مثلث آنلاین: وزیر خارجه ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت خواهد کرد.

خبر جدید ظریف در مورد خروج از برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ظریف در این مصاحبه با اشاره به راه‌اندازی نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» از احتمال مشارکت کشورهای دیگر از جمله روسیه و ترکیه برای راه‌اندازی یک ساز و کار مشابه با اینستکس خبر داد.

وی گفت: «نسخه ایرانی اینستکس اروپا شرکتی به نام "ساتما" است. راه‌اندازی این شرکت را به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌ایم. ممکن است مکانیسمی مشابه با اینستکس با مشارکت سایر کشورهای ذی‌نفع از جمله روسیه و ترکیه اجرایی شود.»

«اینستکس» سرواژه‌ای متشکل از حروف ابتدایی عبارت «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ثبت آن را اتحادیه اروپا 11 بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد. کشورهای اروپایی مدعی هستند هدف از راه‌اندازی این ساختار، تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران 28 اسفندماه اعلام کرد شرکت متناظر و هم‌تراز اینستکس اروپایی، با نام «ساز و کار تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» (STFI) در تهران راه‌اندازی شده است.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

برخی منابع خبری روز دوشنبه به خبرگزاری فارس گفتند دولت جمهوری اسلامی ایران، در پی اقدام آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و کوتاهی کشورهای اروپایی در محقق کردن وعده‌هایشان تصمیم گرفته در روزهای آینده تصمیم‌های ویژه‌ای را عملیاتی کند.