​ آخرین انتخابات هیات رییسه مجلس دهم روز یکشنبه / 5 خرداد ماه 98 برگزارخواهد شد و سه فراکسیون سیاسی مجلس (امید، نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی) خود را برای این آخرین مبارزه سیاسی درون‌ پارلمانی در دوره دهم مجلس آماده می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برگزاری آخرین انتخابات هیات‌رییسه مجلس دهم با توجه به اینکه سال پایانی کار مجالس همواره سال انتخاباتی نمایندگان نیز هست و طبیعتا اینکه درآستانه برگزاری انتخابات مجلس، چه کسی رییس باشد و چه کسانی نواب رییس و اعضای هیات ‌رییسه، اهمیتی قابل‌ توجه خواهد داشت. 

بررسی امروز 29 اردیبهشت ماه روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب به موضوع انتخابات هیات رئیسه مجلس توجه بیشتری نشان داده و هر 3 فراکسیون تاکید دارند که هنوز در این رابطه به اجماع نرسیده و برنامه مشخصی ندارند.

در مقابل تعداد اندکی از رسانه های منتسب به جریان اصولگرا با انتشار اخبار صرف که حاکی از زمان برگزاری این انتخابات است، به موضوع پرداخته اند. 

** لاریجانی یا عارف ؟ 

روزنامه شرق با اشاره به انتخاب هیات رئیسه مجلس دهم در پنجم خرداد و با تیتر'لاریجانی همچنان شانس اول' نوشت: در‌حالی‌که به نظر می‌رسد 11 سال ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه به ایستگاه دوازدهم نزدیک می‌شود. فراکسیون امید از آغاز مجلس دهم به جایگاه نواب رئیس رضایت داده. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون، هم در این سال رقابت ریاست مجلس را به لاریجانی واگذارکرده. هنوز مشخص نیست که او برای آخرین بار نامزد انتخابات مجلس خواهد شد یا نه. هرچند نمایندگان امیدی از تشکیل کمیته انتخابات هیات‌ رئیسه در این فراکسیون خبر دادند؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این کمیته هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. 

**مجلس فراکسیون ها 

ابتکار نوشت: به هر روی، گرچه عمر هیات‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در مجلس چهارم از دیگر سال‌ها کوتاه‌تر و شرایط برای آن‌ها به مراتب پیچیده‌تر خواهد بود، اما آن‌چه در این میان مهم است، وزن‌کشی سیاسی هر یک از فراکسیون‌های حاضر در مجلس است. نباید فراموش کرد که این مجلس را مجلس فراکسیون‌ها نامیده بودند و بیش از مجلس دیگری در ادوار مختلف دارای فراکسیون‌های متعدد و متکثر بود. اما فراکسیون‌های سیاسی آن بیش از هر زمان دیگری گوی رقابت را از دیگر زیرنهادهای حاضر در مجلس شورای اسلامی ربوده بودند و توانسته بودند در جهت‌گیری‌ها و سوگیری‌های مجلس شورای اسلامی نقشی به مراتب قابل ملاحظه و چشمگیر ایفا کنند. حال باید منتظر ماند و ملاحظه کرد که سرانجام کدام‌یک از فراکسیون‌ها گوی رقابت را از دیگر فراکسیون‌ها ربوده و هیات‌ رئیسه مجلس را به سمت خود متمایل می‌کنند.

** لاریجانی خط قرمز مستقلین

روزنامه شرق نوشت: نمایندگان فراکسیون مستقلین که نزدیک به رئیس کنونی مجلس هستند، حفظ لاریجانی را خط قرمز انتخابات هیات‌ رئیسه می‌دانند. ولایی‌ها هم سال گذشته با کناره‌گیری در لحظات آخر باعث ادامه ریاست لاریجانی بر بهارستان شدند و هنوز کاندیدایی برای ریاست اعلام نکرده‌اند.

'مهرداد لاهوتی' سخنگوی فراکسیون مستقلین، به «ایسنا» گفته که اعضای فراکسیون مستقلین در جلسه‌ای روی ریاست آقای لاریجانی تفاهم کردند؛ زیرا حفظ ریاست ایشان خط قرمز فراکسیون مستقلین است؛ اما درباره نواب رئیس قرار شد نظر فراکسیون‌های دیگر را ببینیم. اگر آنها تصمیمی برای ائتلاف داشتند، ما هم آمادگی این امر را داریم.

**تصمیم فراکسیون امید درباره انتخاب هیات رئیسه مجلس

روزنامه شرق نوشت: در فراکسیون امید اجماعی برای انتخابات هیات‌ رئیسه وجود ندارد. با ‌این‌همه طبق شنیده‌ها فراکسیون درجلسه پیش‌روی خود، یک هفته پیش از انتخابات هیات ‌رئیسه در‌این ‌باره به اجماع نهایی می‌رسد. اینکه محمدرضا عارف یا عضو دیگری برای ریاست مجلس مطرح خواهد شد، هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر ممکن است در نواب رئیس هم که از اولین انتخابات هیئت ‌رئیسه تاکنون امیدی بودند، تغییراتی رخ دهد.

**تصمیم فراکسیون ولایی‌ درباره انتخاب هیات رئیسه مجلس

شرق در این باره می نویسد: فراکسیون ولایی مجلس هنوز تصمیمی را درباره انتخابات هیات‌رئیسه اعلام نکرده؛ فراکسیونی که قریب به 50 عضو در مجلس دارد. در انتخابات سال سوم حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس این فراکسیون، اعلام کاندیداتوری کرد و تأکید کرد که به صورت مستقل وارد انتخابات شده و تا لحظه آخر هم کنار نخواهد کشید. با ‌این‌همه وقتی انتخابات به دور دوم کشید و رقابت بین لاریجانی و عارف تنگاتنگ شد، ناگهان میکروفون حاجی‌بابایی باز شد تا او به نفع لاریجانی کنار بکشد. با ‌این‌همه آرای عارف باز هم افزایش داشت که شائبه فراکسیونی‌نبودن تصمیم حاجی‌بابایی را مطرح کرد. حالا درست یک سال بعد حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی، مثل سال قبل به «ایرنا» گفته که «ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها و ارائه فهرست واحد بعید به نظر می‌آید و اکثریت اعضا موافق ائتلاف نیستند و معتقدند فراکسیون باید مستقل کاندیدا معرفی کند». به نظر می‌رسد ائتلاف فراکسیون ولایی با مستقلین در نهایت برای حفظ لاریجانی محتمل‌ترین‌ گزینه به استناد انتخابات پیشین است. 

**نبود توافق بین فراکسیون ها برای ائتلاف 

روزنامه ابتکار در این باره می نویسد: 'فاطمه سعیدی' سخنگوی فراکسیون امید در خصوص استراتژی فراکسیون برای ورود به انتخابات هیات ‌رئیسه می گوید که در خصوص ارکان هیات ‌رئیسه مجلس و چگونه عمل‌کردن فراکسیون هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم؛ راه‌های مختلفی پیش‌رو داریم که در نهایت با نظر جمعی اعضای فراکسیون، یکی از این راه‌ها انتخاب می‌شود.

اکثریت اعضای فراکسیون ولایی موافق ائتلاف با سایر فراکسیون ها نیستند

'سید‌حسین نقوی‌حسینی' سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم گفت: ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها و ارائه لیست واحد بعید به نظر می‌آید، اکثریت اعضا موافق ائتلاف نیستند و معتقدند فراکسیون باید مستقل کاندیدا معرفی کند.

‌ روزنامه ابتکار با تیتر'ایستگاه پایانی مجلس دهم' نوشت: هیات‌ رئیسه مجلس دهم در سال چهارم، در شرایطی پنجم خرداد 98 برگزار می‌شود که هنوز سه فراکسیون نمایندگان ولایی، امید و مستقلین ولایی نظر نهایی خود را اعلام نکرده‌اند و رایزنی‌های درون ‌فراکسیونی ادامه دارد.

همزمان با نزدیک ‌شدن به انتخابات هیات ‌رئیسه در سال چهارم که آخرین سال مجلس دهم است، شاهد کاهش رایزنی‌ها نسبت به سه سال گذشته در میان فراکسیون‌ها هستیم.

فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی که در سه سال قبل نتوانستند به وحدت برسند، این بار نیز تاکنون جلسه مشترکی برگزار نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که درسال چهارم هم فراکسیون‌های سیاسی نتوانند به ائتلاف برسند.