اصلاح طلبان به دنبال استیضاح وزیر کشور هستند اما فراکسیون مستقلین نزدیک به لاریجانی تلاش می‌کند تا از او حمایت کند

اختلاف اعتدال‌گرایان و اصلاح طلبان  / اصلاح‌طلبان به دنبال استیضاح وزیرکشور / سخنگوی‌فراکسیون مستقلین: استیضاح به صلاح نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین اولین زمزمه‌های استیضاح رحمانی فضلی از ابتدای آبان‌ماه آغاز شد. اصلاح طلبان البته از اواخر دوره وزارت کشوری رحمانی فضلی در دولت یازدهم به عملکرد او انتقاد داشتند. با برگزاری انتخابات سال 96 این اختلافات بیشتر شد. با این همه او در وزارت کشور باقی ماند.

به گفته نمایندگانی که در جریان جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور هستند، عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، محور این جریان است. موضوعاتی مانند «پدیده شاندیز» و «استانداران» از مسائل اصلی دخیل در درخواست استیضاح هستند. البته پیش از این و زمان دولت یازدهم، زمزمه‌هایی مبنی بر خیز مجلس برای استیضاح رحمانی‌فضلی به گوش می‌رسید که هیچ‌کدام حتی اعلام وصول هم نشد؛ مهم‌ترین آنها درباره موضوع مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان، در انتخابات ٩٤ بود. این موضوع در کنار انتقادات دیگر از عملکرد وزارت کشور، باعث شده بود حرف‌وحدیث‌های بسیاری درباره رحمانی‌فضلی مطرح شود؛ تا جایی که برخی نمایندگان از رأی ندادن به رحمانی‌فضلی در صورت معرفی برای کابینه دوازدهم حرف زدند که البته فقط در حد حرف ماند!

حالا او در آستانه استیضاح قرار دارد. کسی که به رئیس مجلس بسیار نزدیک است. اما فراکسیون مستقلین که نزدیک به لاریجانی است درصد حفظ و حمایت از او قرار دارند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به طرح استیضاح وزیر کشور در مجلس ، اظهار داشت: با توجه به زلزله کرمانشاه و حادثه تلخی که برای تعدادی از هموطنان پیش آمده است، انتظار می رود که مجلس برای کمک رسانی به زلزله زدگان به دولتمردان کمک کند.

به گفته این نماینده مردم رشت: بنابراین در این شرایط درست نیست دغدغه ذهنی با موضوعاتی چون سوال و استیضاح وزیر برای وزرای درگیر حادثه استان کرمانشاه ایجاد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوال و استیضاح از ابرازهای نظارت نمایندگان است، بیان داشت: اینکه گفته می شود سوال و استیضاح مطرح نشود به این معنا نیست که از حقوق ملت دفاع نکنیم، اما این کار باید در زمان سازنده ای صورت گیرد.

این نماینده مجلس بر این باور است که فعلا مهمترین موضوع کشور حل مشکل مردم زلزله زده کرمانشاه است و نباید وزرای دیگری این حادثه را درگیر موضوعات دیگر کرد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه استیضاح وزیر کشور به ضرر مردم زلزله زده است، گفت: اگر استیضاح وزیر کشور مطرح شود به این معنا است که ما خسارت زلزله، فوت بیش از 400 نفر و مجروح شدن هزار نفر را درک نکرده ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اکنون باید در کنار دولت بود تا التیامی بر زخم مردم کرمانشاه باشد، اظهار داشت: بیان برخی از مطالب مانند استیضاح وزیر مخصوصا وزرای مرتبط با زلزله مانند وزارت کشور و بهداشت راه و شهرسازی در این زمان منطقی و عقلانی نیست.

اختلافات میان اصلاح طلبان و مستقلین مجلس بسیار عمیق‌تر شده است. آنها از دست کسانی که با لیست امید به مجلس رفتند اما با این فراکسیون همکاری نمی‌کنند ناراحت هستند. از همین رو بود که عارف یکبار تاکید کرد در سال 98 آنها را در لیست قرار نخواهند داد.