رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت نمی‌تواند بماند تا دست آدام اسمیت عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کند، گفت: بعد از حمایت از تیم ملی که حاضریم تشویق کنیم و سوت و کف بزنیم حالا وقت حمایت از پول ملی است.

نوبخت: اینجا عده‌ای گفتند دلار بدهید به آقازاده‌هایتان بخورند در ترکیه مردم دلار آتش می‌زنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست تخصصی تبیین الگوهای اقتصادی که در محل این سازمان برگزار شد با طرح این پرسش که دولت در جمهوری اسلامی چه نقشی در توسعه ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از نقاط اختلاف،‌ افتراق و حتی تشابه دولت‌ها این است که به عنوان عنصر تعیین کننده محسوب می‌شود.

نوبخت: در ترکیه مردم دلار آتش می‌زنند، اینجا عده‌ای گفتند دلار بدهید به آقازاده‌هایتان بخورند
وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران دولت مسئولیت سنگین و گسترده دارد، خاطرنشان کرد: این اختیار مبتنی بر قانون اساسی متناسب با آن داده شده، مالکیت در قانون اصل 44 را وقتی بررسی می‌کنیم عموم آن مربوط به دولت است و بعد تعاونی و اگر چیزی ماند بخش خصوصی.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این اختیار به معنای استفاده از آن در همه زمان‌ها نیست بلکه می‌تواند به اقتضای شرایط واسپاری کند.

وی با تاکید بر اینکه به اقتصاد دولت - بازار اعتقاد داریم، تصریح کرد: حتی دولت یازدهم با دولت دوازدهم در این زمینه و سهم آن متفاوت است،در دولت یازدهم با توجه به اینکه تعادل بیشتری وجود داشت و محیط کسب وکار آرام‌تر بود؛ خاطرم هست شهریور سال 92، حدود 34 مصوبه داشتیم که اختیار تمامی قوانین و مقرراتی که دولت ورود می‌کرد را به وزرا و استان‌ها تفویض و برخی نیز به عنوان قوانین به مجلس رفت.

نوبخت گفت: خاطرم هست که روز گذشته فردی می‌گفت دولت «از دیروز تا امروز 17 دستورالعمل داد و در کار ما دخالت می‌کند.» با این عرضه و تقاضا و تهدیدات بیرونی دولت خود را مسئول می‌داند و ورود می‌کند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: حتی لبو فروش هم خود را با قیمت ارز تنظیم می‌کند، سایه ارز روی همه چیز افتاده و تصمیم گرفته‌اند از همه ابزارها برای فروپاشی اقتصاد ما استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند بماند تا دست آدام اسمیت عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کند، گفت: دیدید که چگونه بازار ارز ترکیه با تهدیدات به هم ریخت، بعد از حمایت از تیم ملی که حاضریم تشویق کنیم و سوت و کف بزنیم حالا وقت حمایت از پول ملی است، اگر همه به سمت دلار بروید ارزش پول ملی حفظ نمی‌شود، در این حین عده‌ای کمپین تشکیل داده و گفتند بفرمایید بدهید به آقازاده‌هایتان تا بخورند این چه ادبیات سخیفی است.

نوبخت افزود: در کشورهای همسایه حتی به صورت سمبلیک هم که شده دلار را آتش می‌زنند و آن را قیچی می‌کنند.