هر سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین برای انتخابات سال آخر هیأت رئیسه مجلس دهم برنامه هایی دارند، بر همین اساس پیش بینی می شود که آنها به تفاهم نرسند.

لاریجانی ناپلئونی رئیس مجلس می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث آنلاین: فراکسیون امید به سال آخر که رسیده تازه مختصات پارلمان را شناخته و حالا می خواهد خودی نشان دهد تا از زیر تیغ انتقادها رهایی یابد. اعضای این فراکسیون می دانند که بین نمره صفر با 9.75 هیچ فرقی نیست هر دو یعنی مردودی.

آنها یا باید در سال آخر مجلس دهم فعال باشند و امیدوار به اینکه لااقل با کسب نمره 10، از شانس حداقلی در انتخابات 98 برخوردار شوند یا آنکه مانند 3 سال گذشته باری به هر جهت روزها را یکی پس از دیگری سپری کنند و سپس جای خود را نمایندگان اردوگاه رقیب دهند.

نمایندگان اصلاح طلب مجلس از بین دو گزینه یادشده، حضور فعال را انتخاب کردند و به طور فشرده مشغول لابی گری هستند تا رأس قوه مقننه را به چنگ بیاورند. آنها به مخالفان پروپاقرص لاریجانی دل بستند تا در ائتلافی سیاسی بُردی غافلگیرکننده را به اصولگرایان و حتی نمایندگان حامی دولت تحمیل کنند.

امیدی ها با احتساب 123 رأی عارف در انتخابات هیأت رئیسه سال گذشته تلاش دارند نظر مساعد نمایندگان همسو با جبهه پایداری را کسب کنند. با این اتفاق عارف شانس زیادی خواهد داشت که حداقل یک سال بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند.

اما در مقابل فراکسیون مستقلین نیز بیکار ننشسته است. برای حفظ لاریجانی در جایگاه ریاست به هر دری می زند. این فراکسیون گرچه وزن کمی دارد اما برگ هایش برای چانه زنی اش قوی است. مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ضمن اشاره به انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، گفت: در مجموع ما موفقیت آقای لاریجانی را صد درصد می‌بینیم، اما احتمالاً روی گزینه ریاست مجلس میان فراکسیون ولایی و مستقلین نگاه مشترکی به وجود خواهد آمد. حتی تحلیل ما این است که برخی از امیدی‌ها هم به لاریجانی رای خواهند داد؛ یعنی برخی از نمایندگان مجلس چون آقای لاریجانی را قبول دارند به صورت فرا فراکسیونی به ایشان رای می‌دهند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین، با اشاره به انتخابات هیات‌رئیسه در سال گذشته، تاکید کرد: بعید می‌دانم اتفاقی که سال گذشته از سوی فراکسیون ولایی‌ها در انتخابات هیات‌رئیسه افتاد تکرار شود و آنها به آقای لاریجانی رای خواهند داد. پیش‌بینی ما این است که آقای حاجی‌بابایی امسال کاندیدا نمی‌شوند.