نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره های نهم و دهم وزیران مختلفی را برای پاسخگویی به پرسش ها و استیضاح به صحن و کمیسیون ها دعوت کردند؛ محمود حجتی نیز یکی از این وزیران بود که همیشه با رویی گشاده این دعوت ها را می پذیرفت.

حجتی؛ وزیری که ایران را در تولید محصولات استراتژیک خودکفا کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام حسن روحانی 13 مرداد در روز تحلیف ریاست جمهوری اسلامی و در حالیکه کشور با تحریم های گسترده ظالمانه ای مواجه بود، کابینه ای قدرتمند، کارآمد و با تجربه را برای حل مشکلات بی شمار به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
در فهرست وزرای کابینه یازدهم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت اصلاحات در همین سمت، عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات نیز برای سکانداری وزارت راه وشهرسازی و علی ربیعی هم به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شدند.

**وزیری با سوابق اجرایی درخشان در کشاورزی
حجتی که در دولت اول اصلاحات سمت وزارت راه و ترابری و در دولت دوم اصلاحات وزارت کشاورزی را برعهده داشت سال 79 پس از تصویب قانون ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس وزارتخانه جدید در دولت هشتم منصوب شد.
ادغام این دو وزارتخانه با وظایف گسترده و بیش از 180 هزار نیروی انسانی آن هم با پراکنش در نقاط مختلف از مرکز تا دهستان‌ها و روستاها در حقیقت بزرگ ترین ادغام تشکیلاتی دولت پس از انقلاب اسلامی است.
اهمیت این اقدام هنگامی بیشتر نمایان می‌ شود که هر یک از این دو وزارتخانه به نوعی مسئولیت قسمتی از تامین غذا را در کشور برعهده ‌داشتند، لذا هرگونه تنش در ایجاد وزارتخانه جدیدی آن هم با دیدگاه‌های متفاوتی که بین نیروهای انسانی دو وزارتخانه وجود داشت، می‌توانست مشکل ایجاد کند.
از این رو حضور فردی با کارنامه روشن، انقلابی و توانمندی درعرصه مدیریت کشور برای ایجاد وزارت جهاد کشاورزی امری اجتناب ناپذیر بود و حجتی با داشتن این ویژگی‌ها از طرف دولت به مجلس معرفی و با رای نمایندگان این مسئولیت مهم راعهده‌دار شد.
با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کردند، در مراحل اجرای ادغام، این وزارتخانه بزرگ با چالش مواجه شود و امور تولید به رکورد بکشد، مدیریت بسیار مناسب حجتی و استفاده از توان بالقوه هر دو وزارتخانه قبل، نه تنها مشکلی پیش نیامد بلکه سبب شد الگویی نو برای ساماندهی تشکیلات کشور شناخته شود.
در دوران پنجساله تصدی وی در دولت های اول و دوم اصلاحات بر وزارت جهاد کشاورزی که با انسجام و همکاری نیرو‌های متعهد، متدین و متخصص همراه بود، بخش کشاورزی از رونق چشمگیری برخوردار شد. تولید اکثر محصولات اساسی به رکورد بی ‌سابقه ای رسید و خودکفایی گندم در تاریخ کشور به‌عنوان افتخاری بزرگ برای مدیریت کلان کشور به ثبت رسید.
به ‌لحاظ ساختاری نیز بخش کشاورزی در این دوران در مجموعه مدیریت نظام ارتقای قابل توجهی یافت. امروز اکثر کارشناسان این دوران را زمان طلایی بخش کشاورزی ارزیابی می‌کنند و روحانی به همین دلیل حجتی را برای وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم معرفی کرد.
رییس جمهوری 21 مرداد در دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: حجتی که ابتدا برای پذیرش پست مقاومت می ‌کرد، یکی از افراد فعال در این زمینه را به عنوان جایگزین معرفی کرد، پس از مشورت‌های زیاد با گروه‌های متخصص و افرادی که در این زمینه فعال بودند به این نتیجه رسیدند وی مسئولیت را بپذیرد و ما هم به همین نظر رسیدیم و ایشان هم زمانی که شرایط را چنین دید مسئولیت را پذیرفت.
روحانی خاطرنشان کرد: از میزان واردات در سال جاری (92) نگران شده ام. اینکه ما نزدیک 7،5 میلیون تن گندم وارد می ‌کنیم، نشان می‌دهد نیاز به یک تحول جدی در بخش کشاورزی داریم که ان شاءالله با کمک فعالان این بخش و همچنین سیاست‌های دولت چه در زمینه تولید و چه در زمینه واردات محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد.
حجت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول، احمد جباری نماینده مردم بندر لنگه، بستک و پارسیان و رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر به عنوان موافق و سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز، مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود وعلی نعمت چاردولی نماینده مردم ملایر هم به عنوان مخالف وزیر سخنرانی کردند.
موافقان بر این عقیده بودند در برنامه‌های ارائه شده ‌حجتی رشد ضریب خودکفایی در محصولات اساسی از طریق افزایش بهره‌ وری عوامل، منابع تولید، استفاده از فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید توسعه دیده می‌شود و مخالفان نیز بر انتخاب وی در این وزارتخانه و تبدیل آن به باشگاهی سنتی و ناهمخوانی محورهای ارایه شده با شرایط کنونی تاکید داشتند.
حجتی روز رای اعتماد در صحن مجلس در دفاع از برنامه پیشنهادی خود با بیان اینکه بحث منابع پایه و حفاظت از آن چالش مهم بخش کشاورزی است، گفت: حفاظت از منابع پایه که عمدتا آب و خاک هستند و چگونگی پرداختن به این مساله از جنگل، پوشش گیاهی و بهره‌ برداری از آب و ذخایر زیرزمینی از چالش‌هایی است که باید برای حل آن اقدام کرد.
وی با اشاره به اهمیت بالای امنیت غذایی ادامه داد: این موضوع چنان اهمیتی دارد که توجه به آن و افزایش ضریب خودکفایی در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته و با عنوان کالای عمومی تعریف شده است. تامین آن از وظایف دولت‌هاست و با حمایت از بخش کشاورزی این آرمان ملی محقق می‌شود.
حجتی ادامه داد: یکی از مشکلات بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری است، نقشی که در بهره‌وری و عوامل تولید می‌تواند پررنگ باشد.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز در کشور با بحران مواجهیم، گفت: با همین مقدار آبی که داریم، باید در بخش کشاورزی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم.
وی ادامه داد: سرمایه ‌گذاری نقش تعیین‌ کننده‌ای در بهره ‌وری عوامل تولید دارد و عامل اثرگذاری در رشد، استمرار تولید، تقویت و پایداری آن است.
در نهایت محمود حجتی با 177 رای موافق، 81 رای مخالف و 26 رای ممتنع از مجموع 284 نماینده توانست به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد.
پس از آن حجتی چندین بار در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و حتی جلسه غیرعلنی حضور یافت و به شبهات و ابهامات نمایندگان درباره مسایل مختلف پاسخ گفت.
از آن جمله می توان توضیح درباره واقعیات کشاورزی کشور، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اقتصاد مقاومتی در صحن مجلس، چندین بار حضور در کمیسیون کشاورزی برای پاسخ به پرسش هایی از جمله اقدامات دولت برای سند دار کردن اراضی ملی، احداث هشت سد در استان آذربایجان شرقی، بحران آب، تعیین تکلیف 10 هزار ناظر کشت گندم، نحوه استفاده بهینه از آب، واردات بی رویه شکر و عدم حمایت از تولیدات داخلی، مبتلا شدن ماهی های قزل آلا به نوعی بیماری، تصرف غیرقانونی اراضی مردم توسط بنیاد مستضعفان و با مجوز وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت تنظیم بازار محصولات کشاورزی، پرورش درخت های دست کاشت و برداشت آنها در استان گیلان، تغییر مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان و جذب خط اعتباری برای سرمایه گذاری در استان ها اشاره کرد.
وی همچنین حتی در کمیسیون های غیرتخصصی مانند عمران درباره علت واگذاری زمین هایی که در حریم حوزه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارند به این وزارتخانه و کمیسیون اقتصادی درباره استمهال بازپرداخت بدهی کشاورزان به بانک ها حضور یافت و به شبهات نمایندگان پاسخ گفت.
حجتی برای بار اول در پاسخ به پرسش مشترک سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در صحن مجلس دهم حضور یافت و با پاسخ های خود در نهایت نمایندگان را درباره موضوع کوتاهی این وزارتخانه در تأمین و تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک و همچنین چرایی افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، کود و سم با 130 رأی موافق، 88 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر قانع کرد.
حجتی بار دیگر به پرسش مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود پاسخ داد که نمایندگان با 92 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های وی قانع شدند.
پرسش لاهوتی درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات و قاچاق همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی بود.
حجتی به پرسش نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز پاسخ داد که درباره خرید ساختمان برای وزارت جهاد کشاورزی بود.
وزیر جهادکشاورزی همچنین برای چندمین بار در مجلس دهم به صحن آمد و پرسش سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم دشتی و تنگستان با موضوع عمل نکردن سازمان تعاون روستایی به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه پاسخ داد که قانع کننده اعلام شد.
حجتی مهرماه 95 نیز در صحن حاضر شد و به پرسش مشترک نادرقاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران درباره اینکه چرا همزمان با تولید شکر در داخل اجازه واردات آن را می‌دهید و تولید ملی را فلج می‌کنید. پشت پرده نوسانات قیمت چه کسانی هستند؟ پاسخ داد که از 239 نماینده 143 نماینده به پرسش رای موافق، 59 نماینده مخالف و 8 نماینده رای ممتنع دادند. به این ترتیب نخستین کارت زرد مجلس دهم را دریافت کرد.
حجتی در مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی آمار دولت های نهم و دهم در بخش کشاورزی و در جلسات فوق العاده هیات رییسه مجلس و کمیسیون اصل 90 از جمله درباره پدیده زمین خواری حضور یافت.

**حضور دوباره حجتی در دولت دوازدهم
این بار حجتی علیرغم عدم تمایل خود برای تصدی دو باره پست وزارت جهادکشاورزی توسط رییس دولت دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد.
روحانی در حمایت از وزرای خود در مجلس گفت: آقای حجتی در دولت یازدهم نیز این مسئولیت را بر عهده داشت و در این دولت نیز مسئولیت را پذیرفته است. وی به حق وزیری شایسته و فردی است که به کار خود تسلط دارد. وزارت کشاورزی را خوب می شناسد، با مساله زراعت، باغبانی، دامداری و بخش های مختلفی که در این حوزه وجود دارد، خوب آشنا است و در چهار سال تحولات بسیار خوبی در این وزارتخانه به وجود آورده و از سال 92 نیز سکاندار وزارتخانه بوده است.
روحانی افزود: همه می دانیم حجتی پس از سال ها دوباره ما را در گندم به خودکفایی رساند در شکر تحولات بسیار زیادی را به وجود آورد، در خصوص دانه های روغنی نیز حرکت بسیار خوبی آغاز شد، اقدامات بسیاری در پرورش ماهی در قفس و مزارع مدرن انجام داد. همچنین در زمینه صرفه جویی در آب و بهره وری اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت که این راه را باید ادامه دهیم.
رییس جمهوی تصریح کرد: امروز بزرگ ترین وظیفه وزیر کشاورزی این است که محصولات در این حوزه را به مرز خودکفایی و امنیت ببرد و مصرف آب را کم کند. همچنین مسأله کود و سموم شیمیایی مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که کنترل و بهینه مصرف کردن آن ها جزء مسائل بسیار مهم است. در اقتصاد کشاورزی نیز باید سرمایه گذاری های پایداری انجام داد.
وی ادامه داد: در این بخش، مسأله آبخیزداری و کمک به مدیریت بهتر منابع آب کشور مهم است و تولید محصولات با ارزش اقتصادی بیشتر با آب کمتر تخصص حجتی است؛ همچنین باید تحقیقات را پیش برد، یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کرد و از کشت فراسرزمینی که در زمان حاضر در وزارتخانه جهاد کشاورزی آغاز شده، حمایت کنیم.
در موافقت با حجتی، فریدون احمدی، شهباز حسن پور بیگلری و جلال محمود زاده سخنرانی کردند و در مخالفت نیز صدیف بدری، مهرداد بائوج لاهوتی، احسن علوی و محمد حسینی مطالب خود را عنوان کردند.
حجتی همچنین برنامه های خود را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازهم به شرح زیر اعلام کرد:
در چارچوب اسناد بالادستی بویژه محورهای ششم و هفتم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، محور دوم سیاست کلی کشاورزی و ماده 31 قانون ششم برنامه توسعه اهداف و راهبردها حسب مورد اتخاذ و ارائه می شود.
عملیاتی شدن این برنامه ها مستلزم طراحی و پیاده‌سازی چهار برنامه اجرایی، تداوم اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شامل برنامه اجرایی تولید محصولات و نهاده های راهبردی، برنامه اجرایی توسعه زنجیره‌ها و مدیریت کلان بازار و توسعه تشکل‌ها، برنامه اجرایی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عملیات آبخیزداری، برنامه‌ اجرایی توسعه زیرساخت‌ها، پشتیبانی و انتقال دانش نوین، تداوم اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی است.
وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال به منظور عملیاتی شدن پروژه‌ها و برنامه اجرایی ارائه شده، نسبت به تعیین اهداف کمی و کیفی و الزامات مورد نیاز آنها به شرح زیر برنامه‌ریزی و برای یکایک این پروژه‌ها برنامه عملیاتی در سطوح ملی و استانی تنظیم و اقدام لازم را معمول داشته است.
بدیهی است این اقدامات توسط مجریان و معاونت‌ها و سازمان‌های مرتبط استانی حسب مورد با اتکا به پشتیبانی سازمان‌های آموزش، تحقیقات و ترویج، دامپزشکی، حفظ نباتات، تعاون روستایی، صندوق بیمه، بانک کشاورزی و صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی به مرحله اجرا گذاشته شده است.
طرح های تعریف شده در برنامه حجتی برای دولت دوازدهم شامل طرح‌های گندم، دانه‌های روغنی، برنج، چغندر قند و نیشکر، حبوبات، پنبه، نهاده بذر و نهال است.
ایجاد و توسعه‌ سامانه‌های نوین آبیاری (اصلی) و فرعی، شبکه‌های زهکشی، افزایش تولید زیتون، توسعه، تولید و فرآوری گیاهان دارویی و توسعه باغ ها در اراضی شیبدار نیز در این برنامه به چشم می خورد.
ساماندهی تولید گوشت قرمز و شیر، مرغ و تخم‌مرغ، افزایش نوغانداری، پرورش ماهی در قفس، توجه به زنجیره‌های عرضه و مدیریت بازار و تامین عرضه محصولات راهبردی از محورهای برنامه حجتی در دولت دوازدهم است.
از دیگر بندهای برنامه می توان به حمایت از توسعه صادرات، آبخیزداری، زراعت چوب، نظام بهره‌برداری، ایجاد سامانه نوین انتقال و ترویج دانش نوین به بهره‌برداران، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد.
روحانی پس از سخنان موافقان و مخالفان و حجتی، گفت: نسبت به وزارت جهاد کشاورزی آقای حجتی واقعا کار بزرگی انجام داد. آمار و ارقام را ملاحظه می کنید، اگر وزارت کشاورزی ما سال 94 نبود، ممکن بود رشد منفی شود و آن بخشی که آورده شد در رشد ما را نجات داد، این صنعت بالغ بر پنج درصد رشد داشت.
رییس جمهوری افزود: حجتی نگذاشت رشد ما در کشاورزی منفی شود، بنابراین کار بزرگی را نیاز داریم، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو همه توانشان را امروز باید برای آب بگذارند، درست است امنیت غذایی و محیط زیست برای ما مهم بوده و بنده این را درک می کنم، البته با صرفه جویی کامل در آب و با کمترین کود و سم مضر مردم باید بتوانند از میوه و محصولات کشاورزی به خوبی و به راحتی استفاده کنند.
وی ادامه داد: آقای حجتی یکی از وزرایی است که در کار خود کاملا متخصص بوده و شما ممکن است بگویید رشته ایشان چیست؟ رشته هر چه که هست، ایشان و بزرگترین متخصص کشاورزی ایران با مدرک پی اچ دی را کنار هم بیاورید، حجتی حتما جلو هستند و بنده در این موضوع شک ندارم، زیرا کشاورزی را خوب می شناسد.
رییس جمهوری ادامه داد: حجتی سال های سال در حوزه کشاورزی کار کرده و محصول کارش معلوم است، حال با تلاش وی تنش بازارمان کمتر از گذشته شده، البته مشکلاتی در این زمینه داشتیم، بنابراین ایشان فردی است که مهارت و تجربه کافی دارد.
وی افزود: حجتی وزیری است که مورد اعتماد همه بوده و همه جناح ها وی را قبول دارند، زیرا یک متخصص بوده و اینجا شهادت می دهم، البته همه وزرای ما اینگونه هستند و یکی از پاک ترین ها حجتی بوده و هست، حتی موضوعاتی را از بنده اجازه می گرفت که دچار تعجب می شدم و می گفت در فلان جا فلان کار شده و شما به عنوان رییس جمهور اجازه شرعی بدهید که این کار را انجام بدهم.
روحانی با بیان اینکه حجتی یک وزیر پاکدست، مخلص و انقلابی است، تصریح کرد: وی به بنده گفت من قبل از انقلاب در اصفهان پای منبر شما می آمدم و ما در مسجد حکیم در سال 55 و 56 منبر می رفتیم، ایشان آن مقطع دانشجو بودند و به هر حال یک جوانی که از قبل از انقلاب در انقلاب فعال و سپس مرتب در مسیر حرکت به سمت منافع ملی بوده است، باید از ایشان قدردانی کنیم.
محمود حجتی با 164 رای موافق، 94 رای مخالف، 23 رای ممتنع و 7 رای باطله برای وزارت جهاد کشاورزی رای اعتماد گرفت.
پس از کمتر از هفت ماه از شروع دولت دوازدهم علی وقف چی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس دهم از تهیه طرح استیضاح محمود حجتی در 42 بند خبر داد و دو روز بعد حسین مقصودی نماینده سبزوار اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر جهاد به امضای بیش از 100 نماینده مجلس رسیده است.
در نهایت چهارشنبه گذشته هیات رییسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی را اعلام وصول کرد و قرار است روز سه شنبه جلسه استیضاح سه وزیر جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی همزمان برگزار شود.
به نظر می رسد نمایندگان مجلس بر این امر واقف هستند که حجتی وزارتخانه ای که به خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک رسیده بودبه دولتی تحویل داد که ایران را به بزرگترین وارد کننده گندم دنیا تبدیل کرد و دوباره این وزارتخانه از هم پاشیده را تحویل گرفت و در گندم، ایران را خودکفا کرد. چنین وزیری شایسته نمره قبولی است تا بتواند در مسیر توسعه امنیت غذایی کشور گام های بلندتری بردارد.