شورای نگهبان بر اساس قاعده"نفی سبیل" بوده است

ابوترابی با بیان اینکه مبنای رای موقت دیوان عدالت اداری، نظر فقهای شورای نگهبان بوده که نظر فقهی خود را براساس قاعده "نفی سبیل" و یک آیه دیگر از قرآن مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: اگر این قاعده ملاک است، چرا قانون اساسی عضویت نماینده زرتشتیان در مجلس که به مراتب نقش مهمتری دارد را پذیرفته است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر استدلال شورای نگهبان این است که اقدامات شورای شهر مانند انتخاب شهردار، امری حاکمیتی است، گفت: به طریق اولی رای اعتماد به وزرا، تصویب قانون بودجه و رای به عدم کفایت رئیس جمهور که توسط نمایندگان انجام می‌شود و اقلیت‌های دینی نیز در آن نقش دارند، به مراتب حاکمیتی‌تر است./

پایان پیام