یک مقام بلندپایه وزرات امورخارجه آمریکا چهارشنبه شب درخصوص برنامه نشست دو روزه ورشو که از امشب در پایتخت لهستان آغاز به کار کرد، گفت: این اجلاس بسیار وسیع است و روی کشور و موضوع خاصی تمرکز ندارد.

ادعای جدید آمریکا درباره نشست ورشو روی کشور یا موضوع خاصی تمرکز ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

« ناتانی تک» ( NathanielTek) سخنگوی منطقه ای وزارت امورخارجه آمریکا در گفت و گو اختصاصی با روزنامه «الیوم السابع» مصر گفت: منطقه خاورمیانه با چالش های بزرگی چون انتشار سلاح، بحران انسانی، مساله تروریسم روبه روست و تمامی این موضوع ها تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت جهان به شمار می رود.
سخنان این مقام کاخ سفید درحالی بیان می شود که آمریکایی ها اولین بار نفوذ ایران در منطقه ' و فعالیت های موشکی تهران را محور اصلی و تمرکز بحث های نشست دانستند، اما وقتی که با مخالفت اروپا و کشورهایی مانند روسیه و چین روبه رو شدند، از موضع خود عقب نشسته و اعلام کردند تمرکز نشست بر مسائل کلان منطقه خاورمیانه است.
تک تصریح کرد: وزیران شرکت کننده در این نشست، از طریق فعال سازی دوباره ائتلاف ها و مشارکت ها، مقابله با این چالش ها را از سر خواهند گرفت.
سخنگوی منطقه ای وزارت امورخارجه آمریکا ادامه داد: در این نشست درخصوص تلاش های واشنگتن برای تقویت صلح جامع و دائمی میان اسرائیل و فلسطینی ها، همچنین بحران های انسانی در منطقه بحث و تبادل نظر می شود.
تک افزود: وزیر امورخارجه آمریکا تازه ترین شرایط در مورد سوریه و اولویت های دیگر واشنگتن در منطقه به ویژه ترس ناشی از فعالیت های ایران را ارائه خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنان که ایالات متحده از منافع خود دفاع خواهد کرد، انتظار داریم که تمامی کشورهای شرکت کننده، همین اقدام را انجام دهند. ما از اختلاف عقاید استقبال می کنیم و امیدواریم که بررسی این موضوعات به راه های جدید و خلاقانه ای برای یافتن راه حلی جهت حل و فصل مسائل قدیمی و تکراری تبدیل شود.
با وجود غایب بودن کشورهای بزرگ جهان مانند چین، روسیه و مشارکت ضعیف آلمان و فرانسه، تک این نشست را یک رویداد تاریخی خواند که در آن تمامی شرکای منطقه ای واشنگتن از اسرائیل گرفته تا کشورهای عربی شرکت کرده اند.
«ژاسک زاپوتویچ» وزیر امور خارجه لهستان پیشتر اعلام کرد که در این نشست از کشورهای خاورمیانه عربستان، بحرین، یمن، اردن، کویت، مراکش، عمان، امارات متحده عربی و نیز رژیم صهیونیستی و همچنین تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، استرالیا، زلاند نو، کره جنوبی، هندوستان، برزیل، آرژانتین و برخی کشورهای آفریقایی شرکت کرده اند.
در این نشست روسیه، چین، لبنان، فلسطین، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان شرکت نکرده اند.
ترکیه نیز در سطح سفیر در این نشست شرکت کرده است.
به عقیده کارشناسان، حضور برخی کشورهای اروپایی در سطح وزیر در نشست ورشو از جمله هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان، بیانگر تعمیق شکاف‌ها میان اتحادیه اروپا و واشنگتن است.
در نشست ورشو، بحران های موجود در خاورمیانه و تاثیرات این بحران ها بر غیرنظامیان، فعالیت های موشکی در منطقه، امنیت سایبری و تهدیدهای جدید در زمینه انرژی، افراط گرایی و تامین مالی افراط گرایان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
شبس**9363**1488