خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع مطلع نوشته است دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که به واردکنندگان نفت ایران اجازه می‌دهد محموله‌های نفتی آینده خود را از حالا خریداری کرده و بعدا با دریافت معافیت، وارد کنند.

عقب نشینی آمریکا از تحریم های نفتی ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با اشاره به نگرانی از آثار حذف نفت ایران از بازار جهانی، نوشته است که دولت آمریکا در حال بررسی ساز و کاری است که می‌تواند به معافیت فروش بخشی از نفت ایران از تحریم‌ها از طریق پیش‌خرید محموله‌ها، منجر شود.

دولت آمریکا این هفته بر خلاف وعده‌های پیشین خود به واردکنندگان نفت ایران، اعلام کرد که دیگر هیچ کشوری را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه واردات نفت از ایران معاف نمی‌کند و همه کشورها باید پس از انقضای معافیت‌های فعلی در تاریخ ۲ می (۱۲ اردیبهشت) واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کنند.

با این وجود آسوشیتدپرس بامداد چهارشنبه شب به نقل از منابع مطلع نوشته است که یکی از سناریوهای مورد بررسی در دولت آمریکا این است که به کشورهای واردکننده نفت از ایران اجازه داده شود که تا پیش از ۱۲ اردیبهشت برای محموله‌های آینده واردات نفت ایران سفارش‌گذاری کرده و پول این سفارش‌ها را پرداخت کنند. پس از آن دولت آمریکا با صدور معافیت‌هایی، اجازه انتقال و پالایش این محموله‌های نفتی در آینده را صادر می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد احتمال ادامه واردات نفت ایران پس از انقضای معافیت‌های کنونی خودداری کرده است.

هرچند دولت آمریکا اعلام کرده که برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تلاش می‌کند، اما به نوشته آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی مسئول پرونده ایران این احتمال را که برخی از واردکنندگان فرصت بیشتری برای کاهش میزان واردات خود از ایران دریافت کنند، رد نکرده‌اند. بنا بر این گزارش، این مسئله مورد انتقاد برخی از نمایندگان کنگره و اندیشکده‌های دست راستی مانند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) قرار گرفته که می‌گویند بدون توقف صادرات نفت ایران، «کارزار فشار حداکثری» بی‌معنی است.

روز چهارشنبه هم دولت آمریکا با صدور دو معافیت، دامنه دربرگیری تحریم‌های اعمال‌شده علیه همکاری‌های بین‌المللی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محدود کرد. بر اساس این معافیت‌ها، وزارتخانه‌ها و آژانس‌های زیرمجموعه دولت‌های خارجی به صرف همکاری و حمایت از سپاه پاسداران، که اخیرا در اقدامی بی‌سابقه در فهرست به اصطلاح «تروریستی» آمریکا قرار گرفته، مورد تحریم قرار نمی‌گیرند.

پیش از این بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که تروریستی اعلام کردن سپاه، می‌تواند فعالیت‌های آمریکا در کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق را پیچیده کند.