سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که پیشنهاد مبادله زندانیان با آمریکا «جدی» و «مسبوق به سابقه» است.

همه چیز درباره جزییات پیشنهاد ظریف برای مذاکره با آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد «محمد جواد ظریف» برای مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا را «جدی» و «مسبوق به سابقه» خواند و گفت واکنش آمریکایی‌ها به این پیشنهاد که بر آزادی یکجانبه زندانیان آمریکایی تأکید دارد، نشانگر عدم درک صحیح واشنگتن از مذاکره و توافق است.

وی در این مورد گفت: «وزارت امور خارجه در چارچوب وظایف خود آمادگی دارد برای تبادل افرادی که توسط قوه قضائیه با اتهامات مشخص محکوم و در ایران زندانی شده‌اند، در برابر آزادی تمامی ایرانیان زندانی در آمریکا به اتهامات غیرقانونی نقض تحریم‌ها و نیز قرار منع تعقیب کسانی که با فشار ایالات متحده و یا به اتهام واهی نقض تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در کشورهای مختلف بازداشت شده‌اند، اقدام کند.»

موسوی همچنین «واکنش شتابزده مقامات آمریکایی و درخواست آزادی یکطرفه زندانیان آمریکایی را نشان‌دهنده عدم درک درست آنان از مفاهیم مذاکره، توافق و تبادل» خواند، «که ثابت می‌کند آنان در ادعاها و تبلیغات ماه‌های گذشته خود کمترین صداقتی ندارند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد «اگر اراده‌ای در رژیم آمریکا وجود داشته باشد، پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران واضح است و نیاز به هیچ‌گونه تفسیر و تاویلی ندارد.»

ظریف روز چهارشنبه در نشستی به میزبانی «انجمن جامعه آسیا» در نیویورک با اشاره به اینکه ایران پیش از این هم با آمریکا تبادل زندانی داشته است، گفت: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علناً روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است.»

وی افزود: «بسیار خب، بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. من آمادگی دارم تا این کار را انجام دهم و اختیار انجام این کار را نیز دارم. ما شش ماه پیش به دولت آمریکا اطلاع دادیم که آمادگی این کار را داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر آنها هر چیزی به جز این به شما بگویند، دروغ گفته‌اند.»

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به شرط‌گذاری روی آورد و اعلام کرد که ایران ابتدا باید به صورت یکجانبه تمام زندانیان آمریکایی را آزاد کند.