مثلث آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است و آنچه را که برعهده گرفته است، اجرا می کند اما در عین حال به تلاش خود برای متقاعد کردن طرف های اروپایی باقیمانده در این توافق برای اجرای تعهداتشان ادامه می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف در گفت وگو با خبرنگاران در سوچی در پاسخ به این پرسش که روسیه برای حل و فصل وضعیت بحرانی پیرامون برنامه هسته ای ایران چکار باید بکند، اظهار داشت: امیدوارم این سوال به آن معنی نیست که فقط روسیه باید اقدامی بکند.
وی ادامه داد: روسیه آنچه که در برجام پیش بینی شده را اجرا می کند ازجمله مطابق با برنامه زمانی، کاربری سایت هسته ای فردو را برای تولید ایزوتوپ های پایدار تغییر می دهد.
لاوروف خاطرنشان کرد: وضعیت به گونه ای نیست که بتوانیم بگوییم همه طرف های برجام به آنچه وعده داده بودند عمل کرده اند.
وی افزود: تصریح می کنم کاهش تعهدات اعلام شده از سوی ایران در برجام، در رابطه با سقف برای ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین بود که در هر زمان معینی می تواند در خاک ایران قرار داشته باشد.
وی ادامه داد: برجام مفاد بسیار دقیقی دارد که از می توان برداشت کرد که اولا تعهدات ایران داوطلبانه است و دوم اینکه تهران درصورتی که سایر شرکت کنندگان به تعهدات خود عمل نکنند، حق دارد اجرای مفاد این توافق را متوقف کند.
لاوروف افزود: متاسفانه تحریم نفت ایران نشان داده است که شرکای اروپایی ما از اجرای تعهدات خود ناتوان هستند چرا که متعهد شده بودند ساز و کاری برای دور زدن تحریم های غیرقانونی آمریکا در صادرات نفت ایران راه اندازی کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآوری کرد: ایجاد ساز و کار مالی تسهیل همکاری با ایران اعلام شده است اما بکار گرفته نمی شود. همان گونه که شرکای اروپایی گفته اند در مرحله کنونی فقط برای ارسال کالاهای انسانی باید بکار گرفته شود.
وی ادامه داد: این وضع آن چیزی نیست که ایران مطابق برجام که با قطعنامه شورای امنیت تایید شده، به دنبالش بود.
لاوروف گفت: این طرح و این قطعنامه (2231) لازم الاجرا است و صادرات نفت به بازار جهانی را تضمین می کند.
وی افزود: به همین دلیل روسیه تلاش خواهد کرد سایر شرکت کنندگان در برجام در وهله اول شرکای اروپایی ما سهم خود را در این توافق اجرا کنند چرا که راه دیگری در این عرصه وجود ندارد.
لاوروف با اشاره به دیدار وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در بروکسل با حضور موگرینی گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با به عقب انداختن سفر به مسکو راهی بروکس شد.
لاوروف افزود: امیدوارم که کشورهای اروپایی به آنچه که در قطعنامه شورای امنیت تایید کننده برجام نوشته شده است، پایبند بمانند. هیچ شکی ندارم که از سوی پمپئو فشار زیادی بر این کشورها وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: در دیدار با پمپئو این موضوع را روشن می کنیم که طرف آمریکایی چگونه می خواهد از این بحران که با تصمیمات یکجانبه بوجود آمده خارج شود، امیدوارم گفت وگوی صریحی با وی داشته باشم.

**آمریکا برای پیوستن چین به مذاکرات هسته ای با پکن مذاکره کند
لاوروف در بخش دیگری از سخنانش گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از امکان امضای موافقت نامه هسته ای بین مسکو و واشنگتن سخن گفته است که چین نیز به آن خواهد پیوست.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به مخالفت چین با این ابتکار آمریکا گفت: این در حالی است که ترامپ گفته بود که چین به پیشنهاد آمریکا علاقه مند است.
لاوروف افزود: اگر مقام های آمریکایی ابتکاری را مطرح می کنند باید بطور مستقیم با دوستان چینی ما درباره آن بحث کنند.

**استقبال از آغاز مذاکرات آمریکا و کره شمالی
وزیر خارجه روسیه با اشاره به هماهنگی روسیه و چین در مساله هسته ای شبه جزیره کره گفت: ما و شرکای چینی از آغاز گفت وگوهای مستقیم بین رهبران آمریکا و کره شمالی استقبال می کنیم.
وی افزود: سعی داریم از هر راه ممکن بر اساس اصول تدریجی و اقدام متقابل و شفافیت این مساله حل شود، البته منظور ما این است که خلع سلاح هسته ای باید سراسر شبه جزیره کره و نه فقط بخش شمالی آن را فرا گیرد.
لاوروف این را نیز گفت که مسیر برای حل و فصل مساله شبه جزیره کره باید دوسویه باشد.

**تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه
لاوروف در ادامه گفت که روسیه با چین درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه و اجرای مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت مواضع مشترک دارد.
وی افزود: مبارزه با تروریسم و باقی مانده گروه های تروریستی که هنوز در سوریه فعالند، وظایفی هستند که همچنان در اولویت قرار دارند.
لاوروف گفت: در مرحله کنونی توجه زیادی به بازسازی سوریه داریم و به بازسازی اقتصادی و اجتماعی این کشور کمک می کنیم.همچنین بر پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه بر اساس تصمیمات کنگره مذاکرات ملی سوریه تاکید داریم.
اروپام*391*1346**