سخنگوی دولت با اعلام اینکه شاخص اشتغال در کشور بالا رفته، گفت: در مقایسه دوازده ماهه سال ٩٦ با مدت مشابه سال ٩٥، ٧٩٠ هزار نفر شاغل شدند.

کنایه های تند نوبخت به احمدی نژاد و نقش او در حوادث سال 88: رفع حصر نزدیک است /همین حصر، تاوان کار چه کسی است؟ /ریال را به دلار تبدیل نکنید/تهدیدات ترامپ توخالی است /غیراخلاقیست که با انتشار عکس آبروی افراد را بریزیم /نباید مدیران را با برچسب زدن کنار گذا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین/ محمدباقر نوبخت در نشست امروز خود با خبرنگاران با اشاره به خصومت های رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای منطقه با ایران گفت: صندوق بین المللی پول ایران را با 40 شاخص ارزیابی می کند و همه شاخص هایش مثبت است.

 

وی با اشاره به بی ثابتی ترامپ در تصمیم گیری ها افزود: تهدیدهایی که به کشور وارد می شود توخالی است اما ما نمی توانیم بایستیم تا در 22 اردیبهشت حرفی زده شود و بعد تازه بگوییم برویم برنامه ریزی کنیم. خیر، برنامه ریزی ها شده است. ما نباید دغدغه ای را به جامعه منتقل کنیم.

 

معاون رئیس جمهور یادآور شد: ما فزونی ارز در کشور داریم اما اگر بنا باشد هر کس در جیبش ریال است احساس ناامنی کند و بخواهد ریالش را تبدیل به ارز خارجی مثل دلار کند این فزونی ارز در کشور از بین می رود. مخصوصا اینکه برخی بخواهند سرمایه خود را خارج کنند و در کشورهای همسایه آپارتمان و خودرو بخرند.

 

وی ادامه داد: شاید در یک پس کوچه ای معامله ای صورت بگیرد اما این مبنای قیمت ارز نیست. قیمت دلار 4200 است و طبق آن ال سی در نظام بانکی باز می شود. هرچه خارج این باشد قاچاق است. همه کالاهایی که باید وارد شود و ثبت سفارش صورت بگیرد دلار 4200 تخصیص پیدا می کند. البته برخی اقلام طبق قانون باید با ارز مبادله ای وارد شوند که حدود 7 میلیارد دلار می شود، درباره این اقلام، برای جبران فاصله 3800 تومان تا 4200 تومان جمعا فاصله 3 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: فرض کنیم تهدید اتفاق بیفتد. از تجارب گذشته 40 ساله، در مدیریت منابع استفاده می کنیم چون ایران کشوری نیست که برای اولین بار با تحریم اقتصادی مواجه شود.

وی افزود: اهداف ما در سال 1396 دو هدف برجسته بود در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف شده بود که باید روی تولید اشتغال متمرکز شویم. رشد اقتصادی در 9 ماه سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال 95 با نفت 4.4 درصد و بدون نفت 4.7 درصد بود. در 9 ماه سال 96 ، از 836 هزار نفری که وارد بازار کار شدند و دنبال شغل بودند، 819 هزار نفر مشغول کار و 17 هزار نفر نیز به جمعیت بیکار اضافه شدند. نرخ بیکاری هم کاهش پیدا کرد.

 

اهم پاسخ های نوبخت به سوالات خبرنگاران را در ادامه بخوانید:

*امروز با توجه به شرایط باید کنار هم باشیم و دولت از رفع حصر حمایت می‌کند، موضع آقای رئیس‌جمهور را می‌بینم و ای کاش بخشی از جامعه تلاش‌های دولت در این زمینه را می‌دانست. اینکه ما با رفع حصر شاهد برخورداری کشور از فرزندانش باشیم، نزدیک است.

 

* آنقدر مسائل کشور در این جغرافیای جهانی آنقدر سخت است که برای برون رفت باید از ظرفیت بزرگ و سرمایه درخور استفاده کنیم. در داخل بخشی از ظرفیت مربوط به منابع انسانی است که اگر براساس نوع نگرش سیاسی تقسیم بندی شود، قطعا از بخشی از ظرفیت ها استفاده نخواهد شد.

 

*ما نمی توانیم برای منابع انسانی خود فقط از گرایش سیاسی اصلاح طلبان یا اصولگرایان استفاده کنیم. بخشی از ظرفیت های انسانی کشور هم در خارج از کشور هستند. در این اوضاع ما به بعضی مدیران مان در خارج نیازمندیم. همه مدیران سرمایه های کشور هستند و نباید با برچسب زنی آنها را کنار بگذاریم. باید با مراقبت جلوی نفوذ گرفته شود اما این طور هم نیست که هر کس از خارج به کشور برگشت، او نفوذی است.

*{literal}{{/literal}موضوع کاوه مدنی و مدیران دوتابعیتی به کجا رسیده است{literal}}{/literal}: برای این بحث وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی این افراد بوده تا جایگزینی‌ها در این زمینه انجام شود و ما تقریبا مدیر دو تابعیتی دیگر نداشتیم. البته بازهم وزارت اطلاعات موظف به پیگیری این موضوع است و سیاست دولت این است که از مدیران دو تابعیتی استفاده نکند.

* قطعا این کار غیراخلاقی است که ما احترام و آبروی افراد را بریزیم و اسرار دیگران را افشا کنیم. اینکه کسی در خارج از کشور عکسی گرفته و حالا بیایم و آن را نشان بدهیم نادرست است و دولت هم باید از سرمایه‌های علمی ما حمایت کند.

* {literal}{{/literal}وقت ملاقات ندادن رئیس جمهور به کمیته رفع حصر مجلس{literal}}{/literal}: این موضوع را نماینده ای در جلسه دیروز سه قوه به آقای رئیس جمهور منتقل کرد و آقای رئیس جمهور اظهار بی اطلاعی کرد که با اینها جلسه نداشته باشد. همه مساعی را درباره آرامش جامعه داریم. پیمان هایی در منطقه علیه ایران دارد شکل می گیرد، با پیمان عربستان و اسرائیل و آشکار شدن منویات دولت آمریکا ضرورت دارد که همه ما کنار هم باشیم. 

*دولت از رفع حصر حمایت می کند و برای اجرا شدنش از هیچ چیزی دریغ نمی کند. اینکه با رفع حصر شاهد برخوداری کشور از فرزندان انقلابی اش باشیم انشاءالله نزدیک است.

* موضع دولت درباره استفاده از پیام رسان ها روشن است. ما به دسترسی آزاد به اطلاعات اعتقاد داریم. اینکه رقابتی وجود داشته باشد به ویژه پیام رسان های داخلی تقویت شود به این دلیل است که علاقه دارد انحصار نباشد اما از آن طرف موافق نیست که از طریق فیلترینگ استفاده از پیام رسان ها محدود شود.

*وقتی آمریکا به عنوان صاحب دلار اعلام می کند اجازه استفاده ایران از دلار را نمی دهد بنابراین از آنجا که یورو ارز جهان شمول است می توان از آن استفاده کرد و کارها را پیش برد، اراده نظام همین است.

{literal}{{/literal}در پاسخ به این سئوال که حاجی دلیگانی نماینده مجلس، جلسه سه قوه را نمایشی توصیف کرده و ضمن تشکیک و غیرواقعی خواندن برخی آمار رئیس جمهور همچون ایجاد 790 هزار شغل، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی و عملیاتی بودن آن، وضعیت تراز واردات و صادرات، وجود 200 هزار شغل در فضای مجازی، گفته هدف جلسه سست کردن نمایندگان از طرح سئوال از رئیس جمهور بود و تحلیل رئیس جمهور هم از حوادث دی ماه درست نبود که اعتراضات با چراغ سبز برخی شخصیت ها اتفاق افتاده پاسخ شما چیست؟{literal}}{/literal}: نظر شخصی خودشان را بیان کردند. هر کسی آزاد است هر حرفی بزند، اما رأی، رأی مجلس است. باید قبول کرد که گروهی منتقد سیاست های دولت در مجلس هستند. اگر لازم است اطلاعات را در اختیار ایشان و رسانه ها قرار می دهیم.

*{literal}{{/literal}درباره نامه محمود احمدی نژاد که نوشته «سیل خواهد آمد و شما را سیل خواهد برد»{literal}}{/literal}: بعضی صحبت ها در سطحی است که نیازی به موضع گیری ندارد، همین حصری که صحبت شد، تاوان کار چه کسی است؟ بیشتر از این ورود نکنم، ما برای او چه سرمایه های مالی و انسانی در کشور از دست دادیم. حتی داخل خودمان هم انتقاد می کنیم چرا حصر رفع نمی شود، همه در یک شرایطی است که او در وقوع آن شرایط نقش داشت.