رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه بر این باور است که در نتایج انتخابات استانبول٬ ردپای فساد و شائبه وجود دارد.

اردوغان خواهان برگزاری مجدد انتخابات در استانبول
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان‌ ترک٬ با وجود آن که نزدیک به چهل روز از برگزاری انتخابات استانبول سپری شده اما هنوز هم حرف و حدیث در مورد این انتخابات به پایان نرسیده است. چرا که حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه و حزب هم‌پیمان آن یعنی حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی٬ نتیجه انتخابات را قبول ندارند.

این دو حزب بر این باورند که ائتلاف جمهور و نامزد آن یعنی بن علی یلدرم نخست وزیر سابق ترکیه مظلوم واقع شده‌اند و ائتلاف ملت یعنی حزب جمهوری خلق و حزب خوب برای پیروزی نامزدشان امام اوغلو٬ دست به تخلفات گسترده زده‌اند. حزب جمهوری خلق اعلام کرده در این انتخابات هیچ مشکلی وجود نداشته و تنها مشکل موجود٬ این است که حزب حاکم نمی‌تواند این شکست را هضم کند.

دیروز در مراسم سالگرد تاسیس بنیاد اقتصادی موسیاد٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در سخنرانی خود به این موضوع پرداخته و گفت: تاکنون در مورد استانبول سکوت کرده بودم. اما سکوت بس است. همه به من می‌گویند جناب رئیس! آرای ما چه شد؟ چرا انتخابات را مجدداً برگزار نمی‌کنید؟ مردم حق دارند. چرا که در بسیاری از کشورهای جهان٬ وقتی میزان اختلاف در انتخابات به کمتر از 1درصد برسد٬ انتتخابات مجدد برگزار می‌شود و حالا در استانبول نیز باید چنین اتفاقی بیفتد.

اردوغان در ادامه افزود: تخلفات گسترده در انتخابات استانبول صورت گرفته و با وجود این همه شائبه و فساد٬ نمی‌توان نتایج را پذیرفت. به عنوان مثال بر اساس نص آشکار قانون٬ فقط کارمندان رسمی دولت می‌توانند در صندوق انتخاباتی به عنوان رئیس یا ناظر فعالیت کنند. اما چند بانک خصوصی هزاران نفر از کارگران غیررسمی و قراردادی خود را به عنوان کارمند و رئیس صندوق به مراکز رای‌گیری اعزام کرده‌اند و این یک تخلف آشکار است.

اردوغان: انتخابات مجدد در استانبول برگزار شود قطعاً پیروز خواهیم شد
نتایج انتخابات استانبول هنوز قطعی نشده است

از آنها می‌پرسیم: چرا چنین خلافی کردید؟ می‌گویند: دستور فرماندار بوده است. می‌گوییم: دستور فرماندار اشتباه و جرم بوده است. شما چرا تبعیت می‌کنید؟ در کل می‌خواهم بگویم تنها راه حل برای بازکردن این گره٬ مراجعه به مردم و احترام نهادن به اراده آنها است. لازم است یک بار دیگر انتخابات را برگزار کنیم که هم خیال مردم راحت شود و هم نهاد عالی انتخابات نیز سربلند بیرون بیاید.