پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که برخی اصلاح‌طلبان القا می‌کنند اصولگرایان دچار چند‌دستگی بزرگی شده‌اند اما گویا تحرکات و اتفاقات مهمی‌ در جناح اصولگرا رخ داده است.  خبرنگار مثلث مطلع شده است که سید‌ابراهیم رئیسی جلساتی را در تهران برای وحدت اصولگرایان برگزار کرده است. بنابر این گزارش، در این جلسات که با محوریت مجلس و وحدت اصولگرایان برگزار شده است برخی شخصیت‌های اصولگرا از جمله محمد‌باقر قالیباف سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، محسن رضایی، محمدباقر ذوالقدر و برخی دیگر  حضور پیدا کرده‌اند. سید‌ابراهیم رئیسی، نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود که با رای قابل‌توجهی به رتبه دوم انتخابات دست یافت.

سید‌ابراهیم رئیسی در انتخابات از منتقدان حسن روحانی بود و توانست با گفتمانی که مطرح کرده بود اقدام به جذب سرمایه اجتماعی قابل‌توجهی کند. حالا باید از این سرمایه اجتماعی استفاده کرد. ‍‌ پیش از این اما برخی خبرها هم منتشر شده بود که حکایت از برخی نظرها برای حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران داشت.  اولین فردی که این مساله را مطرح کرد، ناظمی‌اردکانی بود. او گفته بود: «آقای رئیسی، به جهت ظرفیت‌هایی که داشت در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد اجماع جریان‌های ارزشی، اصولگرا و انقلابی قرار گرفت و از طرفی منهای تخریب‌های شخصیتی که از سوی رقیب وی صورت گرفت، باعث شد تا نام و چهره او به‌عنوان یک شخصیت سیاسی - اجتماعی و فراگیر مطرح شود و مقبولیت او در طیف وسیعی از جامعه رقم بخورد. این ظرفیت ساخته‌شده می‌تواند در انتخابات 1398 آزاد شده و بسته به مقتضیات فضای سیاسی و رقابتی عامل همگرایی قرار گیرد.» پس از او میرتاج الدینی، دیگر عضو جمنا نیز گفته بود: «آقای رئیسی یک شخصیت محبوب و مقبول در میان جریان نیروهای انقلاب و اصولگرا است و همان نکته‌ای که گفته شد اجماع درباره او خیلی راحت صورت گرفت. تقریبا همه طیف‌های نیروهای انقلاب و جریان اصولگرایی روی حمایت از او در انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق کردند و رای 16 میلیونی هم که به دست آمد، کم نبود. همواره آقای رئیسی را یک شخصیت مقبول و اخلاقی و موثر در حوزه سیاسی می‌شناسیم. تاثیرگذاری در مسائل سیاسی همیشه این‌طور نیست که فردی خودش بیاید، محور یک تشکیلات باشد یا کارهای سیاسی و تشکیلاتی را به دست بگیرد و مدیریت کند. البته حضور پدرانه و معنوی یک فرد مقبول در جامعه موثر است، آقای رئیسی می‌تواند این نقش را ایفا کند یعنی نقش معنوی و نقش هدایت‌های کلان را در مسائل سیاسی انجام دهد.» این مساله البته با واکنش یک سایت اصلاح‌طلب هم مواجه شده بود. سایت نامه در این مورد در مطلبی نوشته بود: «آینده سیاسی رقیب مشهدی روحانی فقط در انتخابات 1400 خلاصه نشده است، این روزها نام رئیسی پیوندی جالب‌تر با یک انتخابات دیگر خورده است؛ انتخابات مجلس 98. اما رئیسی برای ماندگاری در سیاست چه در قامت کاندیدای انتخابات مجلس 98 یا ریاست‌جمهوری 1400 یا قرار‌گرفتن در جمع لیدرهای اصولگرا نیازمند فراهم‌سازی برخی زمینه‌هاست. همراه‌کردن طیف‌های مختلف اصولگرایی به تنهایی کمکی به او نخواهد کرد، او نیازمند فضایی در افکارعمومی است که نگاه‌ها را از سمت دولت روحانی به سمت او بچرخاند، یک فضا علیه روحانی.» در واکنشی دیگر به این ماجرا رئوفیان، از چهره‌های اصولگرا گفته بود: «رئیسی قطعا با نگاه به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 برای انتخابات مجلس یازدهم لیست می‌بندد تا زمینه جذب آرای بیشتر به منظور حضورشان در انتخابات 1400 فراهم شود.»

رئوفیان با اظهار اینکه «وجود لیست‌های متعدد در انتخابات مجلس باعث نشاط انتخاباتی می‌شود و نشاط انتخاباتی یک ضرورت است»، تاکید کرد: «قطعا رئیسی به عرصه انتخابات مجلس ورود خواهد کرد؛ البته نه به‌عنوان نامزد چون ایشان به احتمال زیاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بار دیگر کاندیدا خواهد شد.» این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه «با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده دیگر شرایط‌شان مانند سال 94 نخواهد بود رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نفسگیر است»، اظهار کرد: «در انتخابات مجلس یازدهم اصولگرایان به لیست واحد نخواهند رسید و این‌طور نمی‌شود که اگر آقای رئیسی لیست دهد لیست او فهرست نهایی اصولگرایان شود. ولی ایشان می‌تواند کرسی‌های متعددی از پارلمان را برای افرادی که در لیست مورد حمایتش قرار می‌گیرد اختصاص دهد.» رئوفیان در همین حال یادآور شد: «من به‌عنوان یک فعال سیاسی از ورود آقای رئیسی به عرصه انتخابات مجلس استقبال می‌کنم، منتها ایشان باید با قاعده درست وارد عرصه رقابت‌ها شود و برخی اشتباهات را که در انتخابات ریاست‌جمهوری کرد و باعث ریزش آرایش شد تکرار نکند. مثلا ایشان فکر می‌کرد اگر در کنار تتلو قرار گیرد، می‌تواند آرای خاکستری را به میدان بیاورد که این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات ایشان بود.» عضو جبهه پیروان خط‌امام و رهبری اضافه کرد: «آقای رئیسی باید با آسیب‌شناسی از انتخابات ریاست‌جمهوری برای انتخابات مجلس آینده برنامه‌ریزی و به دور از تخریب رقبای خودش وارد عرصه رقابت‌ها شود.» رئوفیان هدف رئیسی از ارائه لیست برای انتخابات مجلس 98 را تقویت زمینه‌های پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ارزیابی کرد و گفت: «رئیسی قطعا با نگاه به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 برای انتخابات مجلس یازدهم لیست می‌بندد تا زمینه جذب آرای بیشتر به منظور حضورشان در انتخابات 1400 فراهم شود.»

گفتنی است این جلسات را چند ماهی هست که آقای رئیسی تشکیل داده و در برخی جلسات آن محمدباقر قالیباف هم شرکت کرده است. حضور قالیباف در این جلسات نشان می‌دهدکه او وحدت اصول‌گرایان را مهم‌تر از برخی مسائل رخ داده در انتخابات 96 می‌داند. ضمن اینکه به معنای وجود نظرات مختلف در عین وحدت می‌باشد. همچنین سعید جلیلی که از نظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد در برخی از این جلسات شرکت کرده است. از محسن رضایی، حداد عادل، ذوالقدر و رحیمیان به عنوان دیگر نفرات شرکت‌کننده در جلسات نام برده می‌شود. محور این جلسات ائتلاف در انتخابات سال 98 است.