توسعه تحقیقات هسته‌ای از مزیت‌های برجام است/ گزینه نظامی در دستور کار آمریکایی‌ها نیست / بهانه‌جویی‌های آمریکایی‌ها پایان ندارد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

آرمان: برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران عازم شورای امنیت شده است تا تازه‌ترین سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را به اطلاع اعضای دائمی شورای امنیت برساند. آمریکایی‌ها با ادعاهایی همچون بی‌اعتنایی ایران به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در زمینه توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک در پی پیوند زدن پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای با فعالیت‌های دفاعی کشور به منظور متهم کردن تهران به نقض برجام هستند. این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با فاکس‌نیوز صراحتا اعلام کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ بر سر برنامه دفاع موشکی ایران بسیار صریح است. ایران باید از ساخت موشک‌هایی که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، جلوگیری کند. موشکی که ما طراحی کرده‌ایم هدفش قرار دادن ماهواره در فضا بوده است. این موشک برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بدین منظور «آرمان» با دکتر محمدصادق ربانی املشی قائم‌مقام اسبق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو پرداخته ‌است که می‌خوانید:

آمریکایی‌ها به چه علت پس از توافق برجام به دنبال مفتوح کردن پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران آن هم به شکل دیگری هستند؟

برجام توافقی بسیار محکم است که برای تمام کشورها مورد احترام است. جمهوری اسلامی ایران با راهبری دکتر ظریف به خوبی توانست با شش کشور بزرگ دنیا وارد تعاملی سازنده شده که این تعامل تاریخی بود و منجر به توافق برجام شد. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش درخصوص توافق برجام با صراحت اعلام داشت که این توافق بدترین توافقی بوده است که آمریکا آن را امضا کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به مواضع تند ضد ایرانی که داشته درپی آن بوده که حداقل به ظاهر هم که شده تغییراتی در این توافق ایجاد کرده تا بدین وسیله به افکار عمومی آمریکا وانمود کند که وی با سایر روسای جمهور آمریکا متفاوت است. بنابراین ترامپ دنبال آن است که به هر ترتیب شده ایران را پای میز مذاکره بکشاند. همچنین ترامپ دنبال آن است که از موضوع ایران برای مبارزات انتخاباتی استفاده نماید. مواضع ایران بسیار محکم و مستدل بوده و صراحتا اعلام داشته چه تضمینی وجود دارد اگر یک بار دیگر مذاکراتی با طرف آمریکایی صورت گرفته و این بار نیز واشنگتن با بهانه‌های واهی بار دیگر توافق احتمالی انجام شده را نقض ننماید؟ کما اینکه ایالات متحده بارها با دیگران نیز چنین کرده است. آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند به تهران فشار وارد خواهند کرد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها که فقط به دنبال به اصطلاح حل پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نبوده‌اند بلکه آنها به دنبال آن پرونده‌های دیگری را نیز مفتوح کرده‌اند. این کشمکش‌ها ادامه خواهد یافت. فشارهای آمریکا به ایران و حتی کشوری همانند ونزوئلا پذیرفتنی نیست. متاسفانه اینکه کشوری همانند آمریکا با سوءاستفاده از قدرت سیاسی و اقتصادی‌اش کشورهای دیگر را تحت فشار قرار داده و تحریم کند و حتی در آن کشورها دست به براندازی بزند، قابل قبول نیست. از سوی دیگر نیز باید بر این مساله تاکید کنم که در داخل کشور باید منسجم‌تر از همیشه باشیم و برای این کار باید اختلافات را کنار بگذاریم. اختلاف در داخل کشور می‌تواند مورد سوءاستفاده قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار گیرد.

ایران طی توافق برجام به طرف‌های جهانی و همچنین سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌هایش را اثبات کرده، به چه علت آمریکایی‌ها به دنبال پیوند زدن توانمندی‌های دفاع موشکی به پرونده هسته‌ای ایران هستند؟

پیوند زدن پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با دفاع موشکی و به‌طور کل مسائل دفاعی کشور مساله‌ای نامعقول و غیر قابل پذیرش است. توافق برجام توافق بسیار خوبی میان طرفین بوده و این پیمان منافع و امنیت طرفین را تامین کرده است.

آیا به‌طور کلی مثلث افراطی و غیر مسئولی همچون ترامپ، پمپئو و بولتون می‌تواند طرف مذاکره واقع شود؟

به نظر نمی‌رسد به افراد افراطی همچون جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده بتوان اعتماد کرد چون آمریکایی‌ها به راحتی زیر پیمان‌های دیگرشان هم زده و به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. افرادی همانند رودی جولیانی و جان بولتون در جلسات و میتینگ‌های سازمان تروریستی منافقین که دستانشان به خون هزاران نفر از مردم بی‌گناه ایران آلوده است شرکت و سخنرانی کرده‌اند. این افراد نمی‌توانند طرف‌های قابل اعتمادی برای مردم ایران برای مذاکرات احتمالی میان تهران-واشنگتن باشند. دکتر ظریف در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در وعده‌های انتخاباتی‌اش صراحتا اعلام داشته که من پای آمریکا را به جنگ دیگری نخواهم کشید. بنابراین این مشاورین و متحدین ترامپ هستند که دنبال باز کردن پای آمریکا به جنگ دیگری هستند. بنابراین دکتر ظریف به خوبی توانست میان افراطیون و افکار عمومی معتدل آمریکا شکاف ایجاد کند.

با توجه به پیشرفت‌های روزافزون کشور در زمینه‌های علمی و تحقیقاتی آینده روند روبه رشد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد با حضور فرد فرهیخته و دانشمندی همچون دکتر صالحی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین انبوه جوانان مشتاق علم و دانش در کشور، جامعه علمی و تحقیقاتی می‌تواند پیشرفت‌های درخشانی داشته باشد. کشورمان میادین بسیار زیادی برای پیشرفت در زمینه‌های رادیوداروها، پزشکی، کشاورزی و صنایع مختلف دارد که می‌توانیم با همکاری سایر کشورها و تعامل با سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای به توفیقات و پیشرفت‌های بسیار بالاتری دست یابیم. باید در نظر داشته باشیم که توافق برجام دستان ایران را برای فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و همچنین تعاملات بین‌المللی باز گذاشته و ما به خوبی می‌توانیم در این زمینه فعالیت داشته باشیم، این مساله یکی از مزیت‌های برجام است که شاید از دید بسیاری از کارشناسان نادیده انگاشته شده است.

پرونده هسته‌ای ایران طی توافق برجام به نتیجه رسید اما آمریکایی‌ها بعد از برجام پرونده‌های دیگری را مفتوح و از آنها تحت عنوان بهانه‌ای برای فشار بر تهران مطرح کردند. مشخصا ایالات متحده با طرح چنین بهانه‌هایی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

توافق هسته‌ای برجام توافقی جهانی و ارزشمند است. اما حزب جمهوریخواه و شخص دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از این توافق ناراضی است. به نظر می‌رسد بهانه‌جویی‌های آمریکایی‌ها پایانی ندارد و آنها با بهانه‌های مختلف به دنبال فشار بر ایران هستند. اما این نکته را نباید نادیده انگاشت که ما نیز در داخل کشور باید زمینه‌های بهانه را از بین ببریم تا آنها نتوانند موضوعات مختلف را پیش کشیده و از آنها در جهت فشار بر کشورمان استفاده کنند.

آمریکا با فشارهای بر ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

پیش از توافق هسته‌ای برجام، ایران با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه توافق کرد اما این توافق به سرانجامی نرسید. در نهایت کشورهای اروپایی صراحتا اعلام داشتند که باید در مذاکرات آتی آمریکا هم حضور داشته باشد. یعنی از نظر اروپایی‌ها آمریکا حداقل به عنوان یک کشور قدرتمند باید در مذاکرات حضور پیدا می‌کرد. متاسفانه روند تخاصمی واشنگتن نسبت به تهران نزد افکار عمومی این کشور موجه جلوه داده می‌شود.

آمریکایی‌ها چه گزینه‌هایی در اختیار دارند؟

با صراحت می‌گویم استفاده از گزینه نظامی در جهت منافع آمریکایی‌ها نیست. ترامپ اجازه استفاده از گزینه نظامی بر علیه ایران را نخواهد داد. در مقابل این مساله را مطرح می‌کنم که کار سیاست انجام ناممکن‌هاست. در نهایت به نظر می‌رسد این سیاستمداران و دیپلمات‌ها هستند که با فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک می‌توانند کارهای ناممکن را ممکن کنند.