هرکسی برای این جلسات یک اسمی انتخاب می‌کند. ما فکر می‌کنیم باید گهگاهی با جریانات مختلف سیاسی بنشینیم، جلساتی داشته باشیم و مذاکراتی انجام دهیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 گفت‌وگو‌های ملی که پیش از این برای برخی مقاصد جناحی و سیاسی و به نحوی کاهش اختلاف جریان‌های سیاسی مطرح می‌شد، اکنون رویکرد تازه‌ای یافته و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که جریان‌های سیاسی باید موقتا اختلافات را کنار بگذارند و در راستای منافع ملی به وحدت و انسجام برسند تا بتوانند با خرد جمعی به راهکارهایی برای خروج از شرایط دشوار و حل مسائل در حوزه‌های مختلف برسند. هر چند کاهش اختلافات را نیز می‌توان در گام دوم مورد بررسی قرار داد. محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص معتقد است: «این گفت‌وگوها باید انجام شود. حتی اگر یکی از این رقبا مواضعی اتخاذ کند که مواضع معمولی سیاسی نباشد یعنی مثلا بخواهد هنجارشکنی کند یا اصل نظام را زیر سوال ببرد، آنجا هم می‌توان گفت‌وگو کرد، اما اگر به عناد‌ورزی تبدیل شد، شاید دیگر گفت‌وگو چاره کار نباشد».

 ‌برون رفت از دشواری

تاکنون بسیاری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی بارها و در مقاطع مختلف بر لزوم ایجاد گفت‌وگوهای ملی برای رسیدن به انسجام و وحدت تاکید داشته‌اند. چه آن زمانی که رئیس دولت اصلاحات در سال 95 بحث آشتی ملی را مطرح کرد و چه پس از آن که عارف رئیس فراکسیون امید مجلس بحث گفت‌وگو‌های ملی را کلید زد هدفی جز هماهنگی، وحدت و انسجام ملی در راستای منافع ملی مدنظر نبود. البته که علایق و سلایق جریانات سیاسی و نوع رویکرد و نگرش هر کدام به تحولات جامعه در جای خود قابل بحث است. اگر در مقاطع گذشته براساس موضوعاتی خاص بحث گفت‌وگو‌ی ملی برای رسیدن به تفاهم و اشتراک در برخی مسائل در جریان‌های سیاسی مطرح می‌شد، اکنون شرایط حساس و خطیر کشور در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی موجب شده که اغلب صاحب‌نظران، فعالان سیاسی و سیاست‌ورزان این گفت‌وگو‌ها را راه‌حلی در جهت وحدت و انسجام در مقابل دشمن قلمداد کنند. مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه از یک سو و فشار تحریم‌ها از سوی دیگر موجب شده که امروز از این گفت‌وگو‌ها و راه‌حل خروجی آن به عنوان راه چاره‌ای برای خروج از شرایط دشوار نام برده شود. جریانات سیاسی نیز به این امر واقفند که در شرایط حاضر باید به مسائلی که روی آن اشتراک دارند، بپردازند و فعلا کشور را از این گردنه خطرناک عبور دهند تا در موقعیت مقتضی درخصوص سایر مسائل چالش برانگیز نیز بحث و گفت‌وگو صورت گیرد. از این جهت همه باید با کنار گذاشتن مقطعی اختلافات به فکر راه‌حلی دقیق و درست برای خروج از شرایط دشوار باشند.

‌ من و ضرغامی

دبیرکل جامعه مهندسین در ارتباط با برگزاری جلسات گفت‌وگوی ملی و حضورش در این جلسات اظهار داشت: البته هرکسی برای این جلسات یک اسمی انتخاب می‌کند. ما فکر می‌کنیم باید گهگاهی با جریانات مختلف سیاسی بنشینیم، جلساتی داشته باشیم و مذاکراتی انجام دهیم. «مهر» نوشت، محمدرضا باهنر گفت: البته ممکن است نقدهایی هم به یکدیگر داشته باشیم و ذیل همین گفت‌وگوها نقدها را مطرح کنیم. باید تلاش کنیم که این نقدها تبدیل به پرخاشگری و توهین نشود. این صحبت‌ها اگر رودررو باشد بهتر از این است که در رسانه‌ها انجام شود. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: البته این جلسات تاکنون مرتب برگزار نشده، اما سعی می‌کنیم که هرازچند گاهی این جلسات را داشته باشیم. یک جلسه من هستم، یک جلسه آقای ضرغامی، یک جلسه هم ممکن است هر دو شرکت کنیم یا اصلا ممکن است دوستان دیگر باشند. یعنی یک ساختار و جلسه تعریف شده نیست. نشست‌هایی است که امکان دارد به یکسری جلسات مشخص و روشن تبدیل شود و اگر منسجم و مرتب شود، یک نفر به عنوان سخنگو گزارشی را درخصوص آن اعلام خواهد کرد. وی در ارتباط با احزاب یا دسته‌هایی که با آنها جلسه برگزار شده اضافه کرد: دسته نیستند، بیشتر با آقای عارف و دوستانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند جلساتی را گذاشته‌ایم. با این حال مرزها سر جای خودش است. باهنر بیان کرد: این گفت‌وگوها باید انجام شود. حتی اگر یکی از این رقبا مواضعی اتخاذ کند که مواضع معمولی سیاسی نباشد یعنی مثلا بخواهد هنجارشکنی کند یا اصل نظام را زیر سوال ببرد، آنجا هم می‌توان گفت‌وگو کرد، اما اگر به عنادورزی تبدیل شد، شاید دیگر گفت‌وگو چاره کار نباشد. فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اینکه این گفت‌وگو‌ها چه چیزی را حل خواهد کرد گفت: این گفت وگوها فعلا گعده است. البته یک مسیری را مشخص کرده‌ایم و گفته‌ایم ما اول باید روی مسائلی بحث کنیم که هیچ اختلافی با هم نداریم، یا اختلافمان بسیار کم است. امروز مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد که همه راه‌حل‌هایش بر هم منطبق است. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان تصریح کرد: یعنی اول نیازی نیست که به سراغ حل اختلافات اساسی و ریشه‌ای که شاید به زودی قابل حل نباشد، برویم، بلکه اول به سراغ بخش‌هایی می‌رویم که می‌دانیم با هم تفاهم داریم. وی تاکید کرد: ممکن است من یک چهره شناخته شده در جریان اصولگرا باشم، اما از طرف اصولگرایان هیچ مأموریتی برای حضور در این جلسات ندارم. قاعدتا آقای عارف هم از طرف اصلاح‌طلبان هیچ مأموریتی ندارد. هدف ما این بود که این کار را شروع کنیم تا این کار توسعه یابد و بسیاری از مشکلات را حل کند.

 ‌ارائه راه اجرایی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با گفت‌وگو‌های ملی به عنوان راهی برای برون رفت از شرایط فعلی اظهار داشت: در شرایط فعلی باید همه تلاش کنند تا وحدت ملی تحقق پیدا کند و منافع ملی که منافع کل ملت و کشور است تامین شود. حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا به «آرمان» گفت: مساله گفت‌وگوی ملی، سابق بر این نیز بسیار مطرح شده، اما هیچ‌گاه بدان جامه عمل پوشانده نشده و مسئولان، صاحب نظران و نخبگان تاکنون ننشستند تا منافع ملی را که متعلق به همه جناح‌ها و افراد جامعه است تعریف کنند که هیچ‌کس هیچ چیزی را به بهای منافع ملی معامله نکند و در مقابل منافع ملی کوتاه نیاید. وی افزود: البته این بدین معنا نیست که علایق و سلایق را کنار بگذاریم و همه یک جور فکر کنیم. بلکه می‌توان روی مشترکات و منافع جمع وحدت نظر پیدا کرد تا صمیمیت و اخوت تجدید شود. منتجب‌نیا بیان کرد: همیشه همه جناح‌ها دم از وحدت ملی می‌زنند، اما راه اجرایی شدن وحدت ملی هنوز ارائه نشده و هرکس معتقد است که دیگران با من متحد شوند. وی تصریح کرد: حتی آنهایی که رقابت داشتند و چه‌بسا گاهی از مرزهای اخلاقی عبور کرده باشند نیز باید بتوانند با یکدیگر کنار بیایند و منافع جمع را تامین کنند.