پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سوال ۸۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس اعلام وصول شد، اما این سوال با حاشیه‌‌ها و جنجال‌‌هایی طی یک سال گذشته همراه بوده است. رئیس مجلس هم در این زمینه گفت رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارد تا در یک جلسه علنی پارلمان برای پاسخ به سوال نمایندگان حضور یابد.

در تابستان سال گذشته (96) مؤسسات مالی و اعتباری با مشکلاتی روبه‌رو شدند و سپرده‌گذاران این مؤسسات به طور مداوم مقابل مجلس، بانک مرکزی و دیگر نهادها تجمع کرده، خواستار وصول مطالبات و استیفای حقوق‌شان از سوی دولت، مجلس و بانک مرکزی شدند. در این بین نمایندگان مجلس نیز خواستار پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری از سوی رئیس‌جمهور شدند. نمایندگان پس از بی‌اعتنایی دولت با این مساله با طرح سوال از رئیس‌جمهور، خواستار پاسخگویی وی به نمایندگان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات سپرده‌گذاران شدند. در این زمان طرح سوال از رئیس‌جمهور را با صد امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردند. ماجرای سوال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور به همین‌جا ختم نشد و این سوال پس از بررسی در کمیسیون‌ها، تقدیم هیات‌رئیسه پارلمان شد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سوال از رئیس‌جمهور پس از اینکه تقدیم هیات‌‌رئیسه مجلس شد، باید اعلام وصول شده و در دستورکار یکی از جلسات علنی پارلمان قرار گیرد. پس از اینکه طرح نمایندگان مجلس برای سوال از رئیس‌جمهور درباره مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری تقدیم هیات‌رئیسه پارلمان شد، تعدادی از نمایندگان مجلس طی جلسات و نشست‌هایی که با نمایندگان دولت داشتند، از طرح سوال منصرف شدند. پس از این رایزنی‌ها تعداد امضاها از 100 امضا به حدود 45 امضا رسید.

البته برخی نمایندگان سؤال‌کننده اعلام کردند علی لاریجانی، رئیس مجلس از طرح این سوال در هیات‌رئیسه و صحن پارلمان خودداری کرده و از آن ممانعت می‌کند. موضوعی که علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در یک جلسه علنی، آن را تأیید کرد. علی لاریجانی پس از واکنش نمایندگان سؤال‌کننده بارها در جلسات مختلف عنوان کرد «کسی مانع طرح سوال از رئیس‌جمهور نیست»، اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس و یکی از چهر‌ه‌های نزدیک به لاریجانی در گفت‌وگویی آب پاکی را روی دست همه ریخت و عنوان کرد: «آقای لاریجانی در حال حاضر معتقد است که با توجه به اینکه دولت گرفتار موضوعات مختلفی است، بهتر است موضوع طرح سوال از رئیس‌جمهور فعلاً معطل بماند.» در نهایت، بالاخره با وجود مشکلات متعدد در کشور، نمایندگان مجلس، حتی آنهایی هم که از وعده‌های رئیس‌جمهور برای حل مشکلات ارزی قانع شده و سوالات‌شان را پس گرفته بودند، دوباره سوال از رئیس‌جمهور را اما این بار با پنج محور در دستورکار قرار دادند. مشکلات ایجادشده در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی و همین‌طور رکود ایجاد شده در اقتصاد تا حدی به اوج خود رسید که دیگر چانه‌زنی‌ها برای انصراف نمایندگان مجلس از طرح سؤال‌شان از رئیس‌جمهور از سوی دولتی‌ها و نیز حتی تعلل هیات‌رئیسه در به تأخیر انداختن آن نیز راهگشا نشد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سوالی را با محورهای ناتوانی‌ دولت در کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، ضعف دولت در ایجاد اشتغال، رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، افزایش شتابان‌ نرخ ارز  و کاهش ارزش پولی کشور را با 100 امضا تدوین و تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردند. بالاخره سوال از آقای روحانی با حضور نمایندگانی از دولت و نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مقرر شد اگر تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهور، طبق ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس و ظرف یک هفته آینده، از 73 امضا کاهش پیدا نکند، آقای روحانی در یک جلسه علنی برای پاسخ به سوال نمایندگان حضور یابد. چهارشنبه  سوال 80 نماینده مجلس، طبق مواد 212 و 213  آیین‌نامه داخلی پارلمان از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام وصول شد و همان‌طور که لاریجانی گفته است، آقای روحانی باید ظرف یک ماه آینده در یکی از جلسات علنی پارلمان حضور یافته و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.