پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

آمریکا با هدف یکپارچه‌کردن جبهه متحدان عرب خود برای مقابله با ایران به مقامات سعودی گفت که باید نزاع با قطر و محاصره این کشور را پایان یابد.

 
 

آمریکا خطاب به عربستان: محاصره قطر را تمامش کنید

به گزارش مثلث آنلاین و به نقل از  نیویورک‌تایمز، در شرایطی که عربستان به فکر حفر خندقی در طول مرزهای خود با قطر و دفن پسماندهای هسته‌ای در این منطقه است، مایک‌پامپئو وزیر خارجه آمریکا شب گذشته وارد ریاض شد در حالی که یک پیام ساده داشت: «دیگر بس است».

نیویورک‌‌تایمز به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا نوشت که واشنگتن از اختلافات در شورای همکاری خلیج [فارس] رضایت ندارد و پامپئو در دیدار با عادل الجبیر همتای سعودی خود گفته است که این اختلافات [با قطر] باید پایان بپذیرد.

عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی و 4 کشور عربی دیگر از ژوئن سال گذشته قطر را در محاصره قرار داده و این کشور را به حمایت مالی از تروریسم، نزدیکی به ایران و میزبانی از نارضیان سیاسی دیگر کشورها متهم کردند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز تلاش‌های زیادی برای میانجی‌گری در این موضوع انجام داده بود اما به موفقیتی دست نیافت. البته طی این مدت نیز قطر با استفاده از میلیون‌ها دلار به دنبال کسب حمایت سیاسی در واشنگتن بود تا جایی که نهایتا امیر این کشور ماه گذشته توانست در کاخ سفید با ترامپ دیداری داشته باشد.

هم‌اکنون نیز که پامپئو جایگزین تیلرسون شده است، در اولین دیدار خود با همتای سعودی‌اش، محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و ملک سلمان پادشاه این کشور همان پیام را به همراه خود دارد: [محاصره قطر را] متوقف کنید.

از دید واشنگتن مسائل مهمی همچون مقابله با ایران، برقراری ثبات در عراق، شکست آخرین بقایای داعش و متوقف کردن "جنگ داخلی فاجعه‌بار در یمن" اولویت‌های مهمی هستند که بدون یک واکنش [جبهه] متحد و محکم از سوی دولت‌های عربی نمی‌توان به صورت کامل به آن‌ها رسیدگی کرد.