سفیر سابق پاکستان در قطر با ابراز تاسف نسبت به تمدید نشدن معافیت نفتی ایران از سوی آمریکا، گفت: واشنگتن تحت فشار رژیم صهیونیستی اقدام به اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد ایاز وزیر» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد افزود: تصمیم تاسف بار آمریکا برای عدم تمدید معافیت نفتی ایران به ضرر همه است.
وی با تاکید براینکه برجام سند بین المللی است که در دوره اوباما به امضای آمریکا و اتحادیه اروپا رسیده بود ، گفت: ایران هرگز این توافق نامه را نقض نکرده است ، بنابراین واشنگتن باید به برجام برگردد.
این کارشناس امور سیاسی پاکستان گفت: هشت کشوری که از طرح معافیت نفتی ایران استفاده کرده و نیازهای انرژی خود را از طریق جمهوری اسلامی تامین می کردند، از شرکای نزدیک آمریکا محسوب می شوند اما اکنون واشنگتن جلوی این روند را گرفته است.
سرکنسول پیشین پاکستان در مزارشریف اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از دیرباز ثابت کرده که در مقابل فشارها تسلیم نخواهد شد اما آمریکا با اقدامات یکجانبه و تحریک آمیز ممکن است تهران را مجبور به خروج از برجام کند که البته این وضعیت به نفع هیچ کس نیست.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها تحت فشار لابی صهیونیستی و برای خشنودی این رژیم رویکرد تهاجمی را در قبال ایران اتخاذ کرده اند.
ایاز وزیر معتقد است که با توجه به کنترل امور مالی آمریکا از سوی صهیونیست ها و لابی قوی اسرائیلی ها میان سیاسیون کاخ سفید باید گفت که دونالد ترامپ مجبور به پیروی از سیاست های ضد ایرانی است.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هفته های گذشته اعلام کرده که این کشور از این پس دیگر معافیتی از تحریم ها برای واردکنندگان نفت ایران اعمال نخواهد کرد.
آمریکا بدنبال افزایش فشارها به ایران بوده و در این راستا از تمدید معافیت خرید نفت این کشور از سوی هشت کشور دیگر خودداری کرد.
بر این اساس ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از ماه می، کشورهای دیگر را نیز که به خواسته آمریکا عمل نکنند تهدید به اعمال تحریم کرده است.
این در حالیست که اقدام یکجانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است.
بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بوده که بیشترین میزان افزایش در 2019 می باشد.
آساق*272*274**1211