شرکت پترو کمیکال چین (گروه سینوپک) و شرکت ملی نفت چین (CNPC) ، دو پالایشگاه بزرگ دولتی این کشور پس از پایان معافیت های آمریکا برای خریداران نفت ایران، دیگر هیچ نفتی برای ماه می از ایران بارگیری نکرده اند.

چینی ها ایران را تنها گذاشتند؛ دیگر نفت نمی خرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شرکت پترو کمیکال چین (گروه سینوپک) و شرکت ملی نفت چین (CNPC) ، دو پالایشگاه بزرگ دولتی این کشور پس از پایان معافیت های آمریکا برای خریداران نفت ایران، دیگر هیچ نفتی برای ماه می از ایران بارگیری نکرده اند.

  آمریکا هیچ کدام از معافیت های نفتی ایران را تمدید نکرد و موضعی سختگیرانه در برابر این معافیت ها در پیش گرفت. این معافیت ها نوامبر سال گذشته به هشت خریدار بزرگ نفت ایران اعطا شده بودند.

 چین بزرگترین مشتری نفت ایران است که در سه ماهه اول سال جاری 475 هزار بشکه نفت در روز وارد کرده است.

دو منبع آگاه اعلام کردند که  سینوپک و CNPC به خاطر نگرانی از مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا در صورت خرید نفت ایران و قطع رابطه شان با سیستم مالی آمریکا، دیگر سفارشی برای نفت ایران نداده اند.

 منبع دیگری اعلام کرد  سینوپک که بیشترین واردات نفت چین را از ایران انجام می‌دهد،  تمایلی به نقض قرارداد بلندمدت واردات نفت از ایران ندارد ،ولی به خاطر نگرانی از تحریم های آمریکا فعلاً خرید نفت از ایران را به تعویق انداخته است.

 از 5 سوپرنفتکشی که نفت خام ایران را در آوریل  بارگیری کرده‌اند ، دو تا تخلیه شده‌اند در حالی که 2 نفتکش دیگر در نینگبو و ژوشان در شرق چین منتظر تخلیه هستند .نفتکش پنجم به سمت شایدونگ در استان جنوبی گنگدانک می رود.

 مشخص نیست این تعلیق چقدر طول میکشد.

هم سینوپک و هم CNPC در اکتبر سال گذشته قبل از وضع تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، خرید نفت این کشور را متوقف کرده بودند. آنها پس از دریافت معافیت از آمریکا به همراه 7 مشتری بزرگ دیگر نفت ایران، خرید نفت از این کشور را از سر گرفتند و برای جبران محموله‌های به تعویق افتاده، مقادیر اضافی نفت از ایران خریدند.

 سینوپک در 2012 توافق کرد حدود 256000 بشکه در روز نفت از ایران  طی یک قرارداد بلند مدت تا پایان 2019 بخرد.

 در حالی که پکن از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و لغو معافیت ها انتقاد کرده ،ولی شرکت‌های نفتی چین محتاطانه عمل می کنند و تا زمان دریافت دستور دولتی برای سفارش نفت به ایران، هیچ اقدامی نمی‌کنند.

CNPC که نفت ایران را بیشتر از طریق سرمایه‌گذاری هایش در دو میدان نفتی ایران دریافت می کند ،حالا واردات را در این ماه متوقف کرده است.

 یکی از منابع آگاه گفت:« در حال حاضر به خاطر کم بودن واردات ایران نسبت به کل خرید این شرکت، خرید از ایران ارزش ریسک کردن را ندارد.CNPC  هر ماه به طور متوسط دو میلیون بشکه معادل 67 هزار بشکه در روز نفت از سرمایه گذاری هایش دریافت می کرد»