تحول مهمی رخ داده اما اصلا اتفاق غیر منتظره ای قلمداد نمی شود. از مباحث چند هفته اخیر به راحتی می شد گمانه زنی کرد که تغییرات اساسی در تیم اقتصادی کابینه رخ خواهد داد . حالا هم تا اینجای کار تغییرات به همان شکلی بوده که رسانه ها عنوان می کردند .

تحلیل روز مثلث آنلاین/ سونامی تغییر کلید خورد ؛ سیف و نوبخت رفتند، طیب نیا باز می گردد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ علی گنجی :  سیف و نوبخت به عنوان دو چهره تصمیم ساز اصلی تیم اقتصادی از امروز دیگر سمتی در کابینه ندارند . سیف در جلسه هیات دولت برکنار شد و نوبخت اما می گوید خودش داوطلبانه از تمام مسئولیت هایش استعفا داده است.

در مورد تحولاتی که از صبح تا امروز رخ داده است می توان این نکات را مطرح کرد :

1-رفتن نوبخت و سیف نشان از آن دارد که رییس جمهور بالاخره پذیرفته است که گرایش و نگرش اقتصادی حاکم بر تفکرات این تیم یکی از دلایل بحران اقتصادی اخیر است .

2-مساله اساسی این است که تغییر افراد لزوما نمی تواند به معنای تغییر رویکردها هم باشد . به یک معنا اگر سیف و نوبخت جای خود  را به افرادی جدید بدهند که مثل آنها فکر و عمل کنند طبیعتا این تغییر فقط  نوعی تغییر دکوراسیون خواهد بود و محتوا و روح ماجرا تاثیری نخواهد داشت .

3-برخی می گویند باید به سیاست های دوران وزارت طیب نیا بازگردیم . حتی شنیده شده است که جلسات متعددی با او گذاشته شده است . سوال این است که آیا سیاست های طیب نیا متناسب با شرایط امروز اقتصاد ایران خواهد بود ؟ ذکر این نکته ضروری است که هرگز نمی توان شرایط امروز را با زمانی که طیب نیا وزیر اقتصاد بود همسان دانست.

4- اگر چه رفتن نوبخت و سیف خبر بسیار مهمی است و خروجی رسانه ها را تحت تاثیر خود قرار داده  اما مساله این است که بحران اخیر فقط به دلیل عملکرد این تصمیم سازان نبوده است . مجریانی که اکنون در برخی وزارتخانه های مرتبط اقتصادی قرار دارند دقیقا پاشنه آؤیل این روزهای دولت هستند . آیا روحانی حاضر به تغییر این بخش هم خواهد بود؟