آیا تهران قطعا پیشنهاد  ترامپ را  رد کرده است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
سخنان دیروز ترامپ در رابطه با مذاکره بدون پیش شرط با مقامات ایران باعث شده است گمانه زنی های بسیاری در این مورد شکل گیرد.
به گزارش مثلث آنلاین به نقل از نامه نیوز: سخنان دیروز ترامپ بروندادی از تحولاتی است که میان ایران و امریکا در روزهای اخیر افتاده است. اولین گام در این مسیر از سوی اروپایی ها اتفاق افتاده است. اروپایی ها هر چند پیش از خروج امریکا از برجام تلاش کردند مانع این اقدام شوند، اما ترامپ بالاخره تهدید خود را در ماه می امسال عملی کرد و از برجام خارج شد. از این رو اروپایی و مخصوصا فرانسه، در جهت جلوگیری از افزایش تنشهای بین ایران و امریکا، مسیر جدیدی را به دو طرف پیشنهاد دادند. این مسیر جدید، مذاکره مستقیم امریکا و ایران و حل مسائل دو طرف بود.
 این مسیر جدید باعث شد کانال عمان فعال شود و مقامات این کشور که در شکل گیری ارتباط بین دو طرف قبل از شکل گیری برجام نیز نقش موثری داشتند، به واسطه ای در این میان تبدیل شوند.
برخی خبرهای غیر رسمی در رسانه ها حکایت از این دارد که عمان در روزهای اخیر پیام های دو طرف را به یکدیگر مخابره کرده است. دقیقا یک ماه پیش بود که محمد جواد ظریف در سفر به عمان با همتای خود دیدار داشت. درباره این دیدار گفته شد وزیر خارجه در چارچوب مشورت های منظم دوجانبه با یوسف بن علوی همتای عمانی خود دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر کرده است. 
برخی رسانه های اروپایی و منطقه ای گفته اند در این دیدار بوده است که در راستای درخواست اروپایی ها، ایران شروطی برای شکل دادن مسیری برای مذاکره را به عمانی ها انتقال داده اند تا به امریکایی ها مخابره بشود. پس از ورود و درخواست اروپایی ها این روند به کانال عمانی ها رسیده و از این مسیر پیگیری می شود.
در حال حاضر رفت و آمدهای بسیاری شکل گرفته است که نشانه هایی از جدی شدن این موضوع است. پس از حضور ظریف در عمان، سفر وزیر خارجه عمان به واشنگتن مورد توجه واقع شد. گفته می شود سفر جمعه یوسف بن علوی به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای میانجیگری این کشور و کاهش تنش میان ایران و آمریکا صورت گرفته است.  
اما همزمان این خبر هم در رسانه مطرح شد  که بن علوی جمعه به تهران می آید. بر همین اساس بود که برخی می گفتند عمان بار دیگر کانال میانجیگری خود بین تهران و واشنگتن را فعال کرده و می‌کوشد اختلافات بین تهران و واشنگتن را حل کند.
نکته اما این است که عصر دیروز بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه سفر وزیر خارجه عمان به تهران را تکذیب کرد.
همزمان اما وزیر خارجه عمان در مصاحبه ای گفته است آمادگی دارد در کاراکتر میانجی ایفای نقش کند.

 

ظریف و پمپئو در سنگاپور؟

 

از سوی دیگر سنگاپور می توانست شاهد دیدار مهمی در روزهای آینده باشد. سفر ریف و پمپئو به سنگاپور همزمان شده است.
دیروز آمریکا احتمال هر دیداری در این کشور را رد کرده است.
همه این ها در حالی است که فرمانده کل سپاه در نامه ای امکان هرگرونه مذاکره را رد کرده است. حالا سوال این است که آیا با این سخنان امکان هر گونه مذاکره با ترامپ از بین رفته است؟