تا زمانی که اقتصاد جهانی تا حد زیادی متکی بر عرضه نفت است، با بسته شدن تنگه هرمز، شاهد افزایش شدید قیمتها خواهیم بود و این مساله باعث ایجاد هراس در تمام بازارهای جهانی می شود.

چند قدم تا بسته شدن تنگه هرمز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه قطری العربی الجدید نوشت: در واکنش به تصمیم کاخ سفید در مورد پایان دادن به معافیتهای واردات نفت ایران برای برخی دولتها، مسئولان ایرانی بار دیگر بسته شدن تنگه هرمز را مطرح کردند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تنگه هرمز شریان استراتژیکی است که تولید کنندگان نفت در خاورمیانه را با بازارهای اسیایی، اقیانوس آرام، اروپا و آمریکای شمالی مرتبط می کند، از این رو، از دهه ها پیش، همواره در قلب تنشهای منطقه ای قرار داشته و این نخستین بار نیست که تهران تهدید به بستن تنگه هرمز می کند.

در تاریخ 3 ژوئیه 2018، حسن روحانی تصریح کرد که در صورت ادامه تلاشهای ایالات متحده برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، این کشور تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. اما آیا ایران می تواند این تهدید را عملی کند؟

توافق سازمان ملل برای قانون دریانوردی که در دسامبر 1982 به امضا رسید، آبهای منطقه ای را 12 مایل دریایی خارج از ساحل هر دولتی می داند. دویچه وله در سایت خود در این باره تشریح کرد، با توجه به اینکه کشتی ها راهی جز استفاده از دو مسیر شمال و شرق، برای رسیدن به خلیج فارس ندارند، بنابراین باید از ابهای ایران گذر کنند؛ این یعنی دولت ایران می تواند محدودیتهایی را برای عبور و مرور کشتی ها از ابهای خود اعمال کند.

با این حال، ایران و ایالات متحده توافق سازمان ملل را به شکل دیگی تفسیر می کنند. همچنین درحالیکه دولت ایران در سال 1982 این توافق را امضا کرده است، اما مجلس این کشور عملا این توافق را قبول ندارد.

علاوه بر این پیچیدگی ها، با بسته شدن مسیر آبی هرمز، نه تنها ایران به همسایگان صادر کننده نفت و وارد کنندگان نفت از منطقه خلیج فارس ضرر می رساند، بلکه باعث اخلال اقتصادی بزرگی برای آنها می شود، چرا که این دولتها اتکای زیادی به حمل و نقل نفت از این تنگه دارند.

ادوارد مویا، تحلیلگر برجسته شرکت مالی "أواندا" در این باره می گوید:«بسته شدن تنگه هرمز غیر محتمل است».

وی می افزاید: «در حالی که ایالات متحده قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، باید بگوییم این مهم هرگز عملی نخواهد شد. اما در صورت وقوع، شاهد یک تنش نظامی شدید و بسته شدن تنگه هرمز، خواهیم بود.»

در این میان، جیمز ویلیامز، کارشناس مسائل انرژی در شرکت بین المللی "دبلیو تی آر جی إیکونومیکس"، نیز به صفر رسیدن صادرات نفت ایران را غیر ممکن دانسته و می گوید:«تهدید به بسته شدن تنگه هرمز، واضح است، اما من پیش بینی می کنم که ایرانیها مانند گذشته تنها به مانورهای دریایی در نزدیکی این تنگه اکتفا کنند، تا از قیمتهای نفت حمایت کرده و به ازای هر میزان نفتی که صادر می کنند، به درآمد بیشتری دست یابد.

پیامدهای بسته شدن تنگه هرمز چیست؟

تا زمانی که اقتصاد جهانی تا حد زیادی متکی بر عرضه نفت است، با بسته شدن تنگه هرمز، شاهد افزایش شدید قیمتها خواهیم بود و این مساله باعث ایجاد هراس در تمام بازارهای جهانی می شود.

در این شرایط، کویت، قطر، بحرین، عراق و امارات شاهد توقف حمل و نقل کانتینرهای نفتی خواهند بود و عربستان مجبور می شود نفت خود را از طریق بنادر دریای سرخ صادر کند. در این صورت، درگیریها در منطقه اوج گرفته و این امر به مقابله نظامی خواهد انجامید.

*کاریکاتور منتشره متعلق به خبرگزاری فارس است