مقامات و رسانه‌های آمریکایی که پیش از این درباره حمله به ایران لاف‌زنی می‌کردند، در یک عقب‌نشینی آشکار صراحتا اعلام کرده‌اند که جنگ با ایران برای آمریکا ویرانگر است. در هفته‌های اخیر آمریکا در روندی مسبوق به سابقه چندین بار در منطقه سیلی خورده است. این سیلی‌های آبدار خواب جنگ را از سرِ واشنگتن پرانده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نیمه اردیبهشت ماه، نوار غزه بار دیگرشاهد تجاوز رژیم صهیونیستی بود. اما این بار نیز همانند جنگ دو روزه در آبان 97 تجاوز رژیم کودک‌کش صهیونیستی بیشتر از دو روز طول نکشید و این رژیم با ذلت مجبور به عقب‌نشینی و قبول آتش بس شد.

«بنی گانتز» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در  این زمینه اعلام کرد:«حدود 700 موشک از نوار غزه شلیک و منجر به تخریب‌های بسیار، 4 کشته و ده‌ها زخمی شد، همه این‌ها نتیجه نبود قدرت بازدارندگی است، پس از همه این‌ها، با تسلیم دیگری مقابل حماس و سازمان های دیگر تمام می‌شود».

علاوه‌بر این در روزهای گذشته، انفجارهای پی‌در‌پی در بندر الفجیره- تنها بندر نفتی و صنعتی کشور امارات- که طی آن بین 7 تا 10 کشتی نفتی غول پیکر- از جمله دو کشتی متعلق به عربستان سعودی- مورد حمله واقع شدند، علاوه‌بر آنکه خواب را از سر شیوخ مرتجع پراند، مقامات آمریکایی را نیز به شدت نگران کرد.

همچنین در روزهای گذشته حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان باعث تحولی راهبردی در جنگ یمن شد. در این حمله پهپادی که صنعا آن را «بزرگ‌ترین عملیات» علیه سعودی موسوم به «عملیات نُهم رمضان» نامید، هفت پهپاد هجومی به برخی «تأسیسات حیاتی» سعودی حمله کردند. به دنبال این حمله انتقال نفت عربستان از شرق به غرب متوقف شد و مقامات انصارالله وعده حملات بیشتر به متجاوزان را دادند.

پدافند هوایی ارتش یمن همچنین یک فروند هواپیمای ام‌کیو۱ ساخت آمریکا و متعلق به ائتلاف سعودی را که در حال پرواز بر فراز یمن بود، منهدم کرد.

در هفته‌های اخیر رسانه‌ها و مقامات آمریکایی در قالب عملیات روانی تقلا کردند تا با لاف‌زنی درخصوص حرکت ناو آمریکایی به سمت خلیج ‌فارس و پرواز هواپیمای «بی 52 » و نصب سامانه ضدموشکی پیشرفته در منطقه و... با هراس‌افکنی، ایران را وادار به پذیرش خواسته‌های خود کنند.

طیف مدعی اصلاحات نیز در هفته‌های اخیر-کما فی السابق- با بازی در پازل ترامپ و با هراس‌افکنی از سایه جنگ، اینگونه القاء کرد که چاره‌ای جز مذاکره و امتیازدهی یک‌طرفه به آمریکا وجود ندارد!

اما سیلی‌های مکرر در هفته‌های اخیر، خواب جنگ را از سر مقامات آمریکایی پراند. مقامات و رسانه‌های آمریکایی که پیش از این درباره حمله به ایران لاف‌زنی می‌کردند، در یک عقب‌نشینی آشکار صراحتا اعلام کرده‌اند که جنگ با ایران برای آمریکا ویرانگر است.

ویرانگر

رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای دوری گزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌های خودسرانه برخی از مشاورانش برای کشاندن او به جنگ با ایران، ناخرسند است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته ترامپ فکر می‌کند برخی از مشاوران او قصد دارند ایالات متحده را به درگیری نظامی با ایران بکشانند؛ او این را بر خلاف وعده دیرینه‌اش برای دوری‌گزینی از جنگ‌های پرهزینه می‌داند و به همین سبب، از بابت چنین تلاش‌هایی ناخرسند است.

«سی‌ان‌ان» هم با تأیید خبر واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه نوشته ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.

طبق این گزارش، ترامپ به اعضای دولتش گفته در صورتی که او آغازگر درگیری جدیدی باشد، وعده‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر دوری‌گزینی از مداخله‌های خارجی را زیر پا گذاشته است.

واشنگتن‌پست به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشته ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که از رایزنی‌های ترامپ با «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا آگاه است ادعا کرده او هفته گذشته از برنامه‌ریزی‌های شبه‌جنگی که در دولتش انجام شده، عصبانی شده است.

این مقام آمریکایی گفت: «آنها دارند سر خود پیش می‌روند و این ترامپ را عصبانی کرده است. بولتون، پمپئو و دیگران در تلاشند خودشان را با ترامپ همسو کنند».

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز پنج‌شنبه هفته گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت این کشور گفته است که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

نیویورک تایمز همچنین در گزارش دیگری نوشت: اسرائیل هر چند به دنبال فشار بر واشنگتن برای تشدید مواضع علیه تهران است اما به دلیل نگرانی از تبعات درگیری آمریکا و ایران برای رژیم صهیونیستی، خواهان جنگ بین آنها نیست.

به گفته چند مقام آمریکایی، ترامپ در این جلسه که چهارشنبه هفته گذشته در «اتاق وضعیت» (Situation Room) کاخ سفید و با موضوع ایران برگزار شده، «سرسختانه تأکید کرده که درگیری نظامی با ایرانی‌ها را نمی‌خواهد».

ترامپ همچنین پنجشنبه هفته گذشته در مراسم استقبال از «یوری مورر» رئیس‌جمهور سوئیس در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه آیا جنگی با ایران در پیش است، گفت: «امیدوارم این‌طور نباشد».

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام اطلاعاتی ناتو درباره ادعای پمپئو درخصوص افزایش حالت تهاجمی ایران در غرب آسیا گفت که ماهیت اطلاعاتی که آمریکایی‌ها ارائه داده‌اند کاملا غیرقانع‌کننده و حتی توهین‌آمیز است.

نشریه «نشنال اینترست» با اشاره به اختلافات میان ترامپ و بولتون گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا به فکر کنار گذاشتن مشاور امنیت ملی خود است.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: گزارش‌های منتشر شده مبنی بر وجود اختلاف نظر میان مقام‌های ارشد دولت آمریکا در قبال ایران نادرست است و نهایتا ترامپ است که در این مورد تصمیم می‌گیرد.

قانونگذاران مجلس سنا («کریس ون هولن»، «اد مارکی»، «جف مرکلی» و «برنی سندرز») در نامه‌ای که به رویت فارن‌پالیسی رسیده نگرانی کنگره آمریکا از احتمال درگیری نظامی با ایران را گوشزد کردند.

«مجید تخت‌روانچی» سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.

تخت روانچی در پاسخ به این سؤال که آیا در کسوت دیپلمات با آمریکایی‌ها برای کاستن از تنش‌های میان ایران و آمریکا گفت‌وگو می‌کند گفت: ما هنوز در این مرحله قرار نداریم؛ علتش کاملاً مشخص است، نمی‌شود به تهدید و فشار متوسل شد و همزمان هم دعوت به گفت‌وگو کرد.

«استفان دویاریچ» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خلیج ‌فارس و غرب آسیا و افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، از همه طرف‌ها خواست خویشتندار باشند.

مبالغه و عملیات روانی

یک رسانه آمریکایی پنجشنبه هفته گذشته در گزارشی نوشت: درباره نقش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران غلو شده است.

روزنامه «یواس‌ای‌ تودی» با اشاره به تحلیل‌هایی که «جان بولتون» را خطرناک‌ترین فرد در دنیا معرفی می‌کنند نوشته این ایده در سراسر دنیا جا افتاده که او در حال هدایت ترامپ به سمت یک درگیری نظامی خطرناک با ایران است.

اما کارشناسان امنیتی هم در داخل کاخ سفید و هم از بیرون آن گفته‌اند که درباره نقش بولتون و نفوذ او روی ترامپ، به خصوص در مسئله‌ای مانند جنگ علیه ایران مبالغه شده است.

«مارک دابوویتز» مدیرعامل لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در همین زمینه گفت: اگر شما یک ستیزه‌جوی تمام عیار می‌خواهید بولتون از بسیاری جهات، اصل همان چیزی است که دنبالش می‌گردید. این کار (به خدمت گرفتن بولتون) از منظر عملیات روانی مفید است.

دابوویتز گفت که بولتون و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا «پلیس‌های بدی» هستند که باعث عصبانیت ایران و سایر کشورها از مقاصد ترامپ می‌شوند.

وی افزود: ترامپ می‌تواند از تهدید به راه‌انداختن آتش و خشم به ارسال نامه‌های عاشقانه برسد، پس او تا حدی نرمش دیپلماتیک دارد. او یک دقیقه می‌تواند اندازه بولتون ستیزه‌جو باشد و بعدش فریاد بزند: «هی، شما که آنجا هستید؛ می‌خواهید صحبت کنیم؟».

«رحیل غرایبه» تحلیلگر اردنی، تحرکات آمریکا علیه ایران را سیرکی توصیف کرده که هدف آن تحت فشار قرار دادن ایران است.

مخالفت کنگره با جنگ

«نانسی پلوسی» رئیس‌دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ضمن حمایت از گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا با اقدام نظامی علیه ایران گفت که چنین اقدامی نیاز به تائید کنگره دارد.

بنابر گزارش پایگاه بلومبرگ، پلوسی پنجشنبه هفته گذشته ضمن هشدار درباره اقدام نظامی آمریکا علیه ایران بدون موافقت کنگره گفت: «مسئولیت (چنین اقدامی) بنابر قانون‌اساسی برعهده کنگره است که اعلان جنگ بدهد. بنابراین من امیدوارم که مشاوران رئیس‌جمهور این اختیار را ندارند که به سمت هیچ جنگی بروند».

وی گفت که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، در سال ۲۰۰۱ اقدام نظامی به موافقت کنگره رسید که اقدامی علیه ایران را شامل نمی‌شود. پلوسی همچنین گفت که او هم مانند ترامپ با‌اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مخالف است و از گزارش‌هایی مبنی بر مخالفت ترامپ با وارد شدن به جنگ استقبال می‌کند.

پلوسی در این مورد گفت: من خوشحالم که از رئیس‌جمهور شنیدم که هیچ تمایلی به این اقدام ندارد اگرچه که برخی از هواداران او اقدامات تهدیدآمیزی صورت می‌دهند.

در پی درخواست قانونگذاران هر دو حزب کنگره آمریکا برای دریافت اطلاعات بیشتری از ادعاهای اخیراً مطرح‌شده علیه ایران مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هفته جاری یک جلسه توجیهی محرمانه برای قانونگذاران برگزار خواهد کرد.

منابعی در کنگره به رویترز گفتند «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، «جوزف دانفورد»، رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و «پاتریک شاناهان»، وزیر دفاع موقت آمریکا عصر سه‌شنبه در جلسه‌ای با حضور تمامی اعضای مجلس سنا حضور خواهند یافت.

واکنش نهادهای اطلاعاتی

چند نهاد اطلاعاتی آمریکا توجیه مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» درباره تحرکات اخیر این دولت در منطقه غرب آسیا شامل اعزام ناو و بمب‌افکن‌ها با توسل به آنچه که «تهدیدات ایران» خوانده شده را رد کرده‌اند.

در ادامه مخالفت‌های داخلی در آمریکا باتشدید تنش‌آفرینی‌های این کشور با ایران در منطقه غرب آسیا، یک رسانه آمریکایی خبر داده که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی این کشور مواضع دولت «دونالد ترامپ» را در استناد به «تهدیدات ایران» به منظور توجیه اقدامات واشنگتن در تشدید تنش‌ها با تهران در منطقه و تشدید تدابیر نظامی آمریکایی‌ها در منطقه رد کرده است.

در گزارش «دیلی بیست» با اشاره به اطلاعات محرمانه موجود درباره تحولات جاری منطقه و اقدامات ایران اذعان شده که دلیل اقدامات جدید تهران در قبال برجام و منطقه، تحرکات تهاجمی واشنگتن بوده است.

سه مقام مطلع آمریکایی به «دیلی بیست» خبر دادند، ارزیابی مقام‌های چندین نهاد اطلاعاتی آمریکا این بوده که فعالیت جدید و تهدیدزایی ایران که دولت (ترامپ) در توجیه حضور نظامی خود در خلیج ‌فارس به آنها ‌اشاره می‌کند، در واقع پاسخی به اقدامات تهاجمی بیش از دو ماه اخیر دولت (آمریکا) است.

اظهارات مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی درباره «تهدیدات ایران» علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه غرب آسیا در حالی مطرح شده که مسئولان ایرانی اعلام کرده‌اند که تهران قصد درگیری با هیچ کسی را ندارد اما با قدرت به هرگونه تجاوز دیگران پاسخ داده و از منافع خود دفاع خواهد کرد.

پلیس خوب- پلیس بد

به نوشته «سی‌ان‌ان»، همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها در هفته گذشته، مقام‌های نزدیک به بولتون ضرورت تدوین گزینه‌هایی برای کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا را رد کرده‌اند. آنها اینگونه مخالفت‌های خود را در جلسه‌های مختلف، از جمله در جلسه‌ای در هفته گذشته با حضور مقام‌های وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون برگزار شده ابراز کرده‌اند.

علیرغم این، یک مقام آمریکایی گفت اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در جلسه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد لحنشان را تغییر داده‌اند. یک مقام آمریکایی گفت نزدیکان بولتون از پنتاگون خواسته‌اند گزینه‌های برای کاستن از تنش‌ها تهیه کنند تا برای بررسی به ترامپ ارائه شود.  

گزارش رسانه‌های آمریکایی و ادعاهای مطرح‌شده در آنها از قول مقام‌های دولت آمریکا را از طرف دیگر می‌توان در راستای نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد- پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دوگانه جنگ-مذاکره دانست.

به گزارش فارس، برخی تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا براساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پمپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند. ترامپ چند روز پیش در جمع خبرنگاران گفت که دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند. او در همان نشست گفت که «جان بولتون» قدری تند است و او مجبور است مواضعش را تعدیل کند.

تقلای آل‌سعود

دو مقام ارشد سعودی ایران را مسئول حمله تلافی‌جویانه پهپادهای انقلابیون یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کردند. نشریه «عرب نیوز» متعلق به خاندان سعودی هم در سرمقاله خود با تکرار ادعاهایی مشابه، به آمریکا توصیه کرده نقاطی از ایران را هدف حمله هوایی قرار دهد.

لازم به ذکر است که رژیم آل‌سعود در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد که «مسئولیت کامل» حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی این کشور، بر عهده انصارالله یمن و ایران است.

اکنون بیش از چهار سال است که رژیم آل‌سعود در اقدامی جنایتکارانه زنان و کودکان بی‌گناه یمنی را به خاک و خون کشیده است. نکته قابل توجه اینجاست که آل‌سعود که امروز زرادخانه نظامی بزرگی از بهترین سلاح‌های آمریکایی دارد، قادر به حمایت از خودش در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست.

آل‌سعود طی چهار سال گذشته با داشتن تسلیحات مدرن و نابرابر در برابر کشور فقیری همچون یمن شکست خورده و به دلیل ناتوانی برای ورود به جنگ تمام عیار نامتقارن تنها به جنگ هوایی بسنده کرده و حتی در جنگ زمینی نیز به نیروهای اجاره‌ای و حتی کمک‌گرفتن از گروه‌های تروریستی و تکفیری متوسل شده تا به اهداف مورد نظرخود دست یابد. این در حالی است که هر چند وقت یکبار فیلم‌های فضاحت بار دستگیری مزدوران اجاره‌ای شان به دست مبارزان الحوثی یمن در رسانه‌های دنیا و شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود.

هر زمان که آل‌سعود(گاو شیرده ترامپ) از انقلابیون یمن سیلی می‌خورد، برای اینکه بر «ناتوانی» و «حقارت» خود سرپوش بگذارد، اقدام تحسین‌برانگیز انقلابیون یمنی را به ایران نسبت داده و عاجزانه از ارباب خود درخواست می‌کند که به کمکش بیاید.