یک فعال سیاسی اصلاح طلب اظهارکرد: به جز چند بانک بزرگ که بر اثر تحریم‌های قبلی آمریکا نمی‌خواستند با ایران همکاری کنند؛ سایر بانک‌های دنیا مشکلی نداشتند. ما در همکاری با آنان ناتوان بودیم و این ناتوانی را می‌خواهیم پنهان کنیم.

صفایی فراهانی در دانشگاه تهران: برای ارتباط با دنیا ناتوان بودیم و می‌خواهیم ناتوانیمان را پنهان کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، محسن صفایی فراهانی در مراسم روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به شهادت دانشجویان این دانشگاه در سال 1332 اظهار کرد: فاصله کودتا تا روز 28 مرداد تا واقعه 16 آذر سال 1332 خیلی نیست. انتخاب 28 مرداد برای این بود که دانشگاه‌ها تعطیل بود و مرتجعان با اوباشی که برای خود تدارک دیده بودند، توانستند به هدفشان برسند.

وی ادامه داد: من از این همه شور و شعف شما دانشجویان بسیار شگفت زده شدم آن هم در شرایطی که بر طبل نا‌امیدی کوبیده می‌شود. شور و شعفتان را به حلقه‌های توانا تبدیل کنید، بدون حلقه ‌های پیوسته این جنبش‌های محدود می‌توانند همواره آسیب پذیر باشند.

صفایی فراهانی گفت: تشکیلات و توانایی تشکیلاتی است که همواره می تواند با طرفی که از این تشکیلات آشفته حال است، مقابله کند.

صفایی فراهانی با بیان خاطره ای از زمان تاسیس مپنا در دوران مدیریتش در وزارت صنعت گفت: آن زمان روزی نبود که شب‌نامه ندهند و نگویند من آمریکایی هستم و می‌خواهم با لباسی دیگر کار آمریکایی‌ها را ادامه دهم. اما حالا مبپنا شرایطش و توانایی‌اش مشخص است.

وی با اشاره به ضرورت مبارزه با فساد گفت: چرا بعد از برجام نتوانستیم با دنیا کار کنیم؟ چند بانک بزرگ به علت تحریم‌های قبلی آمریکا نمی‌خواستند با ما کار کنند؛ اما بقیه بانک‌ها که مشکلی نداشتند؛ سیستم ما نمی توانست با آن‌ها کار کند، نا توان بودیم و می ‌خواهیم این ناتوانی را پنهان کنیم.

وی ادامه داد: وقتی در ابعاد سیاسی اجازه تحزب نمی‌دهید، در فعالیت دانشجویی مانع ایجاد می‌کنید چه طور توقع دارید که با این روش در بخش های مختلف رشد ایجاد شود؟

این نماینده اسبق مجلس گفت: من دیدم که با پلاکاردهای یک جور ، عده‌ای را از اتوبوس پیاده کردند و جلوی بانک مرکزی شعار دادند. الان همه ساخت و سازها خوابیده است، چه طور 30 هزار میلیارد را بردند؟

وی افزود: یک نفر از سبزوار بدون تحصیلات عالیه بیاید موسسه ثامن را بزند و آن مقدار پول را ببرد و بعد از حیب خزانه پول مردم را باز گردانند.

صفایی فراهانی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی برای تحقق یک جمهوریت به معنای واقعی مشکل اساسی دارد. اختیارات رئیس جمهور بیش از 25 درصد نیست. فرق دولت روحانی با دولت خاتمی این است که بحران‌های دولت خاتمی سیاسی بود، مثل کوی دانشگاه؛ اما الان نه ، با FATF مشکل دارند. سالی 15 هزار میلیارد دلار قاچاق را چه کسانی می‌آورند؟ کولبرها می‌آوردند؟ یا نه ! آن کسانی که به راحتی با تریلی و کشتی از منابع غیر مجاز قاچاق وارد می‌کنند.

وی افزود: سران سه قوه می‌گویند ما به لایحه پولشویی رای دادیم و رهبری هم گفتند تصمیماتان را خودتان بگیرید؛ چرا الان این لایحه گیر کرده است؟ وقتی در جامعه قانون و قانونمداری جزو فراموش شده ها است، چه می ‌خواهید بکنید؟

این نماینده اسبق مجلس تصریح کرد که در سال 89 از همه سال‌ها درآمد نفتی_ارزی ما بالاتر بود.

وی ادامه داد: در دهه 40 که شاه هم قدرت نداشت، رشد اقتصادی ایران بالای 11 درصد است، ماکسیمم تورم‌مان 4 درصد بود. چرا رشد اقتصادی ما بالا بود؟ چون یک کابینه منسجم اقتصادی و کارشناسی حضور داشت.

صفایی فراهانی خاطرنشان کرد: ما در مجلس ششم تلاش کردیم اصل 42 قانون اساسی تصویب شود؛ آنقدر طولش دادند تا دولت خاتمی تمام شود. شرکت‌های خصوصی از سال 84 واگذار شدند، به چه کسی واگذار شدند؟

وی ادامه داد: بی‌اعتباری در جامعه ایجاد شد. امکان استفاده از شرایط کشور به حداقل رسانده شد و باعث ایجاد ناامیدی در میان مردم شد.

این فعال سیاسی در پایان خطاب به دانشجویان گفت: راه موفقیت حضور تشکیلاتی شما و اموال شما است. به هیچ وجه نگران و ناراخت نشوید؛ کار سختی‌است، اما با تلاش شما شرایط کشور عوض می‌شود.