پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ میرقاسم مومنی: پیروزی هر انقلابی در هر کشوری بازتاب‌های داخلی و خارجی خاص ایدئولوژی آن انقلاب را به‌دنبال خواهد داشت. پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در ایران نه‌تنها پایان حکومت پهلوی و برقراری حکومت مردمی و اسلامی را به‌دنبال داشت، بلکه تاثیر عمیقی در تفکر و بیداری اسلامی مردم کشورهای مسلمان خاورمیانه و آفریقا به‌وجود آورد.

باتوجه به اینکه غالبا حاکمیت حکومت‌های کشورهای منطقه براساس سیاست‌های منطقه‌ای کشورهای بزرگ تبیین شده و حکام دست‌نشانده در این کشورها حکومت کرده یا می‌کنند، تاثیر ایدئولوژی انقلابی و اسلامی انقلاب ایران نه‌تنها در جامعه جهانی شیعه تاثیر داشته، بلکه تاثیر عمیقی در نهضت‌های انقلابی‌ کشورهای سنی مذهب نیز به‌دنبال داشته است. 

در چنین فضایی توسعه اندیشه انقلابی و استکبارستیزی در منطقه و رشد و توسعه اعتقادی و همراهی آحاد مردم مسلمان کشورهای منطقه با آرمان‌های انقلاب اسلامی موجب نگرانی سران برخی کشورهای مرتجع و غیردموکراتیک شده است .

برهم خوردن معادلات سیاسی و امنیتی منطقه با توسعه هژمونی سیاسی و نظامی ایران در منطقه موجب شده که برخی کشورها جهت محدود کردن قدرت نرم و ایدئولوژیک ایران ‌دست به‌کار شوند و با استفاده از کمک‌های اطلاعاتی سرویس‌های جاسوسی غربی علی‌الخصوص آمریکا با ایجاد برخی نا‌امنی‌ها و عملیات‌های انتحاری، اهداف خاصی را دنبال کنند.

حادثه حمله به مردم بی‌گناه در مراسم رژه روز 31 شهریور در شهر اهواز یک نمونه از این اقدامات است .

شکست گروه‌ داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در همه جبهه‌ها در عراق و سوریه و شکست سیاست‌های دودوزه بازی آمریکا در این کشورها که با کمک معنوی و مستشاری جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته، موجب تحریک آنها جهت اقدامات تلافی‌جویانه شده است .

حمله به مردم بی‌گناه یک اقدام ضد‌انسانی است که نشان دهنده ضعف عملیاتی محور ضدایرانی در جبهه جنگ واقعی است .

البته در بررسی واقعه اهواز باید ریشه‌های آن بررسی شود؛ اول اینکه انجام چنین اقدام ضدانسانی تنها از عهده گروه‌ها و افراد ضعیف و شکست‌خورده برمی‌آید، دوم اینکه این گروه‌ها بدون کمک کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی مقتدر توان انجام چنین اقداماتی را ندارند و سوم اینکه این اقدامات با هدف ایجاد جو روانی و تبلیغاتی انجام گرفته ‌تا به‌نوعی ایران را کشوری ناامن در منطقه معرفی کنند.

در حالی که اقتدار ایران در خارج از مرزهایش کاملا به نمایش درآمده ‌و امنیت چندین کشور را هم تامین کرده است.

 عربستان به عنوان مهم‌ترین کشور حامی گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه مطرح است که با پول بادآورده نفت، سازماندهی و تسلیح گروهای تروریستی از سوی عربستان سعودی و با کمک اطلاعاتی آمریکا در جریان است؛ این اقدامات تروریستی علیه ایران از سوی عربستان، جهت پوشاندن شکست‌های آن کشور در جنگ یمن و سازماندهی جبهه جدید علیه منافع ایران در منطقه قابل ارزیابی است. 

در شرایط سیاسی فعلی در منطقه و ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در چارچوب مرزهای کشورهای عراق و سوریه و شکست گروه‌های تکفیری مورد حمایت عربستان سعودی،  مقامات آن کشور و برخی کشورهای حامی آنها درصدد باز‌کردن جبهه جدید علیه ایران در داخل مرزهای کشور هستند که از جمله آن تبلیغات قومیت‌گرایی در مناطق مختلف کشور به‌خصوص مناطق عرب‌نشین و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی جهت فشار به جمهوری اسلامی ایران است که با چنین اقداماتی، درصد مشغول کردن قدرت نظامی و امنیتی کشور به اوضاع داخلی و کم‌رنگ کردن حضور ایران در خارج ‌هستند.

به همین جهت لازم است در خصوص اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در مناطق مورد هدف دشمن اقدامات لازم انجام گیرد و بیشتر از نیروی نظامی به نیروی فکری، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی احتیاج داریم. چون دشمن علاوه بر حضور میدانی، در شبکه‌های مجازی و تبلیغاتی نیز فعالیت می‌کند و درصدد حمله روانی به اندیشه‌ها و ایدئولوژی جمهوری اسلامی هستند.

از این رو حتما باید ستاد مقابله با جنگ روانی عربی، صهیونیستی و آمریکایی در محورهای مختلف تشکیل شود تا بتوان قبل از هر اقدامی مقدمات و تدارکات لازم را پیش‌بینی کرد. تحریم‌های اقتصادی اعمالی از سوی آمریکا علیه مردم و دولت ایران در چهل سال گذشته نشان داد که اراده مردم ایران با هیچ‌گونه تحریمی متزلزل نمی‌شود و تحریم‌ها بی‌اثر هستند. همچنان‌که شاهد بودیم در طول دوران بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، انواع تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف همزمان با 8 سال جنگ تحمیلی علیه مردم ایران، از سوی آمریکا و اروپا وضع شده بود که به حمد و قوه الهی تحریم‌ها نه‌تنها تاثیری در مقاومت مردم ایران نداشت، بلکه روحیه خودباوری و اتکا به خود را نیز تقویت کرد. باید توجه داشت که در حال حاضر ایران از نظر تولید علم و دانش در منطقه رتبه اول را دارد و این پیشرفت و توسعه در کنار روحیه مقاومت و مبارزه موجب شده ‌دشمنان جهت ضربه‌زدن به استقلال و همبستگی مردم ایران از هر ابزاری استفاده کنند. در این خصوص گاهی از ابزار جنگ و گاهی با ابزار جنگ روانی، تبلیغاتی و رسانه‌ای به میدان می‌آیند و گاهی نیز اقدامات ضدانسانی و ترور علیه مردم بی‌گناه را در دستور کار قرار می‌دهند.  در چنین وضعیتی انجام ترورهای کور، بمب‌گذاری و آسیب‌زدن به مردم به عنوان اولویت گروه‌های ضد‌انقلاب وابسته به خارج در‌می‌آید که در این وضعیت هدایت و خط‌‌دهی و کمک‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و برخی کشورهای حامی آنها نقش مهمی دارد.

استفاده آمریکا از این گروه‌ها به عنوان ابزار منطقه‌ای در تعادل توان نظامی گروه‌های نظامی و تروریستی  مختلف بسیار مهم است.

درنهایت روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا و سیاست‌های توسعه‌طلبانه و ضدایرانی وی، برخی کشورهای منطقه را به توهم مقابله با ایران واداشته است. آنها در این توهم به سر می‌برند که با حمایت آمریکا قادر به مقابله با تفکر و ایدئولوژی اسلامی و مردمی ایران خواهند شد. در حالی که در شرایط حاضر مردم عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس با الهام‌گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به بیداری اسلامی رسیده‌اند و دیگر سران این دولت‌ها نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن مصالح مردم و کشورشان به عنوان مستعمره آمریکا در منطقه عمل کنند، به همین جهت در تلاش هستند علیه منافع ملی ایران در منطقه اقدامات ضد انسانی انجام دهند.