پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری گستاخانه از تهران خواست تا بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد.این اظهارنظر بی‌شرمانه در حالی است که ایران تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داده است و این طرف اروپایی و از جمله فرانسه است که هنوز به آن شعور و بلوغ سیاسی نرسیده است که تعهدات خود را انجام دهد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پس از بدعهدی اروپا اقدام اخیر ایران در تعلیق برخی از تعهدات برجامی خود را «واکنش بد» خوانده و دراظهاراتی گستاخانه از تهران خواست تا بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد.

وی که با نشریه لوپاریزیان فرانسه مصاحبه می‌کرد گفت: ایران در مقابله با تصمیم آمریکا برای خروج از توافقاتی که در وین حاصل شده و تشدید تحریم‌ها، واکنش بدی نشان داد.

لودریان در ادامه این مصاحبه گفت: ایران باید بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد.

 گفتنی است که اظهارات گستاخانه وزیر خارجه فرانسه که خلاف نزاکت و عرف بین‌المللی است را باید در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر به رسمیت نشناختن اولتیماتوم ایران (مهلت 60 روزه) ارزیابی کرد و البته نباید از نظر دورداشت که این گستاخی‌ها هنگامی مطرح می‌شود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مواضع اخیر خود ضمن تأکید بر بدعهدی‌های اروپا نسبت به برجام درصدد جلب توجه آنها به برجام و رایزنی‌های امیدبخش با آنان است.

بر همین اساس، شایان ذکر است پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام)، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی تماسی تلفنی با حسن روحانی از او خواست تا در کنار فرانسه، آلمان و بریتانیا به برجام پایبند بماند. پس از آن هم اروپا راه‌اندازی کانال مالی را وعده داد اما هنوز هم که هنوز است خبری از آن نیست. اکنون وقت یادآوری وعده‌ها و تعهدات برجامی اروپاییان و تخلفات آنان است و به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشورمان بایستی اظهارات وقیحانه وزیر خارجه فرانسه را محکوم کرده و به وی گوشزد کند آنکه باید بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد، فرانسه یا همان پلیس بد مذاکرات است نه جمهوری اسلامی ایران.

ایران تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داده است و این طرف اروپایی و از جمله فرانسه است که هنوز به آن شعور و بلوغ سیاسی نرسیده است که تعهدات خود را انجام دهد.

پلیس خوب، پلیس بد

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: ترامپ در مواجهه با ایران در حال اجرای سناریوی پلیس خوب و پلیس بد است

پایگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به اظهارات به‌ظاهر متفاوت مقامات ارشد آمریکا در قبال ایران نوشت احتمالاً دولت ترامپ در مواجهه با ایران در حال اجرای سناریوی پلیس خوب و پلیس بد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سی‌ان‌ان در توضیح تفاوت مواضع ترامپ با مشاور امنیت ملی کاخ سفید (بولتون) و وزیر خارجه خود (پمپئو) می‌نویسد: «شاید ترامپ در حال اجرای سناریوی پلیس خوب و پلیس بد در قبال ایران باشد، اما افراد آگاه می‌گویند این تفاوت بیان (اظهارات تند پمپئو و بولتون و اظهارات نرم ترامپ در قبال ایران) احتمالاً به علت تفاوت دیدگاه ترامپ و مشاورانش باشد.»

نگارنده این گزارش با اشاره به مخالفت ترامپ با مداخله خارجی و اختلاف او با جان بولتون بر سر مداخله نظامی در ونزوئلا می‌افزاید ترامپ روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد: جان بولتون انگیزه‌ها و تفکرات تهاجمی دارد، اما من همیشه او را کنترل می‌کنم.

او همچنین در پایان تأکید می‌کند دیگر مقام‌های ارشد پیرامون ترامپ نیز گفته‌اند هیچ طرحی برای درگیری با ایران وجود ندارد. میک مولوینی، سرپرست رئیس‌کارکنان کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته است: «ما قصد جنگ با ایران را نداریم. فکر می‌کنم چیزی که شما در خاورمیانه خواهید دید این است که ما از منافع خود دفاع خواهیم کرد.»

گفتنی است که روز چهارشنبه، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد کشورش قصد ندارد با ایران وارد جنگ شود و فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران تا زمانی که ایران سیاست‌های خود را تغییر ندهد کماکان ادامه خواهد یافت.

ترامپِ بزدل

عبدالباری عطوان، سردبیر و مدیر مسئول روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» در یادداشت روز این روزنامه به سیاست‌های دولت آمریکا در منطقه، به ویژه درباره ایران پرداخت و نوشت: ترامپ به ایرانی‌ها التماس می‌کند چون احتمالاً به این باور رسیده است که روش تهدید، اعزام ناوهواپیمابر و بمب‌افکن غول پیکر «بی-52» به منطقه خلیج [فارس] ایرانی‌ها را دچار هراس نکرده و به همین علت به دنبال راهی برای کوتاه آمدن از تهدیدهای خود است.

وی عنوان کرد: رئیس‌جمهور آمریکا بزدل‌تر از آن است که علیه ایران وارد جنگ شود، اما سه‌گانه صهیونیست (نتانیاهو، بولتون و کوشنر) تلاش می‌کنند پای او را به جنگ بکشانند.

عطوان افزود: ایران به شروط خود برای از سرگیری مذاکرات و به عبارتی لغو همه تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود. در غیر این صورت، ایران غنی‌سازی اورانیوم را در بالاترین درجه از سر خواهد گرفت و با همه توان در برابر تجاوزات آمریکا خواهد ایستاد.