مثلث آنلاین:عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: در طرح پارلمان اصلاحات وزن احزاب باید مورد توجه قرار گیرد و اساسنامه آن نباید شبیه شرکت های تعاونی باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سعید شریعتی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا به ایرادات مطرح شده حزب اتحاد ملت به طرح پارلمان اصلاحات اشاره کرد و افزود: اساسنامه پارلمان اصلاحات باید نگاه موزون و متوازن داشته باشد تا انگیزه نقش آفرینی جدی تر احزاب را فراهم کند.
وی یادآور شد: حزب اتحاد ملت در هشت محور ایرادها و پیشنهادهای خود را در این زمینه اعلام کرده است.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان این که این حزب با طرح پارلمان اصلاحات به طور جدی اختلاف نظر دارد، خاطرنشان کرد: گزارش ارائه شده از سوی آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت
هم نشان می دهد که در کارگروه بررسی این طرح ، فقط به 2 مورد از هشت مورد اعلام شده ما توجه شده و تغییری اعمال نشده است.
شریعتی تاکید کرد: ایرادات مهم اعلام شده اگر لحاظ و رفع نشود، نه فقط حزب اتحاد ملت بلکه بسیاری از احزاب بزرگ و پُرسابقه اصلاحات اساسا نمی توانند در این طرح مشارکت کنند.
وی همچنین گفت: بدنه جریان حزبی کشور حتی با وجود تایید مرکزیت با این طرح همراهی نمی کند و ما نه از منظر تحکم، بلکه بر اساس واقعیت امر در بدنه سیاسی احزاب این ایرادات را اعلام کردیم.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: این طرح تجربه شکست خورده ای خواهد بود و نه تنها به سرمایه سیاسی و اجتماعی اصلاحات اضافه نخواهد کرد بلکه یک نهاد ناکارآمد با هزینه های سنگین روی دست اصلاحات می گذارد و منشا بسیاری از اختلافات و رویگردانی سیاسی و اجتماعی از اصلاحات می شود.
شریعتی خاطرنشان کرد: روشن است که وزن سیاسی و اجتماعی احزاب اصلاح طلب، بر اساس معیارهای مشخص ارزیابی مانند تعداد اعضا، نفوذ سیاسی و اجتماعی، با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: اگر این تفاوت ها در تشکیل پارلمان اصلاحات مورد توجه قرار نگیرد به جای نگاه موزون و متوازن به پارلمان اصلاحات، نگاه شرکت تعاونی وجود داشته و هر حزبی یک یا چند رای ثابت داشته باشد، در این صورت پارلمان اصلاحات به سرنوشت شرکت های تعاونی دچار می شود.
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: اساسنامه پارلمان اصلاحات نباید شبیه اساسنامه شرکت های تعاونی نوشته شود بلکه باید موزون و متوازن باشد؛ تا هم انگیزه ای برای قدرتمند شدن احزاب شود و هم احزاب قدرتمند را به ایفای نقش جدی تر در این نهاد تشویق کند.
شریعتی به مبهم بودن جایگاه رییس دولت اصلاحات در طرح پارلمان اشاره کرد و گفت: سید محمد خاتمی سرمایه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جریان اصلاحات است که جایگاه آن در این طرح مبهم است.
به گزارش ایرنا، طرح پارلمان اصلاحات از همان زمان ارائه در سال 96 و از سوی «مصطفی کواکبیان» با منتقدان جدی در احزاب اثرگذار اصلاح طلب روبرو شد. هدف از ارائه چنین طرحی، پررنگ سازی نقش برخی احزاب در نهادها و شوراهای اصلاح طلب و انگیزه آن برخی ابهامات در عمکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است.
طرح پارلمان اصلاحات آنگونه که اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می گویند در مراحل نهایی تصویب و ارائه به وزارت کشور است. آنچه این روزها ایده پارلمان اصلاحات را با چالش جدیدی مواجه کرده، موضوع انتقادات طرح شده از سوی تعدادی از فعالان حزبی است.
انتقادات از طرح پارلمان اصلاحات در اظهارات آذر منصوری قائم مقام دبیر کل حزب اتحادملت به اوج خود رسید.
وی روند کنونی بررسی طرح پارلمان اصلاحات را بی نتیجه دانست و تداوم آن را موجب تجدیدنظر حزب اتحاد ملت درباره حضور در این نهاد اعلام کرد.
فاطمه راکعی دبیرکل حزب زنان مسلمان نواندیش هم با یادآوری شتاب در تصویب طرح پارلمان از تجدید نظر درباره حضور این تشکل سخن گفت.
ارزیابی اظهارات اخیر نشان می دهد، احزاب قدرتمند اصلاح طلب به بنیان این نهاد ایرادات بنیادین وارد می کنند و دیگر احزاب آن را نجات بخش سازوکار تصمیم گیری در جبهه اصلاحات می دانند.
سیام**9402** 1336