این روزها، حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه به اوج خود رسیده است و تا این لحظه، نمی توانیم این مساله را معیاری حتمی برای درگیری نظامی واشنگتن - تهران محسوب کنیم. درست است که حضور نظامی آمریکایی ها چیزی بیش از یک عرض اندام در خاورمیانه است، اما پایان آن به شکلی که اغلب پیش بینی می کنند، نیست.

نقش جان کری در دعوای این روزهای تهران و واشنگتن چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیار عقیقی در العربی الجدید نوشت:  این روزها، حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه به اوج خود رسیده است و تا این لحظه، نمی توانیم این مساله را معیاری حتمی برای درگیری نظامی واشنگتن - تهران محسوب کنیم. درست است که حضور نظامی آمریکایی ها چیزی بیش از یک عرض اندام در خاورمیانه است، اما پایان آن به شکلی که اغلب پیش بینی می کنند، نیست.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: منطقا، ایالات متحده ناوها و تجهیزات خود را از فاصله دور و با صرف هزینه فراوان تنها برای انجام یک مانور یا فشار، به خلیج فارس نیاورده است. اما طبق همین منطق، دونالد ترامپ در کاخ سفید، کسی است که علاقه ای به جنگهای فرسایشی ندارد.

تا کنون، این مساله به خوبی ثابت شده که ترامپ باور به قدرتنمایی دارد. نگاهی به عملکرد ترامپ نشان می دهد که وی تاجری است که تنها به دنبال ثروت و افزایش آن است. در عمل، می توان گفت ترامپ هرگز وارد جنگ با ایران نمی شود. آنچه نباید مغفول بماند آن است که کاخ سفید بیش از حد بر تهران، تمرکز دارد و خواستار افزایش فشار بر تهران، به بهانه «منع ساخت بمب هسته ای» است.

آشفتگی و شتاب ترامپ در اتخاذ تصمیماتی در مورد ایران، نشان می دهد که وی قادر به فرار از فشارها در مورد ایران نیست؛ همانطور که برخی اوقات اینطور به نظر می رسد که فشار بر او سیطره یافته و چاره ای جز این ندارد. توجه به صحبتهای او در روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی در مورد امکان شعله ور شدن جنگ بین واشنگتن و تهران به خوبی بیانگر این مساله است؛ زمانی که گفت:«نمی خواهم بگویم هرگز، اما امیدوارم که این اتفاق نیفتد».

وی همچنین تصریح کرد که ایرانی ها خود ثابت کرده اند که منبع یک تهدید بزرگند و ما اطلاعاتی در دست داریم که تصورش را هم نمی توانید بکنید. ترامپ این صحبتها را کرد، بی آنکه ماهیت اطلاعات مذکور را فاش کند. در ادامه، رئیس جمهور ایالات متحده از آمادگی برای مذاکره با ایرانی ها گفت. در واقع، انچه در حال حاضر برای ترامپ مطرح است، مساله ای مهمتر از گزارش رابرت مولر است. دغدغه او ارتباط جان کری با ایرانی ها و تحرکات وزیر خارجه سابق در مورد عدم مذاکره ایران با دولت فعلی آمریکاست.

بالاخره در یک جا دشمنی بین ایران و آمریکا به پایان می رسد اما نه با خونریزی، بلکه با سیاست. در آستانه ورود به مرحله ای هستیم که برنده و بازنده ای خواهد داشت.